בחירות 2019

בוקר טוב תל אביב: יוזמה של הרגע האחרון לעידוד ההצבעה בעיר

"נוהל שכנה", מיזם תל אביבי לעידוד ההצבעה, מבקש למחוק את חרפת אחוזי ההצבעה הנמוכים בעיר. "תל אביב מובילה את המדינה בהכל", הן אומרות, "היא חייבת להוביל גם באחוזי ההצבעה"

פקק תנועה בקלפי בתל אביב. המצביעים נוהרים (צילום: Getty Images)
פקק תנועה בקלפי בתל אביב. המצביעים נוהרים (צילום: Getty Images)
8 בספטמבר 2019

לאחר מערכת בחירות מנומנמת, תשעה ימים לפני פתיחת הקלפיות, מציגה תל אביב סימנים של התעוררות בקמפיין אזרחי להעלאת אחוזי ההצבעה בעיר. קבוצת תושבות שאכפת להן שמתגוררות בשכונות הגובלות בכיכר רבין פתחה בשבוע שעבר את עמוד הפייסבוק "נוהל שכנה" והחלה בגיוס מתנדבים מהאזור שינסו להמריץ אל הקלפי אזרחים שלא הצביעו בבחירות הקודמות.

רוני, ממובילות המיזם, מספרת ש"בבחירות הקודמות הצבעתי בעירוני א' ואחריהן נכנסנו לראות את התוצאות. היינו בשוק מאחוזי ההצבעה הנמוכים. הסתכלנו על עוד אזורים בסביבה וראינו שבחלקים רבים של לב העיר והצפון הישן, נתוני ההצבעה נמוכים משמעותית מהממוצע הארצי. באזור גורדון בן יהודה זה מגיע עד ל-50 אחוז בערך. אז מיפינו וניתחנו את הנתונים וראינו איפה נכון ואפשר לפעול".

בשכונות אחדות באותם אזורים כבר החלו פעילים אחרים לשכפל את המודל הזה של "נוהל שכנה". הרעיון הוא שלכל בניין מוצמד מתנדב אחראי, שתפקידו לאתר את האנשים שאינם ממלאים את זכותם הדמוקרטית ולדאוג שיגיעו לקלפי. "אני מרגישה שאני חיה בשכונה מאוד אקטיביסטית עם המון פעילות ומאבקים אזרחיים נקודתיים", אומרת רוני, "וזה בלתי נתפס שבאווירה כזאת יש שכונה עם 60 אחוזי הצבעה. זה אומר ששניים מתוך חמישה לא הצביעו. תל אביב מובילה את המדינה בכלכלה, בתרבות, באקטיביזם. היא חייבת להוביל גם באחוזי ההצבעה. תל אביב לא משפיעה על הפוליטיקה כמו שהיא אמורה להשפיע".

בינתיים, קרוב לדד-ליין של יום הבחירות, פונות המתנדבות של "נוהל שכנה" לכל פלטפורמה אפשרית, החל מרשתות הקשר השכונתיות בווטסאפ, קבוצות פייסבוק ואפילו בתי ספר. "יש לנו שיתוף פעולה מדהים ממנהלי בתי ספר, בגיבוי מינהל החינוך בעירייה", היא אומרת. "מנהלים הסכימו שנבוא לאסיפות הורים, ממש עכשיו קיבלתי איגרת להורים ממנהל בית ספר שבה פסקה שלמה מדברת על חשיבות מימוש זכות ההצבעה. אנחנו קוראות גם לבתי עסק בסביבה לפנות אלינו ולשתף פעולה ומחפשות מתנדבים נוספים. אני מדגישה שלא אכפת לנו למי יצביעו. העיקר שכולם ילכו להצביע".

בשבוע שעבר ניתחנו כאן את אחוזי ההצבעה בבחירות אפריל 2019. המסקנה: יש כמעט מנדט שלם ששוכב על הרצפה. תרימו.