די להשתין ברחוב: מזל טוב תל אביב, יש לך שירותים ציבוריים

(צילום: מיכאל צרפתי, ג'ייסידקו)
(צילום: מיכאל צרפתי, ג'ייסידקו)

זה עדיין רחוק מלהספיק כדי להכחיד את המפגע העירוני המצחין מכולם, אבל עיריית ת"א-יפו השלימה את הצבתם של 15 תאי שירותים ציבוריים אוטומטיים שמנקים את עצמם אחרי כל שימוש ברחבי העיר, ומבטיחה שיש עוד מזה בדרך. אז איפה אפשר להשתין פה בשקט? כל הלוקיישנים בפנים

את המפגע העירוני הדוחה הזה כולנו מכירים היטב: אתם הולכים לתומכם ברחוב כשלפתע – איש משתין. לפעמים בפינה לא מספיק נסתרת או מאחורי איזה שיח, לעיתים בחצר ביתכם או על הרכב שלכם בחניון, במקרים מסוימים ממש בפרצופם הנגעל של העוברים והשבים. וזה עוד לפני שדיברנו על ריח השתן החריף בפינות השתנה ציבוריות לא רשמיות. בעעעע. ומצד שני, כל תל אביבי עם שלפוחית רגיזה יודע שהבעיה היא שאין שירותים ציבוריים. אבל עכשיו יש.

>> בגין בידינו: שטח נוסף מהקריה נמסר לעיריית ת"א-יפו
>> עיריית ת"א-יפו, מה יש לך מגיא הוכמן? // טור דעה

אלה חדשות מרעישות אחרי עשורים ארוכים של הזנחה: בימים אלה השלימה עיריית תל אביב-יפו את הצבתם של 15 תאי שירותים ציבוריים אוטומטיים ברחבי העיר באמצעות חברת JCDecaux, אשר פיתחה את השירותים האוטומטיים הראשונים בעולם לפני כ-40 שנה (ואחראית גם לתחנות האוטובוס הגרועות שלנו). המתקן הראשון של החברה בעיר הוצב בשנת 2015 בכיכר מסריק, אך רק בשנה האחרונה נכנסה הצבתם של מתקנים נוספים להילוך גבוה יותר. והנה יש גם סרטון חמוד מאוד (תסריט, צילום ועריכה: יותם  מונק):

חלק מהסיפור הוא גם קידום מרחב ציבורי רגיש-מגדר, כחלק מהתכנית העירונית "עיר שווה" לקידום שוויון מגדרי בתל אביב-יפו. זמינותם של שירותים במרחב הציבורי מספקת מענה לנשים ולמגוון אוכלוסיות ומעודד שהייה ממושכת במרחב הציבורי, שכן, היעדר זמינות של תאי שירותים מקצר את שהייתן בחוץ של ילדות, נערות ונשים, ואילו גברים שמתפנים בשטחים ציבוריים יוצרים מפגע סביבתי ופגיעה בתחושת הביטחון. 

היונים של כיכר מסריק עדיין בהלם. תא השירותים האוטומטי הראשון בעיר (צילום: מיכאל צרפתי, ג'ייסידקו)
היונים של כיכר מסריק עדיין בהלם. תא השירותים האוטומטי הראשון בעיר (צילום: מיכאל צרפתי, ג'ייסידקו)

המתקן נגיש לנכים, נפתח בלחיצת כפתור, מנקה את עצמו בתום כל שימוש (שטיפת רצפה, חיטוי וייבוש אסלה) ובכך משפר פלאים את חוויית השימוש בשירותים ציבוריים. המתקן בטוח וקל לשימוש – השירותים מיועדים לשימוש מעל גיל 12, יש על כך שילוט ברור בכניסה. ישנם כפתורים בולטים לכניסה מבחוץ וליציאה מבפנים. יש גם ידית אדומה ובולטת מבפנים ליציאת חירום הפועלת בכל מצב, גם כאשר אין חשמל. המתקן ידידותי לסביבה, עשוי מחומרים עמידים, והניקוי העצמי שלו נעשה באופן אוטומטי בשימוש חוזר של מים ומנצל את אור השמש כדי להפחית צריכה באנרגיה. המתקן מכיל כיור פורצלן אנטי-בקטריאלי, מתקן סבון ומייבש ידיים אוטומטי, מראה, שני ווי תלייה לביגוד, תאורה נעימה וטמפרטורה מבוקרת המותאמת לעונות השנה. 

היי חתיך. תא שירותים ציבוריים אוטומטי בתל אביב (צילום: מיכאל צרפתי, ג'ייסידקו)
היי חתיך. תא שירותים ציבוריים אוטומטי בתל אביב (צילום: מיכאל צרפתי, ג'ייסידקו)

תאי השירותים מוצבים בשדרות וברחובות שבהן יש תנועה ערה של עוברים ושבים במשך כל ימות השבוע. בפברואר 2024 השתמשו בשירותים אלה קרוב ל-10,000 איש ואישה. מיקומי התאים הפרוסים כיום בעיר:

גינת שינקין
שד' המעפילים פינת רח' וינגייט
כיכר מסריק פינת רח' נצח ישראל
שד' ירושלים פינת רח' עולי ציון
שד' בן גוריון 70 פינת רח' פילון
שד' בן גוריון 14 (מול בית בן גוריון)
שד' רוטשילד פינת רח' נחמני
שד' נורדאו פינת רח' בן יהודה
שד' ח"ן פינת רח' השופטים
שד' דוד המלך פינת רח' אורי לסר (מול הרבנות)
שד' ההשכלה 14 (ליד גינת המשחקים)
שד' יד לבנים (בסמוך לבית ספר "גיבורי ישראל")
גן המייסדים (אזורי חן)
מתקן נוסף, בגן כרונינגן (בסמוך לאצטדיון בלומפילד), ממתין להשלמת חיבורי תשתית ויופעל בעוד כחודשיים. כל זה כמובן רחוק מלהיות מספיק בעיר של חצי מיליון איש, שמאות אלפים מכל רחבי הארץ מגיעים כדי להשתין בה מדי יום, אך מהעירייה נמסר כי היא מקדמת הצבה של תאים אוטומטיים כאלה במיקומים נוספים. נחזיק אצבעות ונתאפק.