מי מכיר את האיש שבקיר: אמני הגרפיטי הישראלים המשפיעים בעולם

Know Hope, Klone וגוסטאון מרססים את אירופה וארצות הברית

25 בינואר 2015

אמנות הגרפיטי זוכה בשנים האחרונות למקום של כבוד במרחב האורבני בישראל, בעיקר בדרום תל אביב, וציורי הקיר הופכים לאתר עלייה לרגל למכורי אינסטגרם מתמגנבים. שלושה מתוך עשרות היוצרים בעיר הפכו למותגים בפני עצמם – ותוך כך זכו לא רק להכרה עירונית, אלא גם לתצוגות רשמיות ולשיתופי פעולה בארץ ובחו"ל: Know Hope, Klone וגוסטאון. תחת מעטה האנונימיות, כל אחד מהם משקף לעיר את פרשנותו למתחולל בה ובו.

קלון (31) מפזר על קירות העיר דמויות אפלות, אנושיות־חייתיות, מכמירות לב ומקריפות כאחד. הוא למד שנתיים בשנקר בטרם פרש ומאז הציג כמה תערוכות סולו בגלריות בגרמניה ובקליפורניה.

נו הופ (28) פעיל בעיר משנת 2004, ומוכר יותר מכל בזכות דמות מונוכרומטית עם לב אדום בולט שחוזרת ביצירותיו. מבין האמנים הישראליים הוא זוכה להצלחה המשמעותית ביותר בחו"ל, עם רזומה הכולל תצוגות בגלריות כמו Known Gallery בלוס אנג'לס ו-Lazarides בלונדון.

עבודה של Know Hope באוסטרליה
עבודה של Know Hope באוסטרליה

גוסטאון, הגורם החדש והפחות מוכר מבין השלושה, הוא למעשה קבוצת אמנים חיפאים שהקימו לייבל שמטרתו ארגון תערוכות ואירועים, ליין אופנת רחוב (אולי נתקלתם בו בתדר בקיץ האחרון) ואירוח אמנים מחו"ל לשיתופי פעולה – האמן הפריזאי Horfee היה אמון על ציור קיר ענק ב"קרטל" בחיפה, ועם Toshio Saeki היפני (בן ה־70!) יצרו תערוכת פרינטים וחולצות למכירה. האג'נדה – לא להתמסחר.

Fat Jumper של גוסטאון
Fat Jumper של גוסטאון
חולצה של גוסטאון
חולצה של גוסטאון

הלייבל מתפתח די מהר. מה עוד מתוכנן?

"אנחנו מקווים לגדול ולהמשיך לעשות את מה שאנחנו אוהבים: להביא לארץ עוד אמנים מחו"ל, לעשות תערוכות מסביב לעולם ולבנות בחיפה סטודיו גדול שיהיו בו נגרייה, מקום להדפיס וחממת וויד".