תערוכה למען נפגעי רעידת האדמה בטורקיה, שמגיעה מהמקום הכי אישי

ההרס שנותר בטורקיה. צילום: Shutterstock
ההרס שנותר בטורקיה. צילום: Shutterstock

בטח שהאמנית הזו רוצה לעזור לנפגעי רעידת האדמה בטורקיה. היא זוכרת איך זה מרגיש: אלסה ארס־ברוש היתה בת 17 בפעם האחרונה שרעידת אדמה הכתה בביתה באיסטנבול. החוויה הטראומטית (והקצת מצחיקה, למען האמת) נשארה איתה, והאסון שהתרחש לפני פחות מחודש העיר אותה מחדש. הפעם, ממקום מגוריה ביפו ב-13 השנים האחרונות, היא רוצה לעזור, ויש גם לכם איך. טור מיוחד

בפעם האחרונה שרעידת אדמה חזקה פקדה את טורקיה, הייתי בת 17. בבית שלי באיסטנבול, עיר הולדתי, הרצפה כמו פערה את פיה והתקרה איימה לקרוס. יצאתי החוצה כשבגדים תחתונים בלבד לגופי. זו הייתה חוויה טראומטית, אבל בדיעבד גם מצחיקה. והיה לי הרבה מזל.

הזיכרון עדיין שם. אלסה ארס־ברוש. צילום: Piril Arikonmaz
הזיכרון עדיין שם. אלסה ארס־ברוש. צילום: Piril Arikonmaz

ל-850 אלף תורכים אחרים היה פחות מזל בחודש שעבר, כשרצף רעידות אדמה פקד את מחוז הטאי. הם חיים באוהלים כרגע, אם בכלל – יותר מ-50 אלף מתוכם קיפחו את חייהם. בזמן הרעידה הקטלנית הזו הייתי בביתי ביפו, בה אני חיה ב-13 השנים האחרונות, ובה הקמתי את משפחתי. הילדים שלי ישנו בבטחה במיטותיהם בזמן שאינספור ילדים אחרים איבדו את בתיהם. לא יכולתי לעמוד מנגד.

אני אמנית. אפשר לומר שההחלטה שלי ליזום ולאצור תערוכת התרמה לנפגעי רעידות ההתרמה בטורקיה בכולי עלמא (המתקיימת עד היום, ה-15.3) הייתה מעשה של צדקה. זו דרך אחת להסתכל על זה. אבל האמת היא שזו הייתה דרכי לתעל את הייאוש והדיכאון שתקפו אותי, את הטראומה שצפה.

עבודתה של מיכל ברץ קורן. מתוך התערוכה
עבודתה של מיכל ברץ קורן. מתוך התערוכה

בשנים האחרונות העבודות שלי עוסקות בזהות מגדרית ובמשמעות של היותי אישה במזרח התיכון, ולכן, באופן טבעי, חברתי לנשים, אמניות עם זיקה לטורקיה שחלקן חברות קרובות שלי: המאיירות רייסי קמחי ואאידה בכר, הצלמת מיכל ברץ קורן והקרמיקאית מלאני הקימוגלו. בתוך כשבועיים הרמנו יחד תערוכת מכירה מגוונת, שכל ההכנסות ממנה קודש לעמותות הפועלות כרגע המחוז הטאי בטורקיה. מחירי העבודות נעים בין 60 שקל (לפרינט) לכמה אלפי שקלים (לציורי קנבס בגודל בינוני).

זו התארגנות ספונטנית, אד הוקית במונחים של עולם האמנות, ובכל זאת, נדמה לי שהצלחנו לייצר שפה משותפת בין העבודות ולספר באמצעותן סיפור קוהרנטי. איכשהו, בדרך קסם, האיורים הצבעוניים ורבי הקסם של רייזי, הצילומים האציליים, שניחנו ביופי אפל, של מיכל, והאלגנטיות של עבודות הקרמיקה של מלאני, דרים בטבעיות זה לצד זה, כאילו היו שם מאז ומעולם.

עבודה של אלסה ארס־ברוש. מתוך התערוכה
עבודה של אלסה ארס־ברוש. מתוך התערוכה

בשיאה של הפתיחה ביום ראשון האחרון, עצרתי לרגע להתבונן בעשרות האנשים שהגיעו אליה, ולא יכולתי שלא להתפעם – שוב – מכוחה של אמנות לחבר בין אנשים, להפיח תקווה ולעורר סולידאריות. תושבי מחוז הטאי זקוקים לכל עזרה שתוכלו להגיש להם. אפשר לתרום להם ישירות דרך הלינק הבא: ahbap.org . ואם אתם בסביבה, אפשר גם לבוא לתערוכה, לרכוש עבודה, לשתות משהו ולדבר. לזכור שרעידת אדמה יכולה להסתיים בריצה בבגדים תחתונים לרחוב, וגם באופן טרגי. לנצור כל רגע בחיים.

תערוכה לתמיכה בנפגעי רעידת האדמה בטורקיה, 15.3 בכולי עלמא (מקווה ישראל 10) החל מ-21:00. בואו לתרום ולקבל אמנות בחזרה