תשעה דברים שגילינו על תל אביב של 2018 מתקציב העירייה

תקציב העירייה שאושר השבוע גדול כרגיל מהשנה החולפת חושף את התכניות של חולדאי לשנה הקרובה, לקראת הבחירות – יותר אוטותל, עוד שבילי אופניים, שיפוץ שוק הכרמל וגם מגדל חדש למשרדי העירייה

גשר יהודית (צילום הדמיה: חן אדריכלים)
גשר יהודית (צילום הדמיה: חן אדריכלים)
26 בדצמבר 2017

  1. יש לעירייה הרבה יותר כסף

בסך הכל תקציב העירייה "הרגיל" מסתכם ב-4.97 מיליארד שקלים (גידול של כרבע מיליארד בהשוואה לתקציב של שנה שעברה), ותקציב הפיתוח מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקלים (עלייה של 150 מיליון שקלים). מאיפה מגיע כל הכסף הזה? בעיקר, כמובן, מארנונה. בסך הכל בונה העירייה על הכנסה של 3.345 מיליארד שקלים מארנונה – ממגורים ומעסקים כאחד, עלייה קלה משנה שעברה. מקור הכנסה משמעותי אחר הוא כמובן הכנסות מחנייה – לרבות קנסות, גרירה וחניה בתשלום. העירייה, כך נראה, העלתה הילוך באכיפה השנה, ובסך הכל, היא הכניסה מהעניין 256 מיליון שקלים – עלייה משמעותית של כ-20% מהשנה שעברה. אכיפת הנסיעה בנת"צים, אגב, שלשמה נפרשו מצלמות השנה – הניבה לעירייה 20 מיליון שקלים ב-2017.

  1. העלו הילוך. דוחות (צילום: אושרת נשיא)
    העלו הילוך. דוחות (צילום: אושרת נשיא)
  2. לכתבות נוספות בנושא: 

הפרויקטים שיעשו לכם את השנה
המבנים הנטושים הכי מבאסים בתל אביב
הפינות הסודיות הכי שוות בעיר

  1. ממשיכים ללכת על אוטותל בכל הכוח

הפרויקט השנוי במחלוקת שמאפשר להשכיר מכוניות שיתופיות בתשלום לפי שימוש מונה כיום 220 מכוניות, ובמהלך השנה הקרובה מתכננת העירייה לקנות עוד 40 מכוניות. לשם כך היא מקצה 16 מיליון שקלים נוספים, שיוקדשו גם לשיפור תשתיות הפרויקט ולתפעול המערך השוטף שלו. בפרויקט השאטלים מתחנת הרכבת בבני ברק לאזור התעסוקה ברמת החיל, למשל, שממשיך לפעול גם השנה, משקיעה העירייה רק 200 אלף שקלים (כשהשתתפות בפרויקט של רכבת ישראל).

16 מיליון שקלים נוספים למכוניות הירוקות. חולדאי באוטותל (צילום: נועם כהן)
16 מיליון שקלים נוספים למכוניות הירוקות. חולדאי באוטותל (צילום: נועם כהן)
  1. ייסללו עוד שבילי אופניים – אבל בעיקר מעבר לירקון

דוגמה למקום שבו ראוי בהחלט להשקיע את הכסף עבור שיפור התחבורה בעיר הם שבילי האופניים, שחסרים בחלקים משמעותיים בעיר, וגם באלה שישנם – מדובר בשבילי אופניים שספק אם אפשר לראות בהם כאלה. השנה מתכננת העירייה לסלול חמישה קילומטרים של שבילי אופניים, בדגש על השכונות הצפוניות בעיר – רמת אביב ג' (ברחובות אחימאיר, בית צורי), נווה אביבים (אופנהיימר), מעוז אביב (רפידים), נאות אפקה (שלונסקי) ועוד. בנוסף, ייסללו שבילי אופניים בדרך נמיר וכן ברחוב ברזילי שבמזרח העיר. עכשיו רק נותר לקוות שהם לא יהיו עוד ציור של אופניים על הכביש/המדרכה. לכל הפרויקטים הללו תקדיש העירייה כ-15 מיליון ש"ח. 

שביל האופניים ברחוב ארלוזורוב. הדמיה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
שביל האופניים ברחוב ארלוזורוב. הדמיה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
  1. הדולפינריום יהרס, ויחלו עבודות התכנון למרכז ספורט ימי במקומו

במהלך השנה הקרובה יהרס המתחם שבו כבר הרבה שנים שאף אחד לא זוכה לצפות בדולפינים כלואים רוקדים (תודה לאל), ובמקומם יחל תכנון ראשוני של פיתוח מבנה ספורט וקהילה, שיכלול גם מרכז גלישה וספורט ימי. 

יסתיר לנו את הנוף לים. צילום: איליה מלניקוב
יסתיר לנו את הנוף לים. צילום: איליה מלניקוב
  1. יוקם מגדל חדש למשרדי העירייה בסומייל

אלה מכם שזועמים על העירייה שמאשרת פרויקטים חדשים של מגדלים, לא בהכרח יאהבו את הפרויקט החדש המתוכנן באזור סומייל – איפה שפעם שכן כפר ערבי באותו השם, והיום עומד חניון, ברחוב בן שפרוט. הפעם מדובר במגדל שהעירייה בונה עבור היחידות שלה עצמה, שכיום פועלות מחוץ לבניין העירייה המרכזי בכיכר רבין. הוא יתנשא לגובה של 20 קומות, ועלותו תהיה כ-340 מיליון שקלים. 

גם במגדל החדש יהיו אורות צבעוניים? בניין העירייה (צילום: שאטרסטוק)

נראה שהשנה הולכים על שיפוץ שוק הכרמל, באמת

לפי התקציב השנתי, תקצה העירייה לא פחות מ-450 מיליון ש"ח לטובת שיקום וחידוש השוק המוזנח והצפוף (אך האהוב לא פחות), שמחכה לשיפוץ שלו כבר שנים רבות. במקביל לרחוב הכרמל, שיעבור שיפוץ נרחב, ישופצו גם שוק הבשר והשוק המערבי, יתווספו שטחי מגורים עסקים ומלונאות, שלדברי העירייה "יחזירו לשוק ולאזור כולו את הקסם והאטרקטיביות שאפיינו אותו בשנים קודמות". האם זה ידחוק החוצה את הסוחרים הוותיקים? נחכה ונראה.

ישנה את פני השוק? הכרמל (צילום: shutterstock)
ישנה את פני השוק? הכרמל (צילום: shutterstock)
  1. יוקם מחסה חדש ומשודרג לדרי הרחוב

כיום פועלים ברחבי תל אביב שלושה "גגונים" שבהם מקבלים אלה שלא שפר מזלם וחיים בינינו מיטה נקייה, בגדים נאותים, מקלחת, ארוחות סדירות, טיפול רפואי וליווי שיקומי של עובד סוציאלי. בתחום זה נחשבת העירייה, בעיני עמותות שפועלות בתחום, כרשות מצטיינת. במסגרת התקציב אישרה העירייה את הקמתו של גגון חדש, במקום אחד הקיימים, ברחוב אליזבת ברגנר ביפו, שייבנה בסטנדרט גבוה מהקיימים ויאפשר לתת מענה לכ-50 מטופלים נוספים, ול-78 בסך הכל. בסך הכל תשקיע העירייה 7 מיליון שקלים בפרויקט, אליו יתלוו עוד 10 מיליון שקלים של תרומות.

קורת גג ל-78 דרי רחוב. צילום: נמרוד סונדרס
קורת גג ל-78 דרי רחוב. צילום: נמרוד סונדרס
  1. ביצרון תחל להתחבר סוף סוף לתל אביב

זה שהשכונה שבמזרח העיר היא אחד מלהיטי הנדל"ן של הסביבה זה כבר חדשות של 2008. עכשיו תתחיל העירייה בפיתרון הבעיה שהרחיקה את השכונה שנמצאת פחות מקילומטר ממרכז תל אביב אבל מרגישה כמו פתח תקווה, עם הקמתו של גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים מעל איילון, שיחבר את השכונה לתל אביב, דרך שדרות יהודית שבשכונת מונטיפיורי, ובעלות של כ-68 מיליון שקלים. כך תתקצר ההליכה מקפה איטליה, למשל, לשדרות יהודית מ-20 דקות, בערך, למשהו כמו שתי דקות.

סופסוף יהיה קל להגיע לקפה איטליה (צילום הדמיה: חן אדריכלים)
סופסוף יהיה קל להגיע לקפה איטליה (צילום הדמיה: חן אדריכלים)
  1. שוק העלייה יקבל בחזרה חניון גדול

בנוסף לצעדים לקידום התחבורה הציבורית או הירוקה, תקדם העירייה גם את בנייתם של כמה חניונים גדולים ברחבי העיר, בהם חניון תת קרקעי בבוגרשוב, חניון ביפו, חניון ברמת אביב הירוקה ובעיקר – חניון גדול בשוק העלייה, שמאז שנשדדו ממנו החניונים בסביבה לטובת הרכבת הקלה ופרויקטים אחרים, התרוקן מלקוחות. שם יהיה החניון חלק מפרויקט גדול שכולל גם שלושה בנייני מגורים, מרכז ספורט, כיכר ציבורית וגם חניון תת קרקעי שיכיל 260 מקומות חנייה, ושבהקמתו משתתפת העירייה לצד היזם בהשקעה של 25 מיליון ש"ח.

זה מה שיחזיר את הלקוחות לשוק לוינסקי? חניון שוק העלייה לשעבר (צילום: דין אהרוני רולנד)
זה מה שיחזיר את הלקוחות לשוק לוינסקי? חניון שוק העלייה לשעבר (צילום: דין אהרוני רולנד)