"משחקי הכס": סיכום פרק 10, עונה 5

העונה נגמרת ברגעי שיא ורגעי שפל שכרגיל כוללים עירום, שלוליות של דם ומוות, בהרבה סימני שאלה, ובעיקר - בידיעה הקשה שהספרים לא יספיילרו יותר את הסדרה

נתגעגע. דנריס והדרקון
נתגעגע. דנריס והדרקון
16 ביוני 2015

אתם מתמידים לאורך עונה שלמה, חוצים מדבריות של שעמום וסצינות בעייתיות, נהנים מפסגות הארדהום וסובלים ממורדות דורן, מגיעים לקצה, ומה אתם מקבלים כפרס על כל המאמצים? מפולת של סימני שאלה. טונות מהם. זה מה שקיבלנו בסוף העונה הזאת. פעם פרקי סיום העונה של משחקי הכס היו כאלה שסגרו מעגלים עלילתיים והכינו את הקרקע לפתיחת חדשים. אבל בפרק הזה? איזו סגירה ואיזה בטיח. קציר של דמויות ראשיות שאפילו החתונה האדומה לא משתווה אליו, וקליפהאנגרים על כל שעל. מה הולך לקרות? אנחנו לא יודעים, ואפילו לא יכולים לקרוא בספרים כדי לקבל רמזים. כי נגמר.

במחנה סטאניס האפס רוצח ילדיו שהלוואי שיתפגר כבר, סטאניס מגלה שאל האור אמנם מקיים את הבטחותיו, אבל קארמה, ידידי, היא ביץ'. מצבו של סטאניס הידרדר בתוך סצינות בודדות מ"רע" ל"ממש רע", ומשם ל"הלך עליו", ל"וואי וואי הוא כל כך מת", ומשם ל"מת". קודם כל, הוא מקבל את ההודעה שמזג האויר אמנם השתפר, אבל עם הפשרת השלגים חצי מהצבא החליט לנצל את ההזדמנות ולהיזכר שיש לו דברים חשובים יותר לעשות במקום אחר. עוד זה מדבר וזה בא (כאילו, ליטרלי): אשתך התאבדה. מתברר שאחרי שנים של חוסר התייחסות לבת שלה, קצת כאב לה בכל זאת לראות אותה נשרפת. עוד זה מדבר וזה בא: גם האישה האחרת בחייו, מליסנדרה, החליטה במפתיע לפרוש, וזה אחרי שהיא הבטיחה לו גדולות ונצורות ודגלי בולטון שרופים. בשלב הזה סטאניס מן הסתם מבין שהוא נדפק מכל כיוון וצורה ותנוחה אפשריים, ובכל זאת הוא ממשיך הלאה לווינטרפל, כי הוא סטאניס. הקרב מול כוחות בולטון נראה אבוד. ואז מתברר שהוא באמת אבוד. כוחותיו של סטאניס נטבחים, המסע לכיבוש מחדש של הצפון מסתיים בזאת. למזלו של סטאניס, מוצאת אותו עוד מישהי שאינה עובדת בשביל הבולטונים. לרוע מזלו, זו בריאן.

לא אמרו לך שהבטחות צריך לקיים? מליסנדרה פורשת (מתוך "משחקי הכס")
לא אמרו לך שהבטחות צריך לקיים? מליסנדרה פורשת (מתוך "משחקי הכס")

אנחנו אמורים כנראה להבין שבריאן העבירה כל דקה בכל יום בכל אחד מהשבועות האחרונים בעמידה בחלון וצפיה והמתנה לנר. שאלה: מה בעצם היא היתה עושה אילו היא היתה רואה את הנר? מסתערת לבדה על ווינטרפל, בלי שום סיוע מלבד עוזרה הנאמן פוד וחרבה המשובחת אורטל? זה היה יכול להיות טראגי וקצר. על כל פנים, ברגע שבו סוף סוף סאנסה מצליחה להדליק נר על החלון, בריאן לא מסתכלת, כי היא כבר עסוקה בענייניה. איזו טרגדיה! בגלל עיסוקים אישיים קטנוניים פספסנו את ההזדמנות להצלה! כך אנחנו אולי אמורים להרגיש, למרות שלמעשה באותו זמן סאנסה כבר עסקה בצניחה חופשית לשלג. זה ממש כאילו שכל עניין הנר על החלון מראש לא היה מי יודע מה חכם. בריאן לוקחת את הזמן בחיסול סטאניס. רבאק, אנחנו בסדרה עם זמן מוגבל, ורק לשמוע את תארו המלא של רנלי, מלך האנדאלים, הראשון לשמו, המאמי הלאומי, הגדול מכולם וכו' וכו' היה יכול למלא כמה דקות טובות, ובדרך כלל מי שמדבר הרבה לפני שרוצח גומר כמו נבל בונד. ובכל זאת, אחרי טקס של איזה שעתיים או משהו, היא מניפה את החרב, וקאט. סטאניס ז"ל.

באיזה שלב נפטרים ממך? סטאניס
באיזה שלב נפטרים ממך? סטאניס

כנראה. אולי. הנה העניין: לא ראינו אותו מת. ‏בדרך כלל ב"משחקי הכס", כשמישהו מת, לא ממש משאירים אפשרות לחשוד שהוא לא מת. כשנד סטארק מת, ראינו אותו לפני, במשך ואחרי עריפת הראש. אפילו חובבי הקונספירציות היצירתיים ביותר יתקשו למדי להמציא תאוריה לפיה נד בעצם חי עדיין והוא עוד יחזור. אז כשהסדרה נמנעת, באופן חריג, מלהציג את הדבר עצמו – זה מעורר חשד: אולי ‏איכשהו סטאניס עדיין חי? יכול להיות שמשהו במשפט "מלאי את חובתך" גרם לבריאן פתאום לרחם ‏עליו, והיא הרגישה צורך להכות בעץ שלידו, או משהו? לא, אה? בהחלט לא נשמע סביר, אבל ‏לכו תדעו. זה לא כאילו שיש איזה ספר שהקוראים בו כבר יודעים מה קרה כאן.‏

הזכרנו כבר את סאנסה. אז אחרי שבועות בשבי הבולטוני, היא בורחת – אבל לא היתה יכולה לעשות את זה בלי תיאון, שאיכשהו סוף סוף התעורר משטיפת המח של ראמזי. הרגע הזה שבו תיאון מגלה שהוא תיאון היה יכול להיות שיא הפרק, אבל בפרק הזה הוא נבלע מתחת לכל רגעי השיא האחרים.

בין כל האולי והמתח והדמויות המתות, היה קו עלילה אחד בפרק הזה שהציע קתרזיס של ממש: אריה. סוף סוף. אריה הפכה לשילוב של נינג'ה וסנאי, הסתערה על מרין טרנט וחיסלה אותו באופן כל כך משביע רצון, כולל סכינים בעיניים, דקירות, שיסוף גרון ונאום ברגעיו האחרונים. אח! ככה מחסלים דמות רעה. זה בעצם מה שציפינו מאריה לעשות מהרגע הראשון, להפוך למלאך נקמה קטן וזועם. זה לקח לה חמש עונות אמנם, אבל סוף סוף היא הגיעה לשם. השאיפה כרגע היא לראות אותה עושה את אותו הדבר לראמזי, סרסיי וכל יתר הדמויות המתועבות בסדרה. גם לג'ופרי. לא משנה שהוא כבר מת, צריך להחזיר אותו לחיים רק כדי שאריה תוכל לחסל אותו שוב. אריה! פאק יה!

…ואז כמובן שלוקחים לנו גם את זה. המשגיח בבית השחור והלבן ידע שאריה הרגה שלא לפי הלו"ז, כמובן, וכעונש, הוא… מתאבד. או שלא. או שמישהו אחר התאבד? או שאריה עכשיו עיוורת? "מה קורה?!" אריה צועקת וצודקת בכל מילה.

אתם מתעללים בצופים, והעירום שלנו פחות אטרקטיבי (מתוך "משחקי הכס")
אתם מתעללים בצופים, והעירום שלנו פחות אטרקטיבי (מתוך "משחקי הכס")

העלילה המטופשת ביותר של העונה מסתיימת באופן מטופש למדי על חוף הים של דורן. הכל בא על מקומו בשלום, ג'יימי וברון חוזרים למעלה מלך ולוקחים איתם את הנסיכה מירסלה ואת אהובה הנסיך הדורני. שלוש נחשיות החול שאני עדיין לא זוכר איך קוראים להן ועדיין לא אכפת לי מגיעות כדי להיפרד, וכמוהן גם אליריה. היא אמנם התכוונה לחסל את מירסלה בעבר אבל היא שינתה את דרכיה, עכשיו היא אוהבת אותה, ואפילו מדביקה לה נשיקה על השפתיים. כמה יפה, כמה מרגש, כמה בכלל לא חשוד, בעיקר לא כשזה מגיע ממישהי שמגיעה מעם וממשפחה שידועים בהתעסקות ברעל. וכמה שאנחנו לא מצפים שלנשיקה הזאת תהיינה השלכות כלשהן בעתיד הקרוב מאוד, כמו למשל, שמירסלה תיפול ותמות. אני לא מקנא בג'יימי על הרגע שבו יצטרך לבשר על זה לסרסיי. כמובן, לסרסיי יש דאגות משלה, ואוף, אנחנו צריכים לדבר על זה שוב עכשיו, אה?

נדמה שכל פרק של משחקי הכס העונה גורר איתו מאמרי דעה נזעמים לפה ולשם על האופן שבו הסדרה מתייחסת לנשים שבה, יחס שבדרך כלל נע על כל הקשת שבין חיפצון לבין אונס. כבר שלושה פרקים רצופים שהסדרה לא כללה עירום כלשהו, אבל כמובן, היה קץ'. הכל היה רק הכנה לקראת הסצינה הספציפית הזאת.

תרגיעו. סרסיי במסע ההשפלה
תרגיעו. סרסיי במסע ההשפלה

וכמובן, זה בכלל לא אותו הדבר. זה מגיע ישר מהספרים, זה מוצדק עלילתית, וכדמות, סרסיי הביאה את זה על עצמה. זה לא איזה עירום חסר כל רלוונטיות שמוצג כקישוט. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מכך שזו סצינה של עשר דקות של עירום והשפלה של השחקנית הראשית. ומה שיותר גרוע – שזה מוצג כשיא העלילה. לא חלק מהדרך, אלא היעד. הפואנטה. כל עלילת מעלה מלך הובילה אל הרגע הזה, שבו סרסיי נאלצת לצעוד בעירום ובפרהסיה מצד אחד של העיר לצד השני. הגענו לכאן, אז לא צריך לדעת יותר. אין לנו שום מושג אפילו מה קרה למארג'רי ולוראס: הם עדיין בכלא? לסדרה אין זמן להבהיר, אפילו לא ברמז. אבל היינו חייבים לראות כל צעד של סרסיי הערומה בדרך הביתה. באמת שזאת לא היתה בעיה אילו הסצינה הזאת היתה בודדה. כשזה מגיע בקצה הערימה של כל האונס והעירום וכל היתר שהסדרה כבר אשמה בה, זה נראה בעייתי, מה לעשות. באמת שנמאס לי כבר לדבר על זה, אז היה יכול להיות נחמד אילו ווייס ובניאוף היו פשוט מפסיקים לעשות את זה.

במירין, מתברר שלסיפור האגדה של דאני, שבסופו היא עלתה על דרקון והמריאה, היה באג: הדרקון לא מתכוון לקחת אותה חזרה. מה שאומר שהיא תקועה באמצע השממה, מוקפת בעשב וגללי דרקונים, בעוד במירין נותרו טיריון, ג'ורה, מיסאנדיי ודאריו, הידועים גם כלהקת "הנטושים של חאליסי" (טיריון הוא הסולן, כמובן. מיסאנדיי על התופים. דאריו הוא הגיטריסט וג'ורה הוא הבסיסט, כי הוא כבר רגיל להידפק). טיריון נשאר כדי להשגיח על העיר ומקבל ואריז כבונוס, ודאני… פוגשת הרבה דותראקים. שוב. מאוד מסקרן לראות איך המצב הזה יתפתח, אבל אני חושש מאוד שלא משנה מה יקרה, זה שוב מרחיק אותנו מהרגע שבו דאני והדרקונים יכבשו את ווסטרוז. שישוטו כבר, לעזאזל!

ואז, ג'ון. אחד הדמויות הבודדות בסדרה שנראה כאילו הוא חסין-מוות לפחות עד לעונה האחרונה, והוא מת. אוקיי. מה שאמרתי קודם על כך שהסדרה בדרך כלל לא משאירה ספק במותם של אנשים? אז, כן, שש דקירות סכין לעומק, והיפותרמיה, ואיבוד הרבה דם, זה לא ממש מותיר הרבה ספק. ובכל זאת, רבים מבין קוראי הספרים מעלים כבר שנים ספקולציות בשאלה האם ג'ון באמת dead או שמא רק mostly dead, והאם המצב הזה סופי. ייתכן שישנן אפשרויות לשנות את המצב.

סתם עבדת עלינו. ג'ון יהי זכרו
סתם עבדת עלינו. ג'ון יהי זכרו

עכשיו, כל פייסבוק מלא באנשים שמייללים "איך מותחים אותנו ככה? עכשיו נצטרך לחכות שנה שלמה כדי לגלות מה קרה לג'ון ולאריה ולסטאניס ולדאני וכולם?" הו, ילדי קיץ מתוקים שלנו. תחכו שנה? פינוקי קטן, מה תגידו על אלה מאיתנו שמחכים כבר ארבע שנים לקבל את התשובות לשאלות האלה בדיוק? הקשר בין הסדרה לספרים הלך והתרופף לאורך העונה, אבל עכשיו הם פשוט נגמרו. זהו, אין יותר. רוב קווי העלילה הראשיים הסתיימו בפרק הזה בדיוק במקום שבו הם הסתיימו בסוף הספר החמישי, והאחרון שיצא לאור בינתיים. כך שגם קוראי הספרים לא יוכלו, אפילו אם ירצו, לספיילר לכם מה קרה רגע אחרי שג'ון נפל לשלולית של דם בשלג ומה עשו הדותראקים אחרי שגמרו לרכוב מסביב לדאינריז במעגלים. למעשה, אם אני לא טועה, נשאר רק קו עלילה אחד שבו עדיין נותרה התקדמות עלילתית משמעותית בספרים שעוד לא נראתה בסדרה – בעוד באחרים הסדרה כבר מקדימה את הספרים. מעכשיו אנחנו בארץ לא נודעת לגמרי. מה יקרה? אין לנו שמץ.

אז איך היתה העונה החמישית? זאת היתה עונה מעניינת ומתסכלת, שכללה כמה מרגעי השיא של הסדרה לצד כמה מהרגעים הגרועים והמביכים שלה אי פעם. ואותו הדבר היה נכון לגבי כל אחת מהעונות האחרות.

נעדרים: כל קווי העלילה זכו להתייחסות, אבל איפה מארג'רי, לעזאזל?

דמויות מתות: מכל הבא ליד. על פי סדר הסבירות, מ"מת לחלוטין ללא ספק" ועד ל"מת עד להודעה חדשה": מרין טרנט. ‏ סליס. מירנדה. מירסלה. ג'ון שלג. סטאניס.‏

עירום לא רלוונטי: המופע של לנה הדי.

הסצינה: נינג'ה אריה!