4 מתכוני ליים מצננים לשבירת החום

משדרג, מרענן, נותן טוויסט וארומה לכל מנה וקוקטייל. הליים עכשיו בשיאו והוא כאן לזמן מוגבל - נצלו אותו!

כמו בני משפחתו, ההדרים, הליים הוא פרי עונתי, אך בניגוד להם עונתו מתחילה עם בוא הקיץ. הליים, שמוצאו בדרום אסיה, הוא בעל קליפה ירוקה ודקה, נטול גלעינים, גודלו כחצי לימון, אך הוא מכיל יותר מיץ ממנו ומאופיין בחמיצות מעודנת וארומה ייחודית. טעמו מרענן מאוד וכיפי ונותן תחושה של קיץ כשמשלבים אותו במתכונים. מומלץ להוסיף אותו לסלטים, לתבשילים ולחליטות. נסו לסחוט אותו מעל מאכלים מוכרים כמו מאפים, ירקות ותבשילים שתרצו לשדרג.

פפאיה אורגנית בויניגרט צ'ילי וליים טרי. צילום: בועז לביא
פפאיה אורגנית בויניגרט צ'ילי וליים טרי. צילום: בועז לביא

פפאיה אורגנית בויניגרט צ'ילי וליים טרי

החומרים ל־4 מנות:

 1 פפאיה כתומה בשלה, מקולפת, נקייה מתוכן וחתוכה לגפרורים, 1 פפאיה ירוקה בשלה, מקולפת, נקייה מתוכן וחתוכה לגפרורים, 1/2 אצבע ג'ינג'ר טרי, מקולף חתוך לרצועות דקיקות ( ג'וליאן), 1 צ'ילי אדום ובשל , נקי מגרעינים וקצוץ, 2 שיני שום, 1 בצלצל שאלוט שלם מקולף קצוץ דק, 1 כף סוכר דקלים, 8 עגבניות שרי חצויות, 2 יחידות לובייה חתוכות לנתחים באורך 1 ס"מ, 2 יחידות ליים טרי בגודל בינוני, סחוטים, 2 כפות נמפלה (רוטב דגים תאילנדי), 2 כפות בוטנים קלויים ושבורים.

אופן ההכנה:

בעלי ומכתש מרסקים ג'ינג'ר, צ'ילי, שום, שאלוט וסוכר דקלים לקבלת משחה. מוסיפים את רצועות הפפאיה, העגבנייה והלובייה ומרככים מעט בעזרת המכתש. סוחטים את הליים והנמפלה על הסלט, מערבבים ואוכלים.

דג, זוקיני ועגבניות בליים ותימין. צילום: בעז לביא
דג, זוקיני ועגבניות בליים ותימין. צילום: בעז לביא

דג, זוקיני ועגבניות בליים ותימין

החומרים ל־4 מנות עיקריות או 2 מנות ראשונות:

פילטים מ־4 דגים (לברק, דניס, בורי, בס), 1 כוס עגבניות שרי חצויות, 4 זוקיני נקיים (עם הקליפה). לרוטב: 1/4 כוס מיץ ליים, 1/4 כוס שמן זית, 3 שיני שום, 4 כפיות עלי תימין, מלח, פלפל שחור גרוס, 5 כפות בזיליקום קצוץ, 5 כפות פטרוזיליה קצוצה.

אופן ההכנה:

מערבבים בקערית את חומרי הרוטב. חותכים את הזוקיני למקלות באורך 3-4 ס"מ. שמים את הזוקיני והעגבניות בתבנית מרופדת בנייר אפייה, יוצקים מחצית מהרוטב, מערבבים קלות ואופים בתנור שחומם מראש ל־190 מעלות כ־25 דקות עד שהירקות צרובים. מוציאים את התבנית ומעלים את חום התנור ל־220. מסיתים את הירקות לצד אחד של התבנית ובצד השני מניחים את הפילטים. יוצקים על כל פילה 1 כף רוטב ומחזירים לתנור ל־10 דקות עד שבשר הדג לבן. מעבירים את הפילטים והירקות לצלחת הגשה, יוצקים עליהם את שארית הרוטב ומגישים.

עוגת ליים-שמן זית בחושה. צילום: בעז לביא
עוגת ליים-שמן זית בחושה. צילום: בעז לביא

עוגת ליים-שמן זית בחושה

החומרים ל־2 תבניות אינגליש קייק/ תבנית עגולה בקוטר 24/26 ס"מ/ 14 מאפינס אישיים:

4 ליים (קליפה מגוררת ומיץ), 1 כוס שמן זית או אחר, 4 ביצים, 1/4 1 כוסות סוכר, 2 כוסות קמח תופח. לזיגוג: 1 שקית (100 גרם) אבקת סוכר, 1 כף מיץ ליים + 3 כפות מים (או רק מים), קליפה מגוררת מליים אחד.

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל־180 מעלות. טורפים בקערה את כל החומרים למעט הקמח. מוסיפים קמח ומערבבים לעיסה אחידה. מעבירים לתבנית משומנת ואופים כ־40 דקות עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי. מצננים. מערבבים את חומרי הזיגוג לנוזל סמיך (אם סמיך מידי מוסיפים עוד כף מים) ויוצקים על העוגה המצוננת. נותנים לזיגוג לנזול לשולי העוגה. אם מוותרים על הזיגוג מוסיפים עוד 1/4 כוס סוכר לעוגה.

קוקטייל ורג'ין ג'ינג'ר- ליים. צילום: בעז לביא
קוקטייל ורג'ין ג'ינג'ר- ליים. צילום: בעז לביא

קוקטייל ורג'ין ג'ינג'ר- ליים

החומרים:

1 ליים חתוך לקוביות, 1 כף סוכר, דש מונין אשכולית אדומה (או 60 מ"ל מיץ אשכוליות איכותי(.

אופן ההכנה:

כותשים קוביות ליים בכוס, מוסיפים מונין (או מיץ אשכולית אדומה) מוסיפים קרח גרוס ומציפים בג'ינג'ר אייל. מעטרים בסליל קליפת ליים ומגישים.

המתכונים באדיבות חוות תקוע אוצרות מן הטבע המגדלת ומשווקת את הליים הטרי.