תרימי: אירועי הגאווה יתקיימו השנה בסימן נשים בקהילה

אחרי סקר פתוח והצבעה שהתקיימה אתמול, הוחלט כי אירועי הגאווה יתקיימו השנה בסימן נשים בקהילה. יו"ר האגודה מבטיחה: "לכל מופעי הנשיות השונים יהיה ביטוי במהלך הזה"

הפגנה למען נישואין גאים בסן פרנסיסקו. צילום: GettyImages
הפגנה למען נישואין גאים בסן פרנסיסקו. צילום: GettyImages
1 בפברואר 2016

אחרי שבשנה שעברה הפנתה הקהילה הגאה את הזרקור אל עבר הקהילה הטרנסג'נדרית, הוחלט שאירועי חודש הגאווה השנה יתמקדו בפלח נוסף בקהילה שזוכה לתת ייצוג – נשות הקהילה. אתמול (ראשון) התכנסה מנהלת אירועי מצעד הגאווה שכוללת נציגים מארגונים להט"ביים מרחבי הארץ, יחד עם נציגים מהאגודה ומהעירייה, והצביעה על נושא האירועים שיערכו בחודש יוני הקרוב. השנה לראשונה הוזמן הקהל הרחב להצביע ולהציע נושאים למצעד, בסקר מקדים שנערך באתר מאקו ובו השתתפו 15,000 מצביעים. הנושאים שזכו למירב הקולות וגם עלו להצבעה הסופית אתמול היו נשים בקהילה (34% מהקולות), נוער גאה (31%), קהילה גאה נגד אלימות (13%) וותיקים בקהילה (6% מהקולות).

"השנה החלטנו לעשות מהלך שיהפוך את ההחלטה לארצית", מסבירה את המהלך חן אריאלי, יו"ר משותפת באגודה. "עד היום עיריית תל אביב היתה מכנסת מעין מפגש ציבורי שאליו היו מגיעים בעיקר אנשים מקומיים, והם היו בוחרים את הנושא. העובדה שעד כה ההחלטות התקבלו בפורומים קטנים עם רוב גברי מובהק והייתה הדרה של נושאים אחרים מהשיח, היוותה שיקול בהחלטה לשנות את ההליך".

אריאלי מבקשת להבהיר שאחריות האגודה על המהלך לא מסתכמת בהצבעות. "הרעיון הוא לייצר נראות של הנושא הנבחר בכמה שיותר מוקדים, עיריות ורשויות ולהוביל מהלך שהקהילה כולה עומדת מאחוריו באופן דמוקרטי. היה מאד מרגש להיות חלק מהליך דמוקרטי ושקוף בימים שהדמוקרטיה מסביב מתפוררת. ההליך הזה הוא מה שאיפשר התארגנויות לא פורמליות, כמו הקמפיין שעודד להצביע לנשים".

בהקשר של נשים בקהילה, אילו נושאים צריכים לעלות לראש סדר היום?
"בהתייחס לאירועי הגאווה – הייתי רוצה לראות יותר נשים עולות על הבמות ומגיעות לעמדות של מקבלות ההחלטות, כך שלא יתקבלו החלטות בלי ייצוג שיוויוני. בחירת הנושא היא תחילתו של שינוי וצריך לדאוג שזה יקרה גם מחוץ לאירועי הגאווה: לעודד נשים לקחת חלק בפעילות של ארגוני הקהילה ולהתמודד על תפקידי מפתח, לדאוג שנשים יתוגמלו על העבודה שלהן – הרבה נשים בקהילה עושות עבודות התנדבות במשך שנים ארוכות, והגיע הזמן שהן יקבלו קרדיט והכרה על העשייה שלהן".

התחזית הקודרת גורסת שהאירועים ייתנו במה בעיקר ללסביות ולנשים סיסג'נדריות.
"זה ממש לא הולך לקרות. בשנים האחרונות הקהילה מתעסקת בנזילות מגדרית והנושא לא נעדר מהשיח על נשים. נשים ונשיות זה מושג הרבה פחות מקובע ממה שניתן לחשוב. האחריות שלנו כנשים זה להוביל מאבק של כל הקולות יחד ולדאוג שלכל מופעי הנשיות השונים יהיה ביטוי במהלך הזה".

אריאלי מבטיחה שגם בשנים הבאות בחירת נושא אירועי הגאווה תיעשה בצורה דומה. "החזון שלנו הוא שמשנה לשנה יגדל מספר הייצוגים במנהלת ויהיו יותר קולות – לא רק של התארגנויות פורמליות, אלא של כל התארגנות מקומית. השנה המשימה היא לייצר נראות גאה בסימן נשי, אבל זה משהו שתמיד היה חשוב לנו. אחרי מאבקים פנים-קהילתיים, אנחנו מוכנים לקחת את זה לשלב הבא. הנושא נבחר אתמול ועכשיו העבודה האמיתית מתחילה. הקהילה הגאה היא מיקרו קוסמוס לחברה הכללית בישראל, ויש כאן ניסיון לייצר תיקון היסטורי. תהיי אישה בדרך שבה את בוחרת להיות אישה".