אוכלים עולם: הפסטיבל הקולינרי ראונד טייבלס חוזר לתל אביב

פסטיבל "ראונד טייבל ביי אמריקן אקספרס" יוצא לדרך בפעם השנייה עם 13 מסעדות מוערכות מהעולם, שיתארחו בנובמבר ב־13 מסעדות שוות בתל אביב

The Musket Room, צילום: Signe Birck
The Musket Room, צילום: Signe Birck
13 בספטמבר 2016

45 שפים, סו שפים, מנהלי פלור ומסעדנים מ־13 מסעדות מוערכות מהעולם (חמש מהן מופיעות ברשימת World's 50 Best Restaurants, ארבע מהן מכוכבות מישלן) – זה מה שמצפה לכם בפסטיבל הקולינרי "ראונד טייבלס ביי אמריקן אקפסרס" שיחזור לתל אביב בנובמבר. הפסטיבל, שהושק בשנה שעברה, מחבר בין שפים ומסעדנים ממסעדות נחשבות בעולם לבין מסעדות בתל אביב.

טירמיסו (!) של La Bottega, צילום: Alex Teuscher
טירמיסו (!) של La Bottega, צילום: Alex Teuscher

לאור הצלחת הפסטיבל ב־2015, החליטו השנה מארגניו להרחיב את היריעה ולהזמין 13 צוותי מטבח (במקום 8 בשנה שעברה) מהמסעדות המובילות בעולם ולהפוך את האירוע למסורת שנתית. ההכרזה על יצירת מסורת הידקה את הפן הנושאי של הפסטיבל, ובחירת המסעדות נעשתה השנה על ידי קו מנחה: כל המטבחים המתארחים מתבססים על חומרי גלם מקומיים, ולמסעדות המתארחות קשר תרבותי־גסטרונומי עמוק למקום שממנו הן הגיעו. כדי להבין את הפילוסופיה מאחורי כל מטבח, השפים של 13 המסעדות המארחות (טאיזו, יפו תל אביב, קופי בר, פאסטל, קלואליס, התרנגול הכחול, בית תאילנדי, מלון מונטיפיורי, דה נורמן, פופינה, ניטן תאי, קוואטרו וליליות) נסעו להתלמדות אצל האורחים מחו"ל במטרה לייצר חוויה אותנטית, עד כמה שניתן, בארץ.

השף Diego Munos הפרואני יתארח ביפו תל אביב. צילום: Maria Nguyen
השף Diego Munos הפרואני יתארח ביפו תל אביב. צילום: Maria Nguyen

מגוון המטבחים והשפים שמגיע לפסטיבל הופך את מלאכת הבחירה השנה לקשה במיוחד. לצד מסעדות מבוליביה ומפרו, תמצאו פה נציגות מבנגקוק, ניו־דלהי, פריז, מדריד וגולת הכותרת: דנמרק. ניצחונה רב השנים (2010־2012 ו־2014) של מסעדת NOMA כמסעדה הטובה בעולם על פי דירוג המסעדות של סאן פלגרינו הפכה את המטבח הדני לאחד המדוברים – דבר שיבוא לידי ביטוי בפסטיבל.

האיש שהתחיל את הגל. רנה רדזפי במסעדת נומה. צילום: Getty Images
האיש שהתחיל את הגל. רנה רדזפי במסעדת נומה. צילום: Getty Images

הקשר הדני

שלושה שפים ילידי ונצואלה שגדלו על ברכיו של רנה רדזפי ב־NOMA יתארחו במסעדת פופינה של אוראל קמחי. השלושה, שפתחו את מסעדת Taller (סדנת אמן) בקופנהגן, משלבים בין המטבח הוונצואלי, האסייתי והנורדי תוך שמירה קפדנית על הסטנדרטים של מסעדת האם.

גם לשפית קמילה סיידלר ממסעדת גוסטו המדוברת בובליביה, שתתארח בקופי בר, יש קשר לרדזפי. יזם המסעדה שלה, המהווה פרויקט קולינרי־חברתי, הוא השף והמסעדן קלאוס מאייר, שותפו של רדזפי להקמת נומה.

שף Karlos Ponte ממסעדת Taller יתארח בפופינה. צילום: Rasmus Malmster
שף Karlos Ponte ממסעדת Taller יתארח בפופינה. צילום: Rasmus Malmster

דנים נוספים שינחתו כאן בהוטל מונטיפיורי הם השף תורסטן שמידט (שף השנה בדנמרק ב־2006) ורעייתו המעצבת ריקה מאלינג ממסעדת מלינג&שמידט. שמידט, המכונה "האלכימאי הנורדי" בשל התשוקה שלו לחקר חומרי גלם, הוא נציג מובהק של המטבח הדני החדש.

הקשר האסייתי

גם לאסיה נציגות יפה בפסטיבל. במסעדת טאיזו יתארח השף מניש מהרוטרה ממסעדת Indian Accentבניו דלהי. המסעדה, שממוקמות בתוך מלון בוטיק יוקרתי, נחשבת לטובה ביותר בהודו, התשיעית הטובה באסיה וההודית היחידה בדירוג המסעדות הטובות ביותר בעולם (מקום 87). קצת כמו מארחו, יובל בן נריה, גם מהרוטה יצא למסע ארוך ברחבי אסיה במטרה ללמוד את המטבחים המקומיים, שמהם יצר במסעדתו בניו דלהי (ובסניפה הניו־יורקי) מטבח עילי שמשלב טכניקות מערביות עם חומרי גלם הודים.

שף Manish Mehrotra יתארח בטאיזו. צילום: יח"צ Round Tables
שף Manish Mehrotra יתארח בטאיזו. צילום: יח"צ Round Tables

כוכב אסייתי נוסף שינחת כאן הוא השף דיויד תומפסון, החולש על אימפריית מסעדות. ב־2002 הוא פתח את נאם במלון הלקין בלונדון ותוך חצי שנה זכה בכוכב מישלן והפך את נאם לתאילנדית הראשונה שזכתה בכוכב הנחשק. ב־2010 פתח את נאם במלון מטרופולין בבנגקוק, ששנתיים מאוחר יותר זכתה בתואר המסעדה הטובה ביותר באסיה. ב־2016 הוענק לתומפסון פרס מפעל חיים עבור קידום המטבח התאילנדי האונתנטי. אך טבעי לשדך אותו למסעדת בית תאילנדי.

הברמנית האמריקאית אייבי מיקס שמחזיקה בתארים יוקרתיים כמו הברמנית הטובה ביותר בארה"ב לשנת 2015 ואחת משלושת הברמנים הטובים בעולם, תגיע אף היא לפסטיבל מטעם וודקה גרייגוס. מיקס תתאים לכל ארוחה מבין ה-13 קוקטייל שיתאים לדנ"א של התפריט והשפים. כמו כן, היינות שילוו את הפרויקט בכל אחת מהארוחות יהיו של יקב רמת הגולן.

עוד 3 ארוחות מסקרנות בראונד טייבלס

  1. 1. בפאסטל הלל תווקולי יארח את סטפן ז'גו מהביסטרו הפריזאי הנחשב L'ami Jean. הביסטרו, שקיבל את פרס "מסעדת האיכות" מהאקדמיה הקולינרית הצרפתית, גייס למטבחו את ז'גו ב־2004 שנחשב לאחד מחלוצי הביסטרונומיה (הביסטרו הצרפתי החדש). ז'גו, שרוקח בעצמו את כל השמנים ותערובות התיבול שהוא משתמש בהן, נחשב לכוכב צרפתי בזכות המנות הביתיות־כפרית שאותן הוא מבשל.
  2. 2. חיים כהן יארח במסעדת יפו תל אביב את דייגו מוניוז הפרואני, אחד השפים החשובים בלימה. אחרי שעבד במסעדות הטובות בעולם, בהן Mugaritz בסן סבסטיאן, ואל בולי בקטלוניה, חזר ללימה והפך לכוכב כשנכנס לנעליו הגדולות של גסטון מוניוז, השף והבעלים של מסעדת Astrid&Gaston היוקרתית.
  3. 3. השף זוז'ה אווילז, הנחשב לאחד השפים הפורטוגזים המדוברים היום, יתארח בניטן תאי אצל שחף שבתאי. אווילז הוא הבעלים של שש מסעדות בפורטוגל (בהן בלקנטו עטורת הפרסים), מחבריו של ארבעה ספרי בישול, כוכב טלביזיה ויינן.

 

by American Express  Round Tables, 8.11־26.11. 279 ש"ח לארוחת טעימות מלאה, 239 ש"ח למחזיקי כרטיס אמריקן אקספרס. במסעדות טאיזו וניתן תאי הארוחה תעלה 319 ש"ח / 279 ש"ח למחזיקי אמריקן אקספרס. כרטיסים באתר הפסטיבל בלבד: roundtablestour.com

[tmwdfpad]