פלורנטין מתחזקת? ישיבה חרדית תפתח בשכונה בשבוע הבא

המגמה שהתחילה עם פתיחת בתי כנסת בפלורנטין והפיכת מסעדות לכשרות תגיע בשבוע הבא לשיא, עם פתיחת ישיבה שתנסה למשוך תל אביבים שרוצים להתחזק. התושבים חרדים

בית חב"ד בפלורנטין (צילום: בן קלמר)
בית חב"ד בפלורנטין (צילום: בן קלמר)
30 בינואר 2017

 

לשנות את פלורנטין: לאחר תקופת הכנה בת כמה חודשים תיפתח בשבוע הבא ישיבה חרדית ללימודי תורה במרכז השכונה התל אביבית. הישיבה תקום בבית כנסת מדרש שלום של חב"ד שברחוב מעון ותנסה למשוך תל אביבים שמבקשים להתחזק וגם תלמידי ישיבות גבוהות שרוצים לקבל הסמכה כרבנים ולבצע את שליחותם בסביבה. מקים המוסד, הרב ניר גבריאל, כבר עמל על מציאת מקום מגורים לבני הישיבה, בשכונה או בקרבתה. גבריאל טרם הצליח לאתר תלמידים מתאימים לישיבה, אך הוא נחוש להצליח בכך. "אני בעיקר מכוון לחבר'ה מהשכונה או מהעיר", הוא מספר. לדבריו המכשול העיקרי שמונע מרבים להצטרף ללימודים הוא טרדות חיצוניות, שעם הקמת הישיבה יהיה אפשר למנוע אותן. "פה אני נותן חלון, כי במשך כמה חודשים הם יוכלו להקדיש את עצמם לחלוטין ללימודי התורה, ואני אספק להם לינה ומגורים. אחרי זה הם יוכלו לחזור לחיים הנורמטיביים, אבל הרבה יותר מחוזקים בדתם".

פתיחת הישיבה היא כנראה שלב השיא בתהליך שאת ניצניו החלו לראות תושבי פלורנטין עוד לפני עשור, עם פתיחתם של כמה בתי כנסת, כמו זה שבשדרות וושינגטון וזה שברחוב אברבנל. המפעילים כוללים גם ישיבות לימוד לחרדים נשואים וכן בית חב"ד שנפתח לפני שלוש שנים.

"אנחנו מתפתחים, כי התחלנו מאפס, אז זו מגמת צמיחה", קובע רב בית חב"ד המקומי, הרב חיים טבריה. "יש אנשים בשכונה שהיהדות שלהם מעניינת אותם, אז הם מגיעים בראש השנה לשמוע שופר, יושבים אצלנו בסוכה או סתם באים לשאול שאלות ולקבל סיוע בדברים רוחניים".

בית חב"ד בפלורנטין (צילום: בן קלמר)
בית חב"ד בפלורנטין (צילום: בן קלמר)

בתי הכנסת והישיבה הנפתחת הם לא העדויות היחידה להתחזקות פלורנטין. גם התושבים והמבלים כבר מרגישים בתהליך, כשהם רואים יותר ויותר מסעדות ובתי קפה שנסגרים בשישי בערב. "היינו בשכונה לפני כמה שבועות, בשישי או שבת, וראינו כמה וכמה מסעדות סגורות. היה בזה משהו מבאס", תיארה שני רוטנברג, סטודנטית שבאה לביקור בשכונה. "מצד אחד זה נחמד לראות שכונה שקטה, אבל יצאנו לשם כדי לבלות, זה הקטע של פלורנטין. בדרך כלל אנחנו מגיעות לשכונה בחמישי, ופתאום לראות בשישי שהרבה מקומות סגורים זה היה מוזר".

באחרונה הפכה מסעדת באגסי המזוהה כל כך עם פלורנטין לכשרה, וגם במסעדת פלורנטינה חבש המטבח כיפה. "פחות תל אביבים יושבים בפלורנטין", אומר אורי אנזנברג, תושב השכונה. "תושבי השכונה לא מרוצים מהתהליך הזה". לדבריו עשרות שכנים בשכונה החלו להחרים את באגסי. האם את מקומם יחליפו שומרי הכשרות ותלמידי הישיבה של הרב גבריאל?