נריה כנפו מנסה להראות גישה שונה לקהילה הלהט"בית

מפיק מגזין הגברים הדתי "קידוש" בשיחה על יחס הדת כלפי הקהילה הגאה, הבית היהודי, ולמה אפילו זהבה גלאון לא תביא לנישואין חד מיניים בארץ

נריה כנפו
נריה כנפו
5 באוגוסט 2015

אהלן נריה כנפו, המפיק של מגזין הגברים הדתי "קידוש". פרסמת השבוע סטטוס שהפך ויראלי בטירוף ובו יצאת נגד שונאי ההומואים בקרב הציונות הדתית, כולל בצלאל סמוטריץ', וטענת שאין זכות להתערב להומואים במה שהם עושים בחדר המיטות ואין מה "לקבל אותם" או "לא לקבל אותם", כי נטייה מינית היא חלק מהזהות של האדם. ספר קצת מי אתה ומה אתה.

"אני פעיל פוליטי בן 25, גר ביישוב קהילתי דתי בשם גבעת שפירא ליד אשקלון. אני יהודי דתי, בוגר שירות צבאי, מה שנקרא כיפה סרוגה. אני גם חבר מרכז הבית היהודי וחבר הנהגת הצעירים של המפלגה. התמחיתי בעבר אצל אורי אורבך ז"ל בתור יועץ תקשורת. כל מה שלמדתי זה ממנו, כל הפתיחות הדתית והפוליטית. אורי היה אדם אמיתי וכן בעולם הפוליטיקה הצבועה, והוא היה מלא סובלנות ואהבה כלפי האחר".

מה הניע אותך לכתוב את הדברים האלה?

"היה לי דחף לומר את האמת, להשמיע את הקול השפוי של הציבור הדתי לאומי, קול שלא נשמע מספיק, אולי כי הוא בנאלי. הרבה דתיים חושבים כמוני ופנו אליי ואמרו לי שאני צודק, אבל גם שהדברים בנאליים וברורים. ניסיתי לעזור לאנשים לעשות את ההפרדה בין התנגדות פוליטית לגיטימית לדברים כמו נישואים חד מיניים ומצעדי גאווה, אף שאני ספציפית תומך בשניהם, לבין שיח של שנאה נגד הומואים".

https://www.facebook.com/nerya.knafo/posts/10207402667174565

אבל אין הפרדה כזאת. שנאת ההומואים בציונות הדתית קשורה קשר ישיר להתנגדות הפוליטית הנחרצת של חברי הבית היהודי לנישואים חד מיניים, כפי שהתבטא בסרטון המפורסם שהופץ בזמן מערכת הבחירות האחרונה, ובעיקר לטרמינולוגיה השונאת שהם השתמשו בה.

"אתה צודק, ולכן הפוסט שלי היה חשוב כל כך. אני חושב שנבחרי הציבור שלנו בבית היהודי הם קבוצה קטנה שלא מהווה מדגם מייצג לדעות של הציבור לגבי להט"ב, וישנה מורכבוּת פוליטית גדולה יותר במגזר ממה שהשתקף בסרטון ההוא. ינון מגל, איילת שקד ונפתלי בנט הם אנשים שבהחלט לא שונאים הומואים, ולגבי שאר חברי הכנסת של המפלגה – אני חושב שהם פחות שונאים הומואים ולסביות ויותר בורים לגבי זה".

אם אתה באמת חושב שבנט לא שונא הומואים וששיח של שנאה זה דבר רע, אז הוא כשל כמנהיג של הציונות הדתית כשאִפשר לדעות כאלה להישמע ולא יצא נגדן פומבית.

"בנט כן אמר דברים בסגנון הזה. אולי לא בצורה מפורשת, אבל הוא כן החליט לתקצב את איגי, למשל, אחרי הרצח במצעד בירושלים. זה לא הדבר היחיד שהוא עשה. הוא גם נפגש בזמנו עם אסי עזר כדי לשמוע ממנו יותר על הומואים וללמוד על זה".

ובכל זאת הוא פחד להסתבך עם חברי הכנסת בסיעתו ונתן יד חופשית לשנאה ולהסתה.

"ברור שהוא פחד, כל הפוליטיקאים פוחדים, כולל זהבה גלאון הגדולה שמדברת על נישואים חד מיניים אבל יודעת טוב מאוד שלא תתאפשר אי פעם ממשלת שמאל בלי חרדים, מה שאומר שהיא תצטרך לרדת מהדבר הזה. לכן אני חושב שהמסמך שאגודת הלהט"ב רצתה להחתים עליו את בנט כתנאי לנאומו בעצרת בתל אביב היה טעות שמעיד על חוסר הבנה של העובדה שפוליטיקה היא משחק של פשרות".