אנחנו שמחים ברכבת הקלה וההצלחה שלה קריטית לעתיד של תל אביב. הצלחתה תלויה גם בהפעלתה 24/7. עד ינואר 2023 קיבלנו בעצימת עיניים את הכפייה הדתית שתעצור את הקו האדום בשבת, אבל התעוררנו וגילינו שגם לנו יש קו אדום. ויש לנו את הכוח להתנגד. והזמן להפעיל את הכוח הזה הוא עכשיו
חיכינו לרכבת הקלה כל כך. לאורך השנים האחרונות סיקרנו ב"טיים אאוט" את מסע התלאות שלה שיסתיים כנראה ביום שישי הקרוב עם פתיחתו של הקו האדום לציבור, בדאגה ובשמחה ובתקווה בהתאם להתפתחויות בשטח. הפעלתה של הרכבת הקלה היא רגע היסטורי בתולדות העיר והמטרופולין כולו, אבן יסוד ראשונה בדרך לתחבורה ציבורית מתקדמת ויעילה (ואולי גם לתכנון עירוני שאינו מוטה רכב פרטי), והיינו אמורים להתרגש. אבל במקום להתרגש צריך עכשיו כל אזרח לקרוא ולפעול להחרמתה של הרכבת הקלה.
איך פרוייקט שהושקעו בו מיליארדים כמו הרכבת הקלה לא יעבוד בשבת וחג?! איך!? זה מטומטם ברמות שיא. שמישהו יסביר לי את ההגיון שעומד מאחורי זה (אין).
— Hagar Sides هاجر سيدس (@hagarsi)August 8, 2023
זה מאוד פשוט: תל אביב וסביבתה הדמוקרטית-ליברלית לא יכולה לעבור בשתיקה על השבתתה של הרכבת הקלה בסופי שבוע ומועדים. עד ינואר 2023 הסכים הציבור הרחב להרכין את ראשו בהכנעה בפני שקר הסטטוס קוו ובפני הכפייה הדתית הבלתי נתפסת שמתקיימת בחסותו. הסיפור הזה תם ונשלם. מה שהסכמנו לקבל כברירת מחדל לפני שנה – למשל, את הרעיון המופרע ממש של שבת ללא תחבורה ציבורית בערים חילוניות – הוא בלתי ניתן להכלה בעיניים פקוחות. התעוררנו והבנו שאין לנו אלא להשתמש בכל כוחנו הערכי, הכלכלי והתרבותי כדי לעצור את השיטסטורם ולדאוג שתהיה כאן מדינה שנוכל לחיות בה. במדינה כזאת יש תחבורה ציבורית בשבת.
ישי כהן מסביר למה *מפריע לו* שיש תחב"צ בשבת
כי גם בוינה אין וזו מדינה יהודית ובכלל יש מוניות
מה????
כחרדי אני לא רוצה בשום אופן שחילוני ייאלץ בשבת לנסוע במונית כי אני יושב ושר זמירות שבת, חייבים להבין שאין הצדקה לכפיה ולמצוא הסדר מאפשר, במקרה של הרכבת הקלה זה אפילו קל.pic.twitter.com/uOSqB1Bddh
— Simi Spolter (@SimiSpolter)August 10, 2023
השוחד הפוליטי המתמשך שמונע, בין היתר, את הפעלתה של התחבורה הציבורית בישראל 24/7 הוא כבר חלק כה אינטגרלי מחיי היומיום של האזרח הליברלי, עד כי הפך כמעט סמוי מעין, טריוויאלי ומובן מאליו. ניסיון ההפיכה המשטרית של קואליציית נתניהו, בגיבוי נלהב של המפלגות החרדיות והכהניסטיות שיכורות הכוח, חשף לפתע בבת אחת את כל מה שהסתווה היטב עד כה. את המסכה שהוסרה אי אפשר יהיה להחזיר למקומה, כפי שמגלים בימים אלה סוכני הכאוס של הימין הקיצוני שמנסים עלינו שוב מניפולציות של צו פיוס. מה שהיה לא יהיה עוד.
למה בעצם לא להחרים את הרכבת הקלה בגוש דן עד שתתקבל ההחלטה המתבקשת להפעיל אותה בשבת?
— חיים ריבלין (@LifeRivlin)August 4, 2023
המחאה המתבשלת נגד השבתת הרק"ל בשבת לא לוקה באשליות. ממשלת הכאוס הזאת לא תאפשר את הפעלתה בסופ"ש. הכפייה הדתית תעצור את הרכבת הקלה ותמנע את מימוש הפוטנציאל החברתי, הכלכלי והסביבתי שלה. זאת עובדה. אבל במהלך שמונת החודשים האחרונים גילה הציבור הדמוקרטי-ליברלי שתי עובדות חשובות:
1. הוא עדיין הרוב המשמעותי במדינת ישראל
2. יש לו כוח אדיר והוא חייב להפעיל אותו עכשיו
אחרי דחיות חוזרות ונשנות, בסוף השבוע הבא עתיד לצאת לדרך הקו הראשון של הרכבת הקלה. גם אם באיחור ניכר, הפעלת הקו אמורה היתה לבשר על הצטרפות מטרופולין גוש דן לעולם המודרני מבחינת פתרונות תחבורה ציבורית. אבל להחלטה שלא להפעיל את הרכבת הקלה בשבתות אין אח ורע בעולם המודרני, וכל כולה…
— Yoav Groweiss ????️يوآف غروفايس (@yoav_gro)August 12, 2023
תנועת ההתנגדות העצומה להפיכה המשטרית העירה את הישראלים, שומרת אותם עירניים כבר 32 שבועות, ולימדה את כולנו שיש לנו את היכולת להתנגד. יש לנו את היכולת להפסיק להתנדב לתפקיד חמורו של משיח. יש לנו את היכולת להשתמש בכוח שלנו, כגוש אחד, באופן יעיל שהולך ומתייעל, כדי לשבש את סדר היום ולהציב את הדרישות שלנו במרכזו. את נשק החרם הכלכלי עוד לא התחלנו להפעיל, אבל ככל שההפיכה תתקדם על שלל חוקי הדת והשחיתות המאפשרים אותה, האמצעי הזה יהפוך רלוונטי. במקרה של הקו האדום הוא רלוונטי עכשיו ומיד. גם לנו יש קווים אדומים.
אז כמה אחוז מהזמן הרכבת הקלה עומדת להיות סגורה?
בואו נראה, יום ליום, איך זה נראה בשנת 2024.1. בשנה קלנדרית, יש 52 סופי שבוע. זה אומר שמיום שישי בשעות הצהריים, ועד שעה אחרי מוצאי שבת, לא תהיה לנו גישה לתחבורה. מאחר והאירוע של השבת לא מסתכם רק ב-24 שעות, אלא גם במרווחי זמנים…
— Naor Narkis נאור נרקיס (@NaorNarkis)August 13, 2023
את הרכבת הקלה צריך להחרים עכשיו, ולאורך זמן רב, כי רק פגיעה רחבת היקף בהכנסותיה מנוסעים תהיה משמעותית מספיק כדי להבהיר עד כמה רצינית הדרישה הציבורית לתחבורה ציבורית בשבת. כל הסקרים והמחקרים מעידים על תמיכה בהיקף של כ-70 אחוז מהאוכלוסיה, והגיע הזמן לעבור מתמיכה ברעיון למאבק חסר פשרות על מימושו. לא תהיה הזדמנות נוספת והתקדים שייקבע כאן יתווה את המשך הדרך. החל מיום שישי נצטרך לראות איך הרכבת הקלה שחיכינו לה כל כך חולפת על פנינו ולהתאפק. אם היא לא נוסעת בשבת זאת כנראה לא הרכבת שלנו.
