מחוץ לדמות: ההתבטאות של בר רפאלי שחמקה מתחת לרדאר

בעוד הגישה הנכונה היא להיות אדיש לבר רפאלי, קשה שלא לחבב את האמירה שלה ל"מארי קלייר"

(תמונה של בר רפאלי: GettyImages)
(תמונה של בר רפאלי: GettyImages)
2 באפריל 2015

האסטרואיד 2014-YB35 לא מחק את כדור הארץ בסוף השבוע האחרון. התוצאה הישירה מכך היא שגולשים במדורי רכילות יוכלו לקרוא ידיעות על הפקת צילומים וראיון של בר רפאלי למגזין ״מארי קלייר״, שבו היא צוטטה באומרה שאינה מאמינה באלוהים. בשלוש מתוך חמש ידיעות בעברית על הנושא, הוזכר עניין האמונה בכותרת – מדובר אמנם באייטמים שבימים כתיקונם מקבלים תוקף רק בזכות התצלומים המופיעים בהם, אבל הפעם, התבטאות נורמטיבית הוסללה היישר לכותרת במטרה להפוך אותה לסקנדל פוטנציאלי.

הניסיון הזה, שמטרתו הראשונה היא קודם כל לסחוט קליקים, ולאחר מכן, אם מדובר ביום חדשות חלש, גם לעורר תגובת נגד (מחאה של צרכנים נגד מותגים שרפאלי מפרסמת, התבטאויות של אישי ציבור המזוהים עם הציבור הדתי, הצפה מחדש של אי הגיוס לצה״ל כדי לנסות ולהקטין את ישראליותה) נכשל למדי נכון לכתיבת שורות אלה. לאף אחד, חוץ מלכמה טוקבקיסטים, לא באמת אכפת. סיבוב מהיר בחשבונות של רפאלי ברשתות החברתיות הראה שגם שם העדיפו המגיבים לעוף על הפיגורה שלה על פני השתתפות בוויכוח על אלוהים.

בעוד הגישה הנכונה היא להיות אדיש לבר רפאלי, קשה שלא לחבב את האמירה הזו שלה – לא בגלל שיש בה איזושהי פריצת דרך, אלא דווקא בשל האומץ להביע איזו אמת קטנה שנמצאת רחוק מלב הקונצנזוס.

למה אומץ? מרבית הפוליטיקאים שבלטו במערכת הבחירות האחרונה, בדגש על החילונים שבהם כמובן, התחמקו מהתבטאויות קונקרטיות בנושא. סביר להניח שעבור רובם האמונה בבורא עולם היא מהם והלאה, בין אם הם תומכים באתאיזם, באגנוציזם או בכל בחירה אחרת שמדחיקה את מקום האל והדת מהחיים עצמם, אך רק מעטים סיפרו שאלה הם פני הדברים מבחינתם. רפאלי לא ידועה ביוזמות, בפעילויות או בהתבטאויות שאינן חלק מדף המסרים של המותגים שהיא עובדת עבורם, העיסוק העיקרי שלה הוא דוגמנות ואין בכך שום פסול. עם זאת, כל אמירה כזו שמגיעה ממישהי מפורסמת כמותה היא מבורכת גם אם לא תהפוך סדרי עולם או תשנה את דעתם של רבים (אבל בטוח תרגיז כמה), אבל דווקא כשהיא מצליחה לשחרר אמירה שאנשי ציבור שתפקידם הוא להוביל, להתוות דרך ולהשפיע, מפחדים אפילו למלמל – כנראה שסוף העולם באמת היה קרוב.