אכיפה נגד חשמליים? "קשקוש. העירייה מפקירה הולכי רגל לסכנת חיים"

שלושה חודשים לתחילת האכיפה נגד רכיבה על אופניים חשמליים על המדרכה, העירייה מתגאה באלפי דוחות שחולקו. אם שואלים את התושבים, זה בעיקר תרגיל יחסי ציבור. "זה שקר מתגלגל. המצב כמעט שלא השתנה על המדרכות. בושה וחרפה לחולדאי" 

רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
11 בינואר 2018

 

בקול תרועה רמה הכריזה העירייה בראשית השנה על מדיניות אכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים על המדרכה, ונגד רוכבי אופניים שנוסעים בצורה מסוכנת, או שלא על שבילי אופניים במקומות שבהם יש כאלה. המהלך הוכרז אחרי תקופה ארוכה שבה הולכי רגל ברחבי העיר (ובמדינה כולה, למעשה), התלוננו שהמרחב הציבורי הופקר מידיהם, ושהרשויות חושפות אותם למטרד ציבורי משמעותי במקרה הטוב, ולסכנת חיים של ממש במקרה הרע. ארבעה חודשים לתחילת האכיפה, וחודשיים לתחילת חלוקת הקנסות ממש – הולכי הרגל ברחבי העיר טוענים שהמצב לא השתנה באמת, ושהסכנה במדרכות נותרה כמעט כשהייתה.

>> לזכרו: האופניים של הרוכב שנהרג נצבעו לבן והוצבו במקום התאונה

"אני גרה ממש ברחוב דיזנגוף, אחד מהצירים המרכזיים שהעירייה הבהירה שהיא תאכוף בהם את איסור הנסיעה באופניים חשמליים על המדרכה", מספרת ענבר (29), הולכת רגל מוטרדת. "אני הולכת הרבה ברחוב, בגלל הכלבה שלי, ולא ראיתי פה פעם אחת פקחים. מה שאני כן רואה וממשיכה לראות כל הזמן זה רוכבי אופניים חשמליים שטסים פה כל הזמן. העירייה אמרה שהיא תטפל בזה, היא עשתה יופי של קמפיין פרסומי – אבל זה קשקוש, היא עדיין מפקירה את הולכי הרגל ברחובות לסכנת חיים".

גם תום (31), שמתגורר בקרבת שדרות בן ציון, לא ממש מרגיש את האכיפה. "יצא לי פעם אחת לראות פקחים, אז ל-50 מטר לפני הנקודה שבה הם עמדו ול-50 מטר שאחרי, הרוכבים באמת ירדו לכביש. אולי אחד-שניים שחלם קיבל דו"ח. אבל זה כל כך דל, וכל כך עלוב, וכל כך לברוח מהם – שאני מוכן להתערב שאפילו אותו הרוכב שנתפס לא באמת יורתע לרכב שוב על המדרכה. זו בדיחה".

אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)
אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)

"שקר מתגלגל", מכנה חגית אוריין, מנהלת דף הפייסבוק "מחזירים את המדרכות להולכי הרגל" ופעילה עירונית מובילה בנושא את האכיפה של העירייה. "העלו קמפיין, עשו יחסי ציבור לעירייה ולראשיה ונעלמו, תוך כדי הודאה בכך שלא תהיה כמעט אכיפה, ואם תהיה אז במעט מאוד מקומות", היא כתבה בעמוד הפייסבוק. "המצב כמעט לא השתנה על המדרכות. המוני חשמלונים טסים בסתלבט עליהן, אפילו בזוגות ובשורות, חולקים יחד את המרחב עם אופנוענים", וחתמה במילים: "בושה וחרפה לחולדאי ולכל נבחרי העירייה שכך נראות מדרכות העיר שהם מנהלים".

"א-י-ן שינוי במרכז העיר", היא הוסיפה בשיחה איתנו. "קצת פחות על המדרכות, אבל גם מה שיש משאיר בלבנו את הפחד ואני ממשיכה לבדוק לפני שאני זזה סנטימטר לצדדים. בצפון העיר, במזרח העיר – אין כלום. שום פקחים. גם חולדאי אמר לי שלא יהיו. בדרום העיר וביפו – יש מעט מאוד אכיפה ורובה בגין רכיבה על שביל שנקטע לפתע, על מעברי חצייה וכל מיני קשקושים חסרי חשיבות. הייתה אכיפה בפלורנטין. שם זה היה יעיל".

אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)
אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)

אז איך כן מורגשת האכיפה?
"הם שמו צייד אחרי רוכבי אופניים, מכל הסוגים, במעברי חצייה, אלו שלא ירדו מהאופניים. להולכי הרגל זה לא הזיז כלום. רק לאחר שפניתי לחולדאי הפסיקו את האכיפה הבזויה הזו, לאחר שכבר ליקטו המוני דו"חות שיתרמו ליחסי הציבור שלהם. הם לא נמצאים ברחובות הראשיים במרכז העיר. פה ושם זוג פקחים עומד בצפון בן יהודה, הרוכבים מודעים לזה ועוקפים אותם למקטע הקצר הזה. כך בכל הרחובות כאן".

בנתונים שפרסמה העירייה לכלי התקשורת, מתגאים שם במספר הכולל – 3,501 דו"חות שחולקו מאז תחילת האכיפה בדוחות, ו-3,943 דוחות בסך הכל מספטמבר – אז החלו לחלק אזהרות. מבין דוחות הקנס, 2,829 היו לרוכבי אופניים חשמליים על המדרכה, ו-134 דוחות נרשמו לרוכבים על קורקינט חשמלי במדרכה. 312 דוחות נרשמו לרוכבי אופניים רגילים במדרכה עם שביל אופניים. בסך הכל, מספרים בעירייה, הניבו הדוחות לעירייה כ-406 אלף שקלים.

עוד נמסר מעיריית תל אביב בתגובה: "בטחון הולכי הרגל על המדרכות עומד בראש סדר העדיפויות העירוני ומתחילת האכיפה בחודש נובמבר הוגשו 3,501 דו"חות. העירייה מאמינה כי תוך מספר חודשים הנושא יוטמע בקרב רוכבי האופניים וכמות הנסיעות על המדרכה תלך ותפחת. עיריית תל אביב-יפו הינה הרשות המובילה בתחום אכיפת האופניים, בדגש על אופניים חשמליים ותמשיך לאכוף בהתאם למדיניות שנקבעה תוך מציאת איזון בין עידוד רוכבי האופניים לרכב כחוק, להולכי הרגל". כמו כן, הדגישו בעירייה כי "בשבועות הקרובים יחלו הפקחים בהגברת האכיפה ובתפיסת אופניים לעוברים על החוק".

[interaction id="5a1d47d980722500012bcc25"]