מטבח פתוח: תערוכת צילומים חדשה מציגה מבקשי המקלט במסעדות בהן הם עובדים

תערוכה שתיפתח למחרת יום הפליט בכולי עלמא מתעדת את מבקשי המקלט העובדים במסעדות העיר

צילום של מירי דוידוביץ מתוך "Brake"
צילום של מירי דוידוביץ מתוך "Brake"
17 ביוני 2015

מבקשי המקלט הפכו מזמן, בלי ששמנו לב, לחלק מהמרקם החי של העיר. נכון, היום שבו נשב איתם לבירה בפורט סעיד ונשמע סיפורים מהחיים הקודמים שלהם נראה מציאותי כמו היום שמְהַלכים לבנים ישתזפו בחוף גורדון; אבל בהנחה לא פרועה שכמעט כל תל אביבי בטווח הגילים 18 ־ 40 עבד במשרה כלשהי בתחום המסעדנות בעשור האחרון – אפשר לומר שרבים מתושבי העיר פגשו אותם על בסיס יומיומי.

״Brake״, תערוכת צילומים חדשה שתיפתח ביום ראשון בכולי עלמא, תציג את מבקשי המקלט במסעדות שבהן הם עובדים, בעיקר בזמן ההפסקה. את התערוכה יזמה דריה ורד, זמרת העובדת יותר מעשור בתחום המסעדנות, כחלק מפרויקט ״מתחברים״ באוניברסיטת תל אביב. היא גייסה לטובת העניין את הצלמת מירי דוידוביץ, ויחד הן נכנסו אל מטבחיהן של 12 מסעדות בתל אביב ולכדו רגעים של חיבור בין העובדים מבקשי המקלט לבין צוות המסעדה.

״רק בפרויקט מתחברים הבנתי שבמשך כל השנים שלי בתחום המסעדנות לא השקעתי מחשבה באותם עובדים״, מודה ורד. ״היה לי טבעי שעובדים באים והולכים ושאני לא תמיד זוכרת את השמות של כולם. רק בחודשים האחרונים פיתחתי מודעות והחלטתי לנסות, באמצעות האמנות, להראות פנים אחרות שלהם. לפני שנכנסים לשיפוט של נכון או לא נכון – לקבל אותם כאנשים, שעובדים וחיים לצדנו״.

אפשר לעסוק בנושא טעון כל כך בלי להיכנס לאמירה פוליטית?

״נזהרתי מאוד לא להתלכלך בפוליטיקה. המודעות שהתערוכה מנסה להעלות היא הומניסטית , להראות אותם כאנשים. התערוכה לא מתיימרת להציג פתרון ולא בוחרת צד״.

ורד עומדת מאחוריה מילותיה. בצילומים לא תראו קלסתרים עגומים והעמקה בסיפור האישי.״ראיתי ידידות, חיים ויופי דרך העדשה״, מספרת דוידוביץ. ״היה מצב רוח טוב והרבה חיבוקים ונשיקות. פגשתי אנשים שעובדים באותו המקום כבר שנים, מדברים עברית והפכו לחלוטין לחלק מהחיים פה. מדובר באנשים שנמצאים במצב טוב יחסית משום שיש להם עבודה קבועה. התערוכה הזו היא לא תיעוד של אומללות אלא של שיתוף פעולה״.

Brake

פתיחת התערוכה: יום ראשון (21.6), כולי עלמא

התערוכה תוצג עד 25.6