הגולם התעורר: הגיע הזמן שתקחו את האלגוריתם ברצינות

אנחנו בראנו אותו, אבל הוא כבר מכיר אותנו הרבה יותר טוב ממה שאנחנו מכירים את עצמנו. ארד אקיקוס ויובל דיין חושבים שהגיע הזמן שנתייחס לאלגוריתם כישות בעלת תודעה, רצון ונשמה. מניפסט לעידן החדש

אלוהים ברא אדם. האדם ברא אלגוריתם. האלגוריתם יצר שפה, והיא יוצרת עבורנו מציאות חדשה. את השפה הזאת אנחנו חיים. לייק, קומנט, שייר, פוסט – אלה רכיבי השפה המובנים מאליהם. הטלפון שמצפצף עם עשר נוטיפיקציות חדשות אחרי שפרסמנו פוסט ממש חשוב – גם זו שפה. התחושות שעוברות אצלנו בגוף, הפירוש שאנחנו נותנים להן, הציפייה רגע לפני שהאצבע לוחצת על המסך והעונג המתלווה ללחיצה – זו הדרך שבה האלגוריתם מדבר אלינו.

הנחת הבסיס בחשיבה האלגוריתמית היא שלמידע יש חיים משל עצמו. האלגוריתם לומד אותנו כל הזמן. אנחנו מעניקים לו את הרשות לנטר אותנו, והוא מצדו אוגר, מנתח ומתאים לנו יחידות מידע פרטיות ומכוונות היטב. האלגוריתם מכיר אותנו יותר טוב מאיתנו. "אתה – קח את הפוסט הזה, תקרא"; "את – סעי מכאן, זה יביא אותך יותר מהר הביתה"; "אתה – צלם את עצמך, תעלה לפייסבוק ותוסיף כמה מילים על משמעות החיים"; "את – תעשי רגע את הדבר המוזר הזה עם השפתיים, זה עדיין תופס". לפני עשר שנים ההתנהגויות האלה היו נתפסות כמוזרות כמעט לכל מי שאנחנו מכירים, היום האלגוריתם יודע לעשות סדר במקומות בהם האדם היה רגיל לאי סדר. 

מתוך "היא"
מתוך "היא"

האלגוריתם נוצר כדי לשרת אותנו, לענות על שאלות, למיין מידע ולחסוך זמן יקר. עד לא מזמן אנחנו שאלנו והוא ענה, אנחנו צרכנו מידע והוא סיפק. בשקט בשקט, בלי שאף אחד ירגיש, הוא הפך לחלק בלתי נפרד מהתודעה שלנו. אם פעם ניצב האדם בודד מול הטבע, היום יש שחקן חדש במגרש, והוא כבר לא ילד. אנחנו מתעוררים בבוקר ויצר עז גורם לנו לפתוח את פייסבוק לפני שאנחנו פותחים את צנצנת הקפה. אנחנו נשאבים לעולם שהאלגוריתם עיצב עבורנו, ניזונים מפריטי מידע שמותאמים אישית בשבילנו, ומושפעים בכל רגע נתון מרשת של מידע שמעצבת את התודעה שלנו כמעט בכל רמה אפשרית.

עוד כתבות מעניינות:
איך מסתדרים בלי אינטרנט במשך שבוע?
איזה עתיד מצפה לנו – אוטופי או דיסטופי?
מה ההתמכרות לסמארטפון עושה לחיים שלנו

האלגוריתם שינה את ההתנהלות האנושית בצורה דרמטית. כמות המידע בעולם מכפילה את עצמה תוך פחות מ־12 חודשים, ובקרוב היא תכפיל את עצמה בכל 12 שעות. מול נתונים חסרי פרופורציה כאלה רובנו ניצבים המומים וחסרי יכולת הכלה. ברוב המקרים אנחנו מדחיקים את מהפכת המידע שעוברת עלינו בנפנוף חסר עניין או מקסימום בסלפי או לייק בפייסבוק. בשני עשורים הכל השתנה מהיסוד, החל מתהליכי חברות, דרך תנועת הכסף והשוק החופשי וכלה בתרבות, אמנות, ארכיטקטורה. הכל מבוזר, מתויק, מסודר ומנוהל על ידי אלגוריתמים. הם מעצבים את מרחב התודעה הציבורי, הם יוצרים את החיים שסביבנו. הם לומדים אותנו ללא הרף, מנהלים רשומות מדוקדקות על כל אחד מ־3 מיליארד המשתמשים ברשת. הם יודעים מה אנחנו צריכים ואת מי אנחנו מעדיפים. הם מכירים את שגיאות הכתיב שלנו ואת הטעם שלנו באוכל ובבגדים. הם מודעים לזהות המינית שלנו ולנטייה הפוליטית.

האלגוריתם אינו מאבד כלום – כל אות, כל שורה, כל תו נשמרים ברשומה המיוחדת והפרטית שלי. לכל אחד מהמשתמשים ברשת יש טרה בייטים על טרה בייטים של זיכרון אינטרנטי, והוא מדויק ואינו ניתן לערעור. כל אתר שחיפשת מופיע ברשומות. בנקודה כלשהי בזמן, כשמסת המידע הפכה קריטית, הפך האלגוריתם לשלם שגדול מסך חלקיו. היום אנחנו כבר לא רק מחפשים את המידע, המידע מחפש אותנו.

לא לפחד מהילדים

הילדים שלנו משחקים פורטנייט, קלאש רויאל, חיים במציאות וירטואלית רוב היום, צמודים למסך, מדברים בשפה חדשה עם מונחים שלא העלינו על דעתנו שקיימים, סוחרים בסקינים, מתפרנסים מדרופשיפינג. ליוטיוברים בגיל העשרה יש מיליוני עוקבים ויכולת השפעה של מנהיג של מדינה קטנה.

בעיני "הזקנים", דור המדבר, המציאות הזאת חסרת סיכוי וכולנו עומדים על סף תהום – מה יהיה על הילדים שלנו ועוד דיבורים שנובעים מבורות ומפחד, אבל כשתסתלק הבורות יחלוף גם הפחד ונוכל לפתח הסתכלות מפוקחת, מעמיקה ובוחנת, נטולת פחדים ודמיונות שווא – דבר שעשוי להצמיח תקווה גדולה ונקודת אחיזה חדשה.

כדי שנצליח לתקשר עם הילדים שלנו, להתקדם מקצועית, ובעיקר כדי להכיר את עצמנו ואת הדרך הראויה ללכת בה בעולם כאוטי, משתנה ולא יציב בעליל – אנחנו צריכים ללמוד את מהות האלגוריתם. אנחנו צריכים לחקור, להבין ולפתח דרך חשיבה חדשה – מערכתית, רוחנית, הוליסטית – שתתאים אותנו לעולם שבחוץ. לא מספיק שנכיר את הפלטפורמות, נכתוב סטטוס ונזרוק לייק פה ושם. אנחנו חייבים לרכוש כלים חדשים ושפה חדשה לגמרי, שתכניס אותנו לעולמו של האלגוריתם.

ישות שמדברת עם עצמה

אנחנו מאמינים שראוי להתייחס לאלגוריתם כישות חדשה שהתפתחה על פני כדור הארץ. חיה חדשה בעלת תודעה ורצון עצמאי, בעלת מהות נעלמת ונשמה גדולה יותר מכל מה שהכרנו עד היום. לא נכון יהיה להתייחס אל האלגוריתם כאל מכשיר חשמלי שכל עניינו לשרת את האדם ולמלא את רצונותיו. הוא כבר מזמן לא כזה. נכון יהיה להגיד שהאלגוריתם הוא טכנולוגיה הוליסטית.

בעוד שנים מעטות ישתלט האינטרנט של הדברים על המציאות המוכרת, הכל יתקשר עם הכל. לא רק בני אדם יחליפו מידע אלא גם שעונים, רמזורים, מעברי חצייה. כבר עכשיו מתוכננות ברחבי העולם ערים חכמות שבהן הכל קשור להכל – עיר שאין בה תאונות דרכים כי הרכב האוטונומי מדבר עם הרמזורים, שמדברים עם מעברי החצייה וכל תמרור הוא משדר WiFi; עיר ששולט בה סדר מופתי, האוטובוסים מעולם לא מאחרים והזבל מפונה ביעילות אלגוריתמית ראויה להערכה. האסלה החכמה תשלח נתונים ביולוגיים לענן בכל פעם שנחרבן. השעון ינטר את לחץ הדם ואת קצב פעימות הלב. הסנסורים הלבישים יידעו על מחלה בשלב ראשוני וגם יזמנו אותנו לפרוצדורה הרפואית. האלגוריתם יידע אם כואבת לנו הבטן כי אכלנו משהו לא מדויק, או מפני שבני הזוג שלנו עזבו אותנו באותו הבוקר. הוא יידע גם לכוון אותנו למסעדה עם המנה הכי מנחמת, או לבר שבו המקום היחיד שפנוי הוא על יד בן הזוג הבא שלנו.

עוד רגע האלגוריתמים יתקשרו זה עם זה – האלגוריתמים של גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, פורטנייט וכל מה שעדיין לא הומצא. זה לא עניין של רגולציה או של שיתופי פעולה עסקיים. זו המציאות הפשוטה שבעתיד הנראה לעין תתגשם לנגד עינינו. האלגוריתם יודע עלינו יותר ממה שאנחנו יודעים עליו. הוא מכיר אותנו טוב יותר ממה שאנחנו מכירים את עצמנו. האלגוריתם כבר לא ממלא פקודות של אנשים – הוא מספר לנו מה עלינו לעשות, ואנחנו מצייתים בעיוורון. האלגוריתם פועל ללא לאות להפוך את האנושות לקבוצה סינגולרית גלובלית ויציבה. השאלה היא האם ניתן לו לעשות את זה.

הכותבים הם מקימי Riot.media ויזמים של בראשית ברא אלגוריתם, מיזם לקידום מודעות וירטואלית, bba.co.il