אמנות סודית: על התערוכה

התערוכה שלא מגלה מי יצרו את העבודות המוצגות בה חוזרת זו השנה השביעית, כשהפעם יעמדו במרכזה העיר תל אביב ונופיה העירוניים

9 בינואר 2014
תערוכת "אמנות סודית" מתקיימת זו השנה השביעית ברציפות, ומבוססת על פורמט אמנותי הלקוח ממוזיאון האקדמיה המלכותית בלונדון: הצגת עשרות עבודות אמנות תחת קורת גג אחת, ללא ציון שם האמן. הקונספט מציב יצירות של אמנים בראשית דרכם לצד אמנים וותיקים ומוכרים, באופן שאולי לא היה מתאפשר אחרת. כוונת המארגנים היא להעמיד את היצירה במרכז, בלי יחצי ציבור מנופחים או רזומה מקושט. כך המבקרים מרוויחים חווית התבוננות שונה מזאת שהורגלו בה עד עכשיו, ולאמנים החדשים ניתנת הזדמנות להכרה ופרסום.

היצירות שיוצגו הן מתחומי הציור, הצילום, הפיסול והווידאו ארט, ולכל אחת מהן יקבע מחיר מינימום מבין הארבעה שהוגדרו מראש, בטווח שבין 2000 ל-8000 שקלים. המכירה תתבצע בשיטת מכרז: מבקרים שיהיו מעוניינים לרכוש יצירה יציעו מחיר, והגבוה מבניהם יזכה בה.

מאחורי התערוכה עומד בנק לאומי, המקיים אותה במסגרת תמיכתו בקידום האמנות הישראלית. הרווחים מהיצירות מגיעים במלואם לכיסם של היוצרים, והתשלום מתבצע ישירות בין הרוכש לאמן – עובדה מפתיעה בהתחשב באופן שבו פועל עולם האמנות היום. על רקע המצוקה והקיצוצים בתקציבי מוסדות התרבות בישראל, הופכת התערוכה להזדמנות של ממש עבור האמנים – גם בפן הכלכלי.

השנה תתקיים "אמנות סודית" לצד תערוכה המוצגת גם היא בבית מני, לרגל 90 שנה לסניף המרכזי של בנק לאומי. הסניף התל אביבי הוקם באחד הבתים הראשונים של "אחוזת בית", בפינת הרחובות הרצל ויהודה הלוי. תרומתו להקמת העיר וליסוד פרויקטים מסחריים בה היתה גדולה, והוא היה מעורב במאורעות היסטוריים מימיה הראשונים של מדינת ישראל. תערוכת ההנצחה תציג את השינויים הרבים שעבר מאז ימיו ביפו כבנק אנגלו-פלשתינה ועד היום.

על רקע זה, תעסוק השנה "אמנות סודית" בעיר תל אביב ובנופיה העירוניים: רחובותיה, אנשיה וצבעיה. נוסף על היצירות האנונימיות, תציג התערוכה עבודות של קבוצת אמנים צעירים, הפעם באופן גלוי – זאת במטרה לעזור להם בתחילת הדרך, ולספק להם במה לחשיפה הראשונה.

לצד  היצירות יוכלו מבקרי התערוכה לחזות במיצג מקורי של קבוצת "הוועדה", המורכבת משמונה אמנים פלסטיים שחברו להקמת המיצג תחת הכותרת "שדרות נחלת בנימין – בוגרשוב". העבודה מציגה שדרה מתמשכת העשויה משרידי התרבות המערבית – נייר, פלסטיק ובד.

"אמנות סודית 7" תתקיים בבית מני, רחוב יהודה הלוי 34, תל אביב, בין התאריכים 15-24.01.2014. שעות פתיחה: ימים א-ה – 10:00-20:00; יום ו' – 10:00-14:00; מוצ"ש – 18:00-22:00.