"שעת נעילה" ב-HBO: ניצחון הפקות המקור על להיטי הריאליטי

מתוך "שעת נעילה" (צילום: ורד אדיר)
מתוך "שעת נעילה" (צילום: ורד אדיר)

מכירתה של "שעת נעילה" ל-HBO, חודשיים אחרי עסקת העניק שתביא את "טהרן" לשירות הסטרימינג של אפל, הופכת את כאן 11 לשחקנית משמעותית בשוק הסדרות העולמי. וזה ניצחון גדול

13 באוקטובר 2020

איזה תענוג. איזה פאקינג תענוג. כבר שנים ארוכות – מאז ההצלחה של "חטופים" והפיכתה ל"הומלנד" ובמשנה תוקף מאז המסע המסחרר של "פאודה" אל פסגת הבינג' של נטפליקס – אנחנו אומרים שכל שקל שמשקיעה תעשיית הטלוויזיה בארץ בהפקות ריאליטי מבוססות פורמטים קנויים ולא בהפקות מקור הוא שקל מבוזבז. המכירה של "שעת נעילה" מכאן 11 ל-HBO היא עוד הוכחה שצדקנו.

"שעת נעילה" משווקת על ידי כאן 11 בתור "הסדרה הכי יקרה שהופקה בישראל", ומכירת הסדרה קיבלה כבר את הכותרת "עסקת ענק" עוד לפני שמישהו ראה את הסכומים, אבל כסף הוא לא כל הסיפור כאן. "שעת נעילה" תשודר כפי שהיא, בעברית, בשירות הסטרימינג HBO MAX, התשובה של ענקית הפרימיום-כייבל לנטפליקס. היא עשויה להפוך ללהיט מוערך ועטור פרסים ויכולה באותה מידה להיעלם ולהיקבר במעמקי ספריית הסטרימינג העצומה שבונים ב-HBO. זה כבר לא באמת משנה.

הסיפור הגדול כאן הוא שזו עסקה משמעותית שנייה לתאגיד השידור הצעיר בתוך מספר חודשים, ושהתוכן המאוד ישראלי שמייצרים שם במחלקת הדרמה מצליח לרתק גם עיניים זרות. היא מצטרפת למכירה של "טהרן" לשירות הסטרימינג של אפל, עסקה ענקית באמת שכוללת גם רימייק אמריקאי מתוכנן, והופכת את כאן 11 לשחקן משמעותי בזירת התוכן העולמית.

אפשר להוסיף את זה לרימייק המתוכנן של "על הספקטרום" בשירות הסטרימינג של אמזון פריים וידיאו, שמצטרף ל"פאודה" ומחזק את מעמדה של yes בשוק הסדרות הגלובלי. עכשיו, במקום קשת אינטרנשיונל שכובשת את העולם לבדה, יש לנו שלושה גופי שידור חזקים בעמדת זינוק אל הזרקורים בחו"ל שהיא גם עמדת זינוק אל הכסף הגדול באמת, מעבר לעסקה מוצלחת אחת או שתיים.

הסיפור הוא לא רק הכסף. "שעת נעילה"
הסיפור הוא לא רק הכסף. "שעת נעילה"

חשוב להבין: "האח הגדול" ו"מאסטרשף" מנצחים אולי ברייטינג ובתוכן השיווקי, ומדובר כנראה בהפקות רווחיות למדי, אבל ההשקעה בהן היא השקעה בהישרדות גופי השידור בזמן הווה. אין להן עתיד והן לא מייצרות אחד כזה באופק של תעשיית הטלוויזיה המתכווצת בארץ. הצלחה כמו "חטופים" (ובעיקר הגעתה של "הומלנד" למחוזות הסינדיקציה המשתלמים בארה"ב) שווה עשר עונות של "האח הגדול" מבחינת הפוטנציאל המסחרי העתידי והדלתות שהיא פותחת בעולם עבור הגופים שהפיקו אותה.

"שעת נעילה", על סמך הפרק הראשון שלה, היא הפקה מושקעת שבה כל שקל נראה כמו דולר על המסך. היא הפקה יומרנית, רצינית ומוקפדת מסוג שעוד לא היה כאן. היא גם סדרה עם תוכן מאתגר רגשית ולאומית, לא כיפי ולא מבדר, לא קרוב לממתקי בינג' כמו "טהרן" ו"מנאייכ". זו לגמרי עליית מדרגה עבור כאן 11 ועבור התעשייונת המקומית, והעובדה שבעולם זיהו את זה מיד היא תעודת כבוד ליוצרים ולמפיקים בפרט וניצחון גדול ליצירה המקורית בכלל.

כל עסקה כזאת היא דלק לעוד תסריטאים, עוד במאים, עוד עורכים, עוד שחקנים ועוד עובדי הפקה לחלום בגדול ולשאת עיניים אל מעבר לים, דלק לעוד סדרות ישראליות שינסו להרים את הרף ולייצר טלוויזיה רלוונטית ומקורית שמתאימה לייצוא במקום למחזר פורמטים מיובאים מחו"ל ולהתבצר בעשייה מיושנת ובטוחה. תתקדמו.