הדרמה החדשה של הוט ממש רוצה להיות דרמה של התאגיד, וזה בסדר

האם יעמדו ברף של התאגיד? "בוגד". צילום יח"צ/ HOT
האם יעמדו ברף של התאגיד? "בוגד". צילום יח"צ/ HOT

רון לשם, שכבר יצר סדרה או שתיים שהפכו ללהיטי ענק, חזר עם דרמה חדשה על מטוס מתרסק, משפחות מפורקות ואיך לא - ליאור אשכנזי. עכשיו רק צריך להבין אם "בוגד" מצליחה להתגבר על ליהוק לא אחיד, ולשרוד את הטיסה הזו עד סופה

14 בספטמבר 2022

בגדול, מאז טיסת 370 של מלזיה איירליינס, זה הסיוט שיושב לנו בתת המודע וכולנו מתעקשים להדחיק: טיסה עם 255 נוסעים ואנשי צוות פשוט נעלמת מהרדאר. נמחקת. ואיתה משפחות שלמות שהולכות אל הלא נודע, נכנסות אל ממלכת אי הוודאות. לכל בנאדם שיש לו אנשים אהובים בחיים, התרחיש הזה נמצא אי שם עמוק בראש. מנקר, גם אם אנחנו מצליחים להדחיק.

זו תמונת הפתיחה של "בוגד", סדרה חדשה בת שמונה פרקים שעלתה אתמול ב-HOT, תוצרת עמית כהן ורון לשם (האיש מאחורי סדרות כמו "אופוריה" והסרט "בופור"). הוא מספר את סיפורם של דן מלכה (עוז זהבי), עובד במחלקת הביטחון בנתב"ג, ושל יונתן ג'ורג'י (ליאור אשכנזי), איש שטח לקוי ראייה מהשב"כ שנסחף פנימה לאחר שאשתו וילדיו היו על הטיסה מתל אביב שלא הגיעה ליעדה במומבאיי. העלילה מתהדקת כאשר מתגלה שאחת הנוסעות ככל הנראה השתמשה בזהות בדויה, וגרמה להתרסקות ולמותם של מאות האנשים שהיו עליה.

חברת ההפקה של "בוגד", West End Media, אחראית בין היתר על הסרט "ימים נוראים" ועל "שעת נעילה" המצוינת של התאגיד. ואכן, הקצב של הסדרה, כמו האיכות שלה, נראים כמו ניסיון מצד הוט לייצר דרמת תאגיד שכזו, ממש לפי המתכון – שמות גדולים מחד (אשכנזי, זהבי, ניב סולטן, בעצמה מ"טהרן"), הברקות ליהוק סטייל הזמרת דיקלה, שמגיחה בתפקיד האם של אחד הנעדרים (ב"מנאייכ" זה היה סאבלימינל), אולי קומיקאי שמפליא בתפקיד דרמטי (הפעם זו אורנה בנאי) ובעיקר, סיפור שסוחף אותך פנימה ולא נותן לך לצאת.

התאגיד הציבו סטנדרט גבוה מאוד של איכות ביצירה הדרמטית בעזרת סדרות כמו "שעת נעילה", "מנאייכ", "שעת אפס", "עלומים" וכו', ו-"בוגד" שואפת לעמוד ברף הזה. האם היא מצליחה? כן, לרוב. זו סדרה סופר מעניינת, למרות שהיא לא בוחלת גם בקלישאות (לדוגמה, ליאור אשכנזי בתור בטחוניסט קשוח) ואפילו ברגעים לא אמינים (ע"ע כתב שמפרט בשידור חי את כל הדרכים שבגללם מטוס יכול להתרסק. כן, זמן טוב להגיד את זה ל-255 משפחות שצופות). אבל היא גם דואגת לקאסט חזק ומלא בכישרון, וגם מספרי סיפורים טובים שמצליחים לרתק.

קאסט טוב, מספרי סיפורים, אבל מה יהיה עם הקלישאות? ליאור אשכנזי ואורנה בנאי ב"בוגד". צילום: יח"צ
קאסט טוב, מספרי סיפורים, אבל מה יהיה עם הקלישאות? ליאור אשכנזי ואורנה בנאי ב"בוגד". צילום: יח"צ

עוד קו מחבר בין "בוגד" לבין סדרות דוגמת "שעת נעילה", הוא ריבוי העלילות – פריסה של כמה סיפורים שמתרחשים בו זמנית, ומתקיימים במקביל. כאן, למשל, יש את סיפור העל של ג'ורג'י, אבל גם את הסיפור של החייל שמשפחתו נותרה מאחור, כולל רומן יהודי ערבי ברקע שלא מתקבל באהבה אצל האחות שנמצאת בבית. כמות הסיפורים הגדולה מרחיבה את היריעה, ומייצרת בסופו של דבר סדרה טובה יותר.

וכמו הסדרות הללו, גם זו נוגעת בשורשי הרגש הישראלי: החשש הבטחוני, הקונפליקט בין יהודים לערבים, החשדנות הטבעית והצל שמלווה את כולנו – הפחד התמידי והקיומי שיושב מתחת לכל התנהלות שלנו. ההחלטה לסגור את נתב"ג הרגישה מוכרת באופן מלחיץ, גם אם מעולם לא קרתה במציאות. את תחושת הלחץ הזו, כל מי שחי כאן קצת מכיר היטב, לצערנו.

עם זאת, הליהוק לא אחיד ברמתו. ליאור אשכנזי תמיד טוב בעבודה שלו, אבל הבחירה בדיקלה, בתפקיד האמא, לדעתי לא מתעלה לרמה גבוהה מדי (במיוחד בהשוואה לסאבלימינל, שדווקא הפתיע לטובה ב"מנאייכ"). אורנה בנאי עושה עבודה טובה גם היא, ושוב מוכיחה את היכולת של שחקנים קומיים לככב גם כשחקנים דרמטיים.

עם זאת, בתמונה הגדולה, "בוגד" כן מצליחה לרתק ולייצר אפוס סופר מעניין ואיכותי. הסדרה הזו ישבה קרוב לשנתיים על המדף (כנראה שבגלל שילוב של קורונה ואירועים בטחוניים), וטוב שהיא סוף סף יוצאת לאור – ובהחלט מעניין כיצד היא תתקבל על ידי הציבור לאור הטוויסטים שעוד צפויים בעלילה. האם ימשיכו לצפות במתח להמשך או ש"בוגד" תתרסק כמו המטוס? טוב, זה אולי לא בתאגיד, אבל בהחלט מנסה.