התכנית הכי טובה בטלוויזיה היא הדבר הכי רחוק מ"בשבילה גיבורים עפים"

אף אחד לא יודע לעשות בישראל טלוויזיה "גדולה" - יקרה, עשירה ומלאה בכוכבים - כמו קשת. אלא ש"בשבילה גיבורים עפים" מוכיחה שבכל הנוגע לדרמה, "גדול" זה לא מספיק. "על הספקטרום" של יס מוכיחה בדיוק את ההיפך

"על הספקטרום" (צילום: אוהד רומנו, באדיבות yes)
"על הספקטרום" (צילום: אוהד רומנו, באדיבות yes)
14 ביוני 2018

בטלוויזיה "גדולה", אין על קשת בעולם. טוב, לפחות בישראל. כשהיא מרימה ריאליטי מפלצתי כמו "האח הגדול", עם ערוץ משלו וכמה תוכניות מרכזיות בשבוע – הוא נראה הכי טוב, הכי מותח, וכמובן הכי מצליח. כשהיא עושה תכנית הומור או סאטירה, אז היא מחתימה את השמות הכי כבדים ונראית כמו מיליון דולר. וכשהיא עושה סדרת דרמה, אז היא מארגנת הפקה נוצצת ויקרה כמו "בשבילה גיבורים עפים", שמצולמת (כולה?) בלוקיישנים פוטוגניים וברמה גבוהה במיוחד, עם איי-ליסטים אחד-אחד בקאסט. אלא ש"בשבילה" מוכיחה לקשת שמה שעובד בריאליטי ואפילו בבידור, לא עובד בדרמה באותה המידה. כן, כסף תמיד עוזר לטלוויזיה, אבל בדרמה כסף מבטיח לא הרבה פחות מאשר בריאליטי. והתוצאה: סדרה שכתובה נורא, משוחקת נורא יותר, ובסופו של דבר היא חוויה כמעט בלתי נסבלת עבור צופיה.

מזל שבדיוק בזמן ש"בשבילה" שודרה, משודרת במקביל סדרה שהיא ההפך הגמור ממנה, וההוכחה האולטימטיבית למה שבארצות הברית הבינו כבר לפני עשור – טלוויזיה "גדולה" היא לא בהכרח טלוויזיה טובה, וטלוויזיה "קטנה" יכולה לגמרי להיות טלוויזיה מצוינת.

הגודל לא קובע. ‏‏"בשבילה גיבורים עפים" (צילום: נתאי נצר)
הגודל לא קובע. ‏‏"בשבילה גיבורים עפים" (צילום: נתאי נצר)

עוד כתבות מעניינות:
האיחוד של דנה מודן ואסי כהן הוא כל מה שחיכיתם לו, רק הפוך
"להעיר את הדב" מעמתת את הצופה עם הצד האפל של עצמו
שנה לכאן 11: מה קרה להבטחה ואיפה הערוץ עוקף את המתחרות?

"על הספקטרום" של יובל שפרמן ודנה אידיסיס אשר מושדרת בימים אלה ב-yes, כמו שכבר נכתב כאן, היא כנראה הטלוויזיה הכי טובה שיצאה מישראל בתקופה האחרונה. היא כתובה טוב להחריד, ערוכה ומבוימת במקצועיות נדירה, משוחקת מושלם, מרגשת עד דמעות ובעיקר מחכימה את הצופים שלה ומפתחת להם את התודעה. היא לא הביאה את מיכאל אלוני, תומר קאפון או נינט טייב, אלא בסך הכל את ניב מג'ר (וואו), נעמי לבוב (אלוהים אדירים) ובן יוספוביץ' (!!), שלישייה מהפנטת שספק כמה מהקהל הרחב מכיר. העלילה שלה לא מתרחשת בג'ונגלים של קולומביה, אלא כולה בתוך דירה לא מרשימה ברמת גן ובבית קפה סמוך. אף אחד לא נחטף בה בנסיבות מסתוריות, והגיבורה הראשית בסך הכל מנסה להעביר בה משמרת בארומה. בסוף העונה כנראה לא נגלה בה שנינט אכן חיה, אלא אולי, במקסימום, שעמית יבין שהמלצרית ליאור לא בעניין שלו. אבל בסופו של יום, היא מצליחה להעביר את הצופה שלה מסע עשיר, מרגש, מעניין ומסחרר הרבה יותר מטראק של ארבעה חתיכים בקולומביה. נכון להיום, היא הסדרה הכי טובה בישראל.

זה לא שכל טלוויזיה "קטנה" היא בהכרח טובה – תעיד "ככה זה" שמשודרת במקביל ב-yes, שכל כך התאהבה בקונספט של טלוויזיה קטנה ושל התרחשויות יומיומיות עד שכבר ממש לא מעניין את צופיה מה יקרה לדמויות הראשיות בה. וזה גם לא שטלוויזיה "גדולה" היא בהכרח גרועה: כסף בסוף עוזר לכמעט כל דבר בחיים, בטח לתעשיית הטלוויזיה, ויש מוצרים טלוויזיונים שחייבים לעשות אותם בגדול או לא לעשות בכלל. אלא שבכסף של "בשבילה" אחת אפשר לעשות עשר "על הספקטרום" – ואם נמצאים בעולם עוד יוצרים ושחקנים כמו אלה שיצרו את זאת – יותר מאחת מהעשר הללו גם יהיו טלוויזיה שממש שווה לכם לראות, גם אם הן זוכות להרבה פחות מהרי ההייפ שקשת מקדמת את הסדרות שלה.

ובימים שבהם רצונו של מי שמקבל החלטות בשוק התקשורת הישראלי מתגשם כאילו מבלי שהתכוון, וערוצי טלוויזיה שצריך אותם לא רק לשם בידור נסגרים (סליחה, "מתמזגים" אעלק), זה מסר ששווה שהזכיינים הכבדים ינסו ללמוד ממנו. לשפוך הרבה כסף לא מבטיח לך תוצאות, וכשאתה עוד מודאג שמחר לא יהיה לך ממנו, על אחת כמה וכמה ששווה לך לנסות לייצר עוד מ"על הספקטרום". את הטלוויזיה הגדולה תשאירו לרכש מארה"ב. קשת אמנם עושה את זה הכי טוב בישראל, אבל באמריקה עושים את זה טוב יותר.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד