מי הזיז את המסלול שלי?

התיירים מאוכזבים, האימהות מרוצות וחברי המועצה הגאים חלוקים בדעותיהם. שינוי המסלול של מצעד הגאווה וביטול מסיבת החוף בסיומו מעוררים מתחים ישנים בקהילה הגאה

מצעד הגאווה. צילום: מיכאל שבדרון
מצעד הגאווה. צילום: מיכאל שבדרון
22 במאי 2014

מסיבת החוף בגורדון שמסיימת את מצעד הגאווה הפכה לאחד מסימני ההיכר של המצעד, ומספר המשתתפים בה רק הולך וגדל משנה לשנה ומגיע לעשרות אלפים, ומתוכם קרוב ל־30,000 תיירים שמגיעים לתל אביב בשבוע הגאווה. גם בגלל הלארדים הישראלים, אבל בעיקר בגלל המצעד והמסיבה המיוחדים.

השנה החליטו בעיריית תל אביב לשנות את המסלול המזוהה כל כך עם המצעד והעיר בשנים האחרונות, ולהזיז את סיום המצעד דרומה, לגן צ'רלס קלור, שליד הדולפינריום. "כל שנה, אחרי אירועי הגאווה, ואפילו במהלכם, אנחנו מקבלים המון פניות על כך שהאירוע על חוף הים, במתכונת שלו בגורדון, בעצם מדיר המון קהילות, וביניהן נשים, אוכלוסיות מבוגרות ומשפחות עם עגלות", מסביר חבר המועצה יניב ויצמן, (רוב העיר) שמחזיק בתיק הקהילה הגאה והתיירות בעירייה. "מי כמוני מודע לחשיבות של התיירות הגאה? השנה התיירים הולכים לקבל כאן חוויה שאין באף עיר אחרת. שבוע שלם לפני המצעד יש מסיבות חוף בהילטון עד השקיעה, לצד אירוע מהמם על שפת הים במקום שיש בו גם דשא וכולם יוכלו ליהנות ממנו".

השמועות בדבר שינוי המסלול של המצעד צצו כבר בפברואר. אז דובר בכלל על מסלול שיתחיל בכיכר רבין ויסתיים בספורטק, והתכנון הזה חטף מטחי ביקורת על הרחקת המצעד והמסיבה מחוף הים. אבל גם המסלול הנוכחי לא זוכה לחיבוק של הקהילה. רבים מהתיירים הגאים מאוכזבים, ובעיקר אלה שעשו בוקינג מזמן וציפו למסיבת החוף המפורסמת.

"מכרתי הרבה טיולים לארץ סביב כל נושא שבוע הגאווה, ומסיבת החוף היא תמיד אחד מאמצעי המכירה הכי חזקים שלי: אוכל, ריקודים, מוזיקה ושחייה בחוף הים התיכון, זו ייחודיות שאף מקום בעולם לא מציע", מסביר ראסל לורד, שעוסק בתיירות גאה."זה נראה לא מקצועי שאנחנו מקבלים הודעה רשמית מהעירייה רק חמישה שבועות לפני האירוע, כשהשמועות החלו כבר בפברואר. יש הרבה תיירים שלקחו חדר באזור מסיבת החוף או סוויטות שהמרפסות שלהן פונות למסיבה, והייתי צריך להודיע להם פתאום שהמסלול השתנה". עם זאת, הוא מביע תקווה שאלו שקיבלו את ההחלטה עשו זאת מסיבות טובות, ושהאירוע השנה יהיה לא פחות טוב מאירועים קודמים".

המסיבה בחוף גורדון. צילום: מיכאל שבדרון
המסיבה בחוף גורדון. צילום: מיכאל שבדרון

גם יובל בוגיסקי, שנוהג לצעוד במצעד הגאווה מדי שנה, טוען שהרסו את המותג: "הים הוא קריטי, הוא חלק מהמותג. לוקחים כאן משהו מצוין שעובד כמו שצריך בשנים האחרונות, ומחליפים אותו. הם מתרצים את זה ברצון ליצור איזושהי במה לילדים ולמשפחות גאות, שזה מבורך מאוד. אבל בחום של חודש יוני, בשתיים בצהריים ועם הווליום של המסיבה, אני לא מצליח לראות איך זה מסתדר".

חבר המועצה איתי פנקס (מרצ), יו"ר המרכז הגאה ובעצמו אב לשתי בנות, מסכים שנעשתה כאן טעות: "אני חושב שזה מיקום פחות טוב למסיבת החוף. חוף גורדון נמצא במקום מרכזי יותר בעיר, הוא הרבה יותר נגיש לרוב האנשים, ומהפידבק שאני מקבל מאנשים סביבי – ישנה אכזבה גדולה. בשביל המשפחות יש את גן מאיר, שמוצל ועשיר בבתי קפה ומסעדות".

לצד המאוכזבים, יש גם לא מעט אנשים ששמחים לראות את המסלול משתנה סוף סוף. ענת ניר, פעילה פמיניסטית ותיקה בקהילה, רואה בזה ניצנים של שינוי לטובה: "החשיבה על קהילות נוספות חוץ מגברים בני 20־35 שהולכים כל יום לחדר כושר ויכולים לרקוד בחוף בלי חולצה לצלילי עופר ניסים מדליקה מאוד. זה מראה שהקהילה מתגוונת ומתפתחת", היא מסכמת.