מ"סיינפלד" ועד "טווין פיקס": 12 פרקי קפסולה שאתם חייבים לראות

מתוך "סיינפלד"
מתוך "סיינפלד"

פרקי קפסולה הם פרקים מתוך סדרות שעומדים בזכות עצמם, כמעט כמו סרט קצר. בעידן היוקרה של הטלוויזיה כל סדרה צריכה לפחות אחד כזה. אספנו עבורכם את הטובים ביותר, כדי שתוכלו להשלים פערים בהשכלת הצפייה שלכם. יאללה לעבודה

27 בספטמבר 2018

סיינפלד / חברים

"המסעדה הסינית", עונה 2, פרק 11 / "ההוא שאף אחד לא מוכן", עונה 3, פרק 2 

החלטנו לפתוח את הרשימה עם הקלאסיקה של פרקי הקפסולה. במקרה הזה מדובר לא רק בפרקי קפסולה, אלא גם בפרקי בקבוק, כלומר, פרקים שמתרחשים באותו המקום ובאותו זמן. למקרה שהייתם בתרדמת מאז 1982, ב"מסעדה הסינית" החבורה מחכה פרק שלם בתור למסעדה וב"ההוא שאף אחד לא מוכן" החברים צריכים להגיע לאירוע חשוב של רוס אבל מסתבכים עם המשימה הפשוטה שהיא לבישת בגדים. הראשון נחשב לאחד הפרקים החשובים בתולדות הסיטקום. השני הושפע ישירות מהראשון והפך בעצמו לאיקוני, כולל פארודיות ומרצ'נדייז.

שובר שורות 

"זבוב", עונה 3, פרק 10

בפרק הזה וולטר וויט (בריאן קרנסטון) מנסה להרוג זבוב. זהו בערך. זאת כמובן עלילה סימבולית שאפשר לקרוא ולפרש בדרכים שונות, אבל בפועל, רוב מה שקורה בפרק הוא שוולט, וחלק מהזמן גם ג'סי (אהרון פול), ממש רוצה להיפטר מזבוב שנכנס למעבדה. זה שונה לגמרי מהקו הרגיל של הסדרה, זה מצחיק, זה מטריד וזה אחד הפרקים הזכורים ביותר בסדרה, לטוב ולרע.

וולטר והזבוב (מתוך "שובר שורות")
וולטר והזבוב (מתוך "שובר שורות")

עוד כתבות מעניינות:
למה סדרות ישראליות לא עושות ספיישל חגים כמו בארה"ב?
אתרי הצילום של "משחקי הכס" ייפתחו למעריצים
העונה החמישית של בוג׳ק הורסמן מתחכמת ומתישה

הוראס ופיט

פרק 3

תשע דקות לתוך הפרק, אנחנו עדיין לא יודעים מי היא האישה המצולמת, שמספרת באופן מפורט, אולי יותר מדי (במונולוג מפואר במיוחד), למה ואיך בגדה בבעלה עם אבא שלו. לורי מטקאלף ("ליידי בירד", "רוזאן") לא הופיעה קודם לכן בסדרה, ורק בהמשך הפרק נגלה שהיא בעצם אשתו לשעבר של הוראס (לואי סי.קיי, יוצר הסדרה), שרוצה לבקש ממנו עצה – הרי גם הוא בגד בה עם בת משפחה. השיחה בין השניים היא הדבר היחיד שקורה בפרק, והיא מצולמת מקרוב כדי להפוך את האינטימיות בין הדמויות (וביניהן לבין הצופים) לשוברת לב אפילו יותר.

עמוק באדמה

"זה הכלב שלי", עונה 4, פרק 5

בניגוד לפרקים אחרים ברשימה, האחד הזה מתחיל כמו פרק רגיל לחלוטין, וזה גם מה שהופך אותו לכזאת כאפה לפנים. הוא מדלג בין בני משפחת פישר, אבל העלילות של רות', נייט וקלייר נקטעות באמצע כשדיוויד (מייקל סי הול) נחטף על ידי הטרמפיסט הצעיר שאסף (מייקל ווסטון) והפרק הופך לדרמת מתח פסיכולוגית מורטת עצבים. כל מילה נוספת מיותרת, רק נאמר שסי הול ו-ווסטון הם שחקני-על.

מד מן

"המזוודה", עונה 4, פרק 7 

איך מוצאים את הפרק הכי טוב בעונה? בודקים בקרדיטים איזה פרק נכתב על ידי יוצר הסדרה לבדו. בעוד כל העובדים במשרד צופים בקרב האיגרוף ההיסטורי של מוחמד עלי וסוני ליסטון, דון (ג'ון האם) ופגי (אליזבת' מוס) נקלעים לדו קרב משלהם כשהם נשארים לעבוד עד מאוחר על פרסומת לסמסונייט. לקלחת נכנסת גם מערכת היחסים הבעייתית מאוד של פגי עם בן זוגה והמשפחה שלה, מחלוקות ישנות, כעסים מודחקים וגם אהבה חברית (או אפילו אבהית) שדון לא בדיוק יודע מה לעשות איתה. אחד הפרקים הגדולים בתולדותיה של סדרה גדולה.

בוג'אק הורסמן

"דג מחוץ למים", עונה 3, פרק 4

הסדרה על הסוס הדכאוני כוללת לא מעט פרקים עם מבנה ייחודי שעומדים בזכות עצמם ("צ'ורו חינם" מהעונה החדשה והחמישית הוא הספד שנמשך פרק שלם, למשל), אבל זה כנראה האהוב והמהולל מכולם. הפרק אילם ברובו, מתרחש בציביליזציה תת-ימית צבעונית ומוזרה ויש בו סוסון ים תינוק והומור שמבוסס בעיקר על תנועה וגגים ויזואליים. כלומר, כל הדברים הכי מדהימים שלא ידענו שאנחנו רוצים בטלוויזיה שלנו.

בנות

"פאניקה בסנטרל פארק", עונה 5, פרק 6

כמה מהפרקים הטובים ביותר בסדרה הם אלה שנמצאים מחוץ לזרם העלילתי הרגיל ומתמסר כולו לחוויה של אחת הבנות. כאלה הם "אמריקן ביץ'" המדובר עד כדי מיאוס, ההוא עם הסטוץ' הארוך של האנה (לינה דנהאם) עם רופא חתיך, זה שבו כולם נוסעים לבית קיץ ואפילו הפרק האחרון. כזה היה גם הפרק על שוש (זושה מאמט) ביפן אם היה צדק בעולם. "פאניקה" מתעלה עליהם בגלל שהוא מציל במו ידיו את מארני (אליסון ווילאמס), שהעיקה יותר ויותר עם התקדמות העונות ובחמישית כבר הפכה לבלתי נסבלת לחלוטין. נחמד להתחבר מחדש לדמויות שפעם אהבנו ולחוות איתן ספקטרום שלם של רגשות. נחמד עוד יותר לא לשמוע את דזי (אבון מוס בכרך) כמעט פרק שלם.

האחיות המוצלחות שלי

עונה 1, פרק 10

לנטלי (נלי תגר) בדיוק עיקלו את חשבון הבנק, ואם זה לא מספיק נורא, מידד (שלומי אברהם) הולך למכולת ולא מסכים להביא לה ג'לי תות כי מייצרים את זה בשטחים. היא יושבת בבית בתוך ג'קוזי של רחמים עצמיים כשלדירה מגיעים מאבטחים ומבקשים שתאפשר לראש הממשלה להשתמש בשירותים שלה. הפרק מוקדש כולו לאחות האמצעית והמתוסבכת ולמפגש בינה לבין האיש הכי חזק במדינה, עם הופעת אורח מעולה של ירון לונדון (כולל נאום אנטי מילניאלי, שנפתח במשפט המופת "את חיה במציאות חלזונית").

ריק ומורטי

"פיקל ריק", עונה 3 פרק 3

פרק ממוצע של סדרת האנימציה של דן הרמון וג'סטין רוילנד מתפרש על פני החלל והזמן, אבל "פיקל ריק" מתרחש כולו בכדור הארץ ויש לו רעיון בסיסי ופשוט – ריק לא רוצה להצטרף לסשן טיפולי עם המשפחה אז הוא הופך את עצמו למלפפון חמוץ. את הפרמיס המטופש הזה הסדרה מנצלת עד תום בשתי חזיתות – אקשן מד"בי מצד אחד, דרמה משפחתית על ספת הפסיכולוגית מצד שני. הפרק זכה להצלחה היסטרית, גם בגלל הכתיבה החכמה אבל בעיקר בגלל שבני 13 חושבים שלצעוק כל הזמן "אני פיקל ריקקקקקק" זה שיא התחכום.

אדוונצ'ר טיים

"Puhoy", עונה 5, פרק 16

פין אוכל סרטים בגלל החברה החדשה שלו, מגיע בטעות לממלכה שכולה עשויה מכריות, מתחתן עם נסיכה-כרית, נולדים להם ילדים-כריות והוא חי עם המשפחה החדשה שלו חיים שלמים. בסוף הוא חוזר הביתה ולגיל המקורי שלו. כל זה לוקח רק מעט יותר מעשר דקות. כמו כן, בחוץ יורד גשם של סכינים.

על הספקטרום

"מה אני מרגיש", עונה 1, פרק 7

אם כבר אנחנו ברצף של פרקים שמתמקדים בדמות אחת, קשה לשכוח את הפרק המקסים והמרסק שבו רון-רון (ניב מג'ר) סוף סוף עוזב את הדירה, ולא בנסיבות משמחות. הפרק הזה הוא חקר דמות מעמיק שמוציא את הדמות עם הקומפורט זון הכי צר מהמעגל הקטנטן שלה, מלווה אותה ברגעים נמוכים במיוחד אבל גם חושף כוחות ויכולות שלא ידענו שיש בה.

טווין פיקס

"טווין פיקס: החזרה" – פרק 8

נוטים להשוות פרקים שעומדים בפני עצמם לסרט קצר. הפרק הזה הוא איפשהו בין קולנוע ניסיוני לבין וידיאו ארט, משהו שרואים לרוב בגלריה לאמנות מודרנית ולא ברשת טלוויזיה מסחרית. חשבתם ש"טווין פיקס" מהניינטיז הייתה מוזרה? חכו שתראו את היצירה הסוריאליסטית והסופר מקריפה הזו – מעברי זמנים, החלפות צבעים, פיצוץ גרעיני שנמשך דקות ארוכות וממשיך לכמה דקות של שקט, נבל חדש ומאיים וגם מפלצת דמויית צפרדע. לא הבנתם? לא נורא, האינטרנט מלא בתיאוריות מעריצים באורך של "מלחמה ושלום".

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"