תפריט חדש בגוצ'ה – ועוד חדשות קולינריות

שירות משלוחים חדש, ההתרחבות של בר האימפריאל, תפריט חורף בג'ירף ועוד חדשות מהסצנה הקולינרית המקומית

Kitchenette. צילום: דן פרץ
Kitchenette. צילום: דן פרץ

צייר לי ג'ירף (ספיישל)

החורף הישראלי הוא בחור די מתעתע: מגיע תמיד אחרי ציפייה ארוכה, יכול להיות דרמטי לאורך ימים ארוכים ולפעמים הוא פשוט לא מאפשר לך לצאת מהבית. אך יש לו גם תכונות חיוביות: הוא מכריח אתכם להישאר מתחת לפוך, בתאורה הנכונה הוא יכול להיות רומנטי והוא מביא עמו אוכל ללא תחרות. בשבועות האחרונים אנחנו עדים להשתלטות תפריטי החורף על מסעדות העיר: מנות חמות, מנחמות ומשביעות צובעות כל קפה, מסעדה ובר. ברשת ג'ירף החליטו לקחת את החורף לאקסטרים ולהגיש את המרק האיקוני ג'ירף ספיישל במהדורה עדכנית ומשודרגת. הבסיס מורכב מציר עוף עדין, סויה, סאקה ומירין, והתוספות מדברות בעד עצמן: פרגית צלויה, כיסני וון־טון ממולאים בעוף או שרימפס קצוצים, אטריות סומן (אטריות דקות ועדינות מקמח חיטה) ושלל ירקות כמו תרד, גזר, כרוב סיני ונבטים. עזבו אתכם מראשונה וקינוח, אין סיכוי שתעמדו בזה. מחיר: 59 ש"ח.

ג'ירף

ספיישל חורף בג'ירף. צילום: אפיק גבאי
ספיישל חורף בג'ירף. צילום: אפיק גבאי

יש מכבי, יש ציורים

לאחר שבשנים האחרונות עשתה בירה מכבי קאמבק יוצא דופן בעזרת מיתוג מחדש, מיקום חזק בחיי הלילה ההיפסטריים של תל אביב, חיבור לאירועי מוזיקה איכותיים, שיפור הטעם והשקת בקבוק חדש, רק מתבקש שהצעד הבא יהיה קשור לתחום התרבות. הפעם משיק המותג תערוכת תחתיות בירה שעליהן ציירו אמנים ומאיירים ישראלים ככל העולה על רוחם. כיאה למותג בעידן המודרני פורסמה התערוכה בדף הפייסבוק של מכבי, והגולשים התבקשו לשלוח יצירות שיתאימו להוויי חיי הלילה. במשך חודש נשלחו 500 עבודות, 50 מתוכן יוצגו בתערוכת מכבי ארט ו־15 אחרות יודפסו ב־30 אלף עותקים ויחולקו בכל רחבי הארץ. מהתמונות שיוצגו בתערוכה אפשר לזהות עבודות שצוירו בעט ועבודות של אמני פוטושופ מקצועיים. הנושאים המוצגים לא קשורים בהכרח לחיי הלילה או לאלכוהול, אלא מזמינים את המתבונן (או השותה) לקפיצה קטנה למוחו הקודח של האמן.

תערוכת מכבי ארט – גלריית כולי עלמא

סבתא בישלה דייסה. איור: גיא טרפלר
סבתא בישלה דייסה. איור: גיא טרפלר

מרק של יום חו"ל

מספרים לנו שתזמון הוא הכל, ודאי כשמדובר באוכל. למזלנו החורף עושה טוב לדגה המקומית ולפירות הים הטריים והמיובאים, וזו סיבה נהדרת להכניס את כולם לצלחת מרק מהבילה ולדמיין שיורד שלג מסביב. השף מאיר אדוני, בשיתוף השף אסף שטרן, החליט לקחת את כל הטוב הזה ולהגיש במזללה שלו תפריט קדרות מרק בינלאומי עם קריצה לארצות המקור: מצרפת – ביסק לובסטר עם סקלופ על הגריל, ורמוט, קרם תפוחי אדמה ואספרגוס (113 ש"ח); מדרום צרפת – מרק בויאבז עם סרטנים כחולים, מולים, קלמרי, דג ים, שומר ופלפל שושקה (107 ש"ח); מתאילנד – מרק טום־יאם עם כדורי דגים ופירות ים, אטריות אורז, כוסברה, צ'ילי, שעועית ועגבניות שרי (93 ש"ח); מבוסטון – מרק קלאם צ'אודר עם מולים, חזה אווז, תירס, כרישה ותפוחי אדמה (95 ש"ח); ממרוקו – מרק חרירה של סבתא מסעודה (סבתו המפורסמת של אדוני) עם עדשים ירוקות, פריקי, לימון כבוש, גרגירי חומוס, עגבניות מרוסקות, בשר חציל ונתחי דג על הגריל (85 ש"ח). לכל מרק הותאמה כוס יין לבן אחרת, נוסף לתפריט היין הרגיל. תזמינו בייביסטר, תחתימו דרכון ובואו לאכול מרק.

מזללה

קדירת בויאבז במזללה. צילום: רונן מלחן
קדירת בויאבז במזללה. צילום: רונן מלחן

מפסיקים להתנצל, מתחילים לארח

בין שלל אתרי האוכל הביתי שמציעים ארוחות מוכנות בטייק אוויי, הוקם לאחרונה אתר שכולו שיר הלל לחדוות האירוח. רותם ניר, מעצבת מוצר וסטייליסטית מזון, היא הלב הפועם והיד המבשלת שמאחורי המותג.
ניר, שהחלה את דרכה בעיצוב גרפי ואדריכלות פנים ואף למדה עיצוב תעשייתי, הגיעה אל המנוחה ואל הנחלה כשהבינה שההחלום האמיתי שלה הוא לעזור לאנשים אחרים לארח.

"אני אוהבת מאוד לארח, ולאחרים זה תמיד נראה מסובך נורא. מכאן הגיע הרעיון למצוא לאנשים פתרון לחרדה הזו שאופפת אותם עד שהאורחים מגיעים", היא מספרת. "הקונספט הוא אוכל מוכן לאכילה ב־98 אחוז – מנות טעימות, טריות ומוקפדות שמגיעות עד הבית, והלקוח צריך רק להוסיף טאץ' קטן: ערבוב, חימום, קישוט, הגשה". מעיצובו הנקי והמוקפד של האתר ניכר כי לניר ניסיון עשיר (עשר שנים) בתחום הסטיילינג. על צילום המנות אמון צלם האוכל דן פרץ, וקשה לעמוד בפיתוי להוריד אותן ולהעלות לאינסטגרם. בתפריט תמצאו מנות כגן קדרת בקר, סלט קינואה וברוקולי, כרובית ברוטב לימוני, אורז בסמטי מבושם וקינוחים כמו בסבוסה, עוגת שכבות עם שמנת ואגוזים ובראוניז קוקוס. באתר מגוון צמחוני, טבעוני, ללא גלוטן וללא לקטוז. מחירי המנות ייקבעו בהתאם לכמות. את המתכונים אספה ניר במהלך השנים והוסיפה לכל אחד טאץ' אישי כמו שהיא אוהבת. "ימים יגידו", היא מחייכת, "אולי בסוף אגיע ואעשה את הסטיילינג לארוחות בעצמי".

מהדורת פיילוט באזור תל אביב בלבד, באתר

Kitchenette. צילום: דן פרץ
Kitchenette. צילום: דן פרץ

אימא, הבטחת לנו

כל בשלן ביתי יודע שביום רביעי נסגרת רשימת הקניות לחמישי בשביל הבישולים של שישי. ומה עושים אנשים שלא מבשלים בסופי שבוע ובשלנים שאין להם כוח אחרי שבוע ארוך ועמוס? מסעדת גארדן בניצוחו של השף ניר צוק החליטו להשיק מבצע ארוחה משפחתית בטייק אוויי וב־99 ש"ח בלבד. בתפריט ארוחת עוף שלם בגריל עם שתי תוספות לבחירה: שעועית על הפלנצ'ה, אורז משתנה, צ'יפס בטטה, צ'יפס מדורה, צ'יפס פריזאי, צ'יפס בלגי וסלט. להבדיל ממקומות מפוקפקים ברחבי העיר שמוכרים עוף מטוגן, התרנגולות של צוק לא מקבלות תוספות אנטיביוטיקה והורמונים ומגיעות בגודל טבעי. הגארדן של צוק התקבל בהפתעה על ידי מבקרי וחובבי אוכל. העוף הפשוט אך האיכותי, התוספות הנכונות והמחיר הנגיש קירבו את השף, שהיה עד כה מזוהה עם מסעדות מפונפנות ביפו, למרכז העיר ולאוכל שמח. "ארוחה משפחתית בטייק אוויי" בתוקף בימי חמישי־שישי, ניתן להזמין מראש.

גארדן

גארדן. צילום: חואן מסל
גארדן. צילום: חואן מסל

מסביב לעולם ב־80 המבורגרים

הסניף התל אביבי של רשת רד בורגר שינה פניו. לאחר כמה שנים בעיר, הבינו בעלי הסניף כי תושבי תל אביב אוהבים את חוויית הבילוי שלהם בצורה מאוד ספציפית. במהלך השבועות האחרונים המקום עבר מקצה שיפוצים, שינה את שמו (נעים להכיר: Burgers Around The World) וקיבל תכונות אופי של בר. המטבח עבר שדרוג וזכה לשיפור רציני בחומרי הגלם: קציצות ההמבורגר נעשות במקום והוכנסו תוספות חדשות ומסקרנות. בתפריט החדש ההמבורגרים יגיעו בבודדים, בכפולים או בשלישיות, בלחמנייה ובמבחר סגנונות: המבורגר אמריקאי עם שבבי בצל מקורמל, מרינדת ברביקיו וגבינה צמחית לטובת מי שלא מערבב בשר וחלב (40־82 ש"ח); קאריבי עם צ'נקים של אננס ורוטב צ'ילי במזרק (34־76 ש"ח); מקסיקני עם חלפניו וגוואקמולי (41־85 ש"ח); טבעוני מעדשים שחורות ופורטובלו (37־79 ש"ח) ועוד. במחלקת התוספות תמצאו צ'יפס, צ'יפס בטטה, הום פרייז, פוטטו צ'יפס ועוד חטאים מטוגנים. לתפריט ההמבורגרים נוסף מבחר של 50 בירות, מרגריטה (34 ש"ח) ומוחיטו (34 ש"ח).

רד בורגר

רד בורגר. צילום: אנטולי מיכאלו
רד בורגר. צילום: אנטולי מיכאלו

אימפריאליזם

אחרי שהביאו לעיר את בשורת הקוקטיילים, החליפות והאסקפיזם המודרני, קבוצת אימפריאל (אימפריאל בר, לה אוטרה) יוצאת מגבולות תל אביב ופותחת את Imperial Red, שלוחה אלכוהולית של רשת ישרוטל במלון כרמים בהרי ירושלים. זו היציאה הראשונה של הקבוצה מהקובייה הקטנטנה ברחוב הירקון, שבה פועלים שני העסקים שלה, והיעד סופר אקסקלוסיבי. "בתל אביב האווירה שונה מאוד ממלון ספא בוטיק, ולכן אנחנו מתאימים את התפאורה, המוזיקה והקוקטיילים לשפה של המלון", מספר בר שירה, מבעלי הקבוצה. "כיוון שמדובר במלון כשר שמקדש את יינות האזור, חלק משמעותי מאוד מהבר יעסוק ביין. כמו כן, היצע האלכוהול יהיה ברמה הגבוהה ביותר וייבחר על ידינו בקפידה". רגע לפני שאתם מזמינים חדר ומפנטזים על חלוקי ספא עם קוקטיילים ביד, אל תצפו להיתקל בצוות הוותיק מתל אביב בהרי ירושלים. "כיוון שלא נהיה במלון בכל ערב, אנחנו עומדים להכשיר את הצוות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר", מספר שירה. "מי שינהל את המקום יעבור הכשרה מלאה כברמן באימפריאל. ככל הנראה המקום יעמוד לפני שנסיים להכשיר את כל הצוות". אחרי שלוש שנים של עבודה אינטנסיבית בלב תל אביב, זו הפעם הראשונה שקבוצת אימפריאל פונה לקהל שונה ומקווה להצליח לשכפל את ההצלחה. "אנחנו טובים מאוד בייצור אסקפיזם. כשנכנסים לברים שלנו מרגישים מנותקים מהמציאות שבחוץ. בתוך מלון ספא מהודק אנחנו שואפים להיות מעין מרתף ג'אז נסתר מן העין. המקום שבו אפשר לשחרר את הכפתור, לשתות בכיף ולאכול מנות שלא מאפיינות את האווירה הכללית". התפריט נמצא כרגע בשלבי בנייה ועתיד להציע אוכל כשר ושמח, לצד קוקטיילים, יינות ואלכוהול איכותי.

Imperial Red, מלון כרמים, קריית ענבים, פתיחה בסוף מרץ־תחילת מאי

אימפריאל. צילום: בן יוסטר
אימפריאל. צילום: בן יוסטר

בקצב הסלסה

הם מתהלכים בינינו, נראים כמונו, נשמעים כמונו ואולי אפילו נשואים לאחד החברים שלנו. חובבי ריקוד הסלסה הם קהילה הולכת וגדלה שמתאספת בסופי שבוע לערבים ארוכים של ריקודים עד אור הבוקר. כמו כל קבוצה גנרית, גם החבר'ה הלטינים מצאו לעצמם בית לרקוד ולאכול בו – מסעדת הארנב הלבן. לנוכח הצלחת התפריט של השף הקולומביאני ג'וני חיל, החליטו במסעדה לפרוש את החגיגה הדרום אמריקאית לכל אורך השבוע ולא רק בסופו. בתפריט החדש תמצאו אמפנדס קולומביאנית במילוי בשר (9 ש"ח ליחידה), ארפה ממולאת בגבינה בתוספת בשר או עוף (18 ש"ח), נקניקיות צ'וריסוס מקסיקניות על הגריל עם כרוב ואיולי חזרת (49 ש"ח), פאייה פירות ים (65 ש"ח) ולקינוח צ'ורוס בקינמון וסוכר עם פונדו שוקולד בלגי (28 ש"ח). לא ברור איך ניכנס לשמלת הסלסה שלנו, אבל אנחנו מבטיחים לנסות.

הארנב הלבן שף־בר

ארפה ממולאת גבינה. צילום: יח"צ
ארפה ממולאת גבינה. צילום: יח"צ

פיקניק בקונוס

בכל שבת שמשית החזאים ושדרני הרדיו מבשרים לנו על "יום נפלא לטיולים". בעוד בשאר רחבי הארץ ישראלים רבים עושים מנגל, התל אביבים יעדיפו תמיד לצאת לפיקניק: זה מצומצם, נעים וארוז בקופסאות יפות. אחרי שליטל איטלי במתחם שרונה לימדה אותנו איך עושים פיקניק בלי לצאת מהבית עם סלסילה, נכנסת גוצ'ה למשחק עם תפריט מרענן. בסניף השוכן בצומת הרחובות נחמני ואחד העם, הוקם אזור שבו ניתן להזמין תפריט מיוחד שמיועד לאכילה בחוץ. התפריט מחולק לקונוס, לחמנייה והמבורגר: בקונוס תוכלו לדחוס צ'יפס (17 ש"ח), קלמרי וצ'יפס (25 ש"ח), פיש אנד צ'יפס (28 ש"ח), שרימפס קלמרי וצ'יפס (33 ש"ח), קראב־קייק וצ'יפס (29 ש"ח). בלחמנייה תמצאו לובסטר רול בחמאה עם איולי, ליים ועירית (89 ש"ח) או קציצות סרטנים עם סלסה חריפה ובצל (49 ש"ח). במחלקת הבורגרים, שמגיעים עם צ'יפס, ההיצע מצומצם: גוצ'ה בורגר עם גבינת גאודה, חסה, עגבנייה, בצל וחמוצים (52 ש"ח) ושרימפבורגר – המבורגר עם שרימפס מוקפצים בחמאה עם שום ופטרוזיליה (64 ש"ח). בחלל החיצוני של המסעדה נפרשו שולחנות עץ שסביבם אפשר לאכול את הטייק אוויי. אנחנו ממליצים למצוא שמיכה פרחונית, לקנות איזה קונוס ולדמיין שאתם באמסטרדם.

גוצ'ה

גוצ'ה. צילום: שרית גופן
גוצ'ה. צילום: שרית גופן