יש ילדים זיגזג

הממסד מתגייס סוף סוף לעזור לאוכלוסייה פגיעה במיוחד - טרנסג'נדריות צעירות

טרנסג'נדר, מגדר. צילום: Shutterstock
טרנסג'נדר, מגדר. צילום: Shutterstock
16 ביוני 2014

"הקשר בין הכניסה למעגל הזנות אצל נערות טרנסיות לקשיים שהן עוברות בתהליכים לגיבוש ולשינוי המין והמגדר הוא שקוף". אומרת רעות גיא, ראש תחום קצה ונערות בעמותת עלם. "תקופת הביניים קשה במיוחד, ונערות טרנסיות רבות נכנסות למעגל הזנות בפרק הזמן הזה כדי לממן באופן פרטי את התהליך הנפשי והפיזי לשינוי מין. בתקופת הביניים של התהליך החיצוני לשינוי המין, נערות וצעירות טרנסג'נדריות פגיעות וחשופות להתעללות, לאלימות, לאפליה, לחוסר יכולת לצרוך שירותי סיוע ממסדיים ופרטיים בגלל מגדור השירותים – הם מיועדים לבנים או לבנות באופן מובחן".

2014 היא השנה שבה אוכלוסיית הקצה הזו מתחילה סוף כל סוף לקבל נראות וגם לזכות ליחס מוסדי. בחודש האחרון עדכן משרד הבריאות את הנוהל לניתוחים לשינוי מין, שעודכן בפעם האחרונה רק ב־1986: גיל המינימום לפנייה שונה מ־21 ל־18, והאישור לניתוח לא מותנה עוד בנטילת הורמונים. כמו כן חובה לחיות בזהות המגדרית רק שנה – בניגוד לשנתיים, כפי שהיה מקובל עד כה.

בימים אלה משיק המרכז הגאה בגן מאיר עוד שני שירותים חדשים שאמורים לסייע לטרנסג'דרים ולטרנסג'נדריות לשנות את תמונת המצב העגומה שבה הם חיים היום. הפרויקט הראשון נקרא "טרנס לעתיד בטוח", ובמשך שלוש השנים הקרובות, בסיוע המוסד לביטוח לאומי ועיריית תל אביב, יתקיימו פעמיים בשבוע מפגשים חברתיים של נוער טרנסג'נדרי שנפלט מהמסגרת החינוכית. המפגשים יכללו, בין היתר, הכנה לבגרויות, התאמת הכשרה מקצועית למשתתפים ושירותי תעסוקה.

פרויקט נוסף שיושק בשבועות הקרובים הוא דיור מוגן לטרנסיות צעירות. "העירייה הקצתה לכך נכס עירוני, המוסד לביטוח לאומי העניק סכום מכובד מאוד לשיפוץ, ועם עמותת אותות, אנחנו עתידים סוף כל סוף לתת קורת גג ומסגרת חיים מגוננת כדי שהבנות הללו לא יעסקו במסגרות שוליים וינותבו אל מסלול חיים נורמטיבי. הכל קורה עכשיו וייפתח בקרוב", מספר יובל אגרט, מנהל המרכז הגאה בגן מאיר.

גיא מסכמת ואומרת כי הכוח לשינוי המצב נמצא בידי הממסד. "ככל שתקופת הביניים של התהליך הפיזי לשינוי המין תצטמצם ותיעשה בליווי ותמיכה נפשיים מתאימים וגם בסיוע כספי מתאים, יקטן באופן משמעותי שיעור ההידרדרות של טרנסיות לזנות". בינתיים גיא וערים בלילה עסוקים במזעור נזקים. הם מחלקים להן ספריי פלפל וקונדומים ומלמדים אותן שיעורים בקרב מגע. "טרנסיות שורדות ברחוב כי הן הרבה יותר חזקות פיזית מנשים אחרות בזנות. התפקיד של כולנו הוא לסייע להן לשרוד את החיים".