אנשי אשכולות: יקבים מושלמים לסיור

הם משכרים, משמחים לבב אנוש ומוציאים מאיתנו סודות, אבל כמה אנחנו יודעים על איך עושים אותם? סיורי ייקבים הם פתרון לימודי נהדר, נינוח ובעיקר - משכר. אז איפה כדאי להתחיל?

יקב פלטר. צילום: יח"צ
יקב פלטר. צילום: יח"צ
23 באוקטובר 2014

בואו נודה באמת, אנחנו לא באמת צריכים תירוצים כדי לשתות יין. אם בכל זאת אתם חיפשתם דווקא תמצאו בשפע –  הוא בריא, טעים, מוסיף עושר ארומאטי וקולינרי לכל ארוחה. נסכם שלא נסרב לעוד כוסית. אך עבור חובבי היין האמתיים זה לא מספיק. אלו המעוניינים להעמיק את הידע בתחום או עבור אלו שמחפשים דרכים מעניינות להשתכר מעוד יין – סיור ביקב הוא האופציה עבורכם.

ישנם מאות יקבים פעילים כרגע בארץ – קטנים, גדולים, ותיקים וחדשים כאחד. באופן גס, ניתן לומר שהיקבים מתפרשים על פני כמה אזורים הנחשבים כרי גידול טובים לגפנים – הצפון, הרי יהודה והדרום. ישנם יקבים גדולים (כמו "תשבי" או "ברקן") שהם כרגע היקבים אשר שולטים על רוב התוצרת שתפגשו  בחנויות או במסעדות. מעבר להם ישנם יקבים קטנים יותר שכדאי להכיר. בהם תתמקד הכתבה – יקבי בוטיק.

במונחים מספריים, יקב בוטיק הוא כזה שתפוקת הבציר השנתית שלו נעה בין 1,000 בקבוקים בשנה (יקב בוטיק ביתי קטן) ל-100,000 בקבוקים בשנה (יקב בוטיק גדול). כבודם של היקבים הגדולים במקומו מונח, אך יקבי הבוטיק מעניינים משום שהם משלבים בתוכם את חלום הסינדרלה של עולם היין – אותו חובב יין מושבע שיצר במוסך של הוריו (מה שהוביל לביטוי יקבי גראז') את היין הראשון שלו, חילק רק לבני משפחה וחברים עד שהפך לשם דבר בקרב מי שאוהב לחפור קצת לעומק עולם היינות. הביקור ביקב בוטיק שכזה מספק חוויה שונה מאותו יקב גדול ומסחרי יותר. עם סיפור קטן יותר, יחס אישי יותר ואותה תחושת ראשוניות מסוימת.

היצע היקבים הגדול יכול לבלבל גם את מומחי היין הגדולים, אבל טל גל כהן הוא מעבר למומחה. כהן מציע תכנית מותאמת אישית שתסייע לכם לבחור את סוג היקב שתבקרו בו וכן את טיב הביקור. מתוקף היותו בעל קשרים עם בעלי היקבים, תוכלו להעזר בו לסיורים גם ביקבים פחות "קומינקיוטיבים" לקהל הרחב (כמו יקב "מרגלית" המצוין) וכמובן שהידע שלו יעניק לכם נופח נוסף לסיור בין הכרמים.

טרם הביקור ביקבים השונים, כדאי להזכיר שיקבי הבוטיק הם לרוב ביתיים ולכן, גם אם ישנה "מדיניות דלת פתוחה", מומלץ כן להרים טלפון מבעוד מועד ולתאם הגעה. לרוב, היקבים יגבו דמי כניסה סמליים וניתן ואף רצוי לרכוש בקבוק היין בתום ההדרכה. אז, בין אם בחרתם בסיור מותאם אישית או שתעדיפו להגיע עצמאית, מוגשת לכם בזאת רשימה שנבחרה בקפידה בעזרתו של גל כהן – שבעה יקבים מצפון עד דרום שכדאי שתכירו מקרוב.

יקב אסף. צילום: יח"צ
יקב אסף. צילום: יח"צ

יקב אסף. קדמת צבי, רמת הגולן

על רקע נוף מרהיב שצופה לכנרת והגולן תוכלו להינות מסיור באחד מיקבי הבוטיק המומלצים בישראל- יקב אסף. היקב, פרי גידולו של היינן אסף קדם שהיה שותף לשעבר ביקב בזלת הגולן ולמד את רזי מקצוע היין בין היתר בדרום אפריקה ובארה"ב, מציע סיורים מגוונים לקבוצות או ליחידים. אורן קדם שהוא שותף פעיל ביקב, מספר שיחודם של הסיורים ביקב המשפחתי הוא הנימה האישית שתוצע למבקרים. "אנחנו לא מבקשים מסטודנט שיערוך את הסיור או מקרינים את סרטון תדמית, אלא תמיד אחד מבני המשפחה יעביר את הסיור". הסיור עובר דרך הכרמים שגידולם אך ורק מקומי, מיכלי הנירוסטה החדישים ומסתיים בטעימות תחת צל עצי אקליפטוס בליווי אחד הנופים היפים בארץ.

בנוסף לסיור המסורתי יוכלו המבקרים ליהנות מבית הקפה "עדיקה" שכל המאפים והלחמים בו הם פרי ידיה של עדי קדם. היקב עבר למשכונו "כפר היין" לפני כשנתיים והתכנון, מספר אורן, הוא כי עד דצמבר השנה תסתיים בנייתן של יחידות צימרים שישתכנו בכפר וכן תפתח מסעדת שף יחודית של עדי. עד שתפתח המסעדה מוזמנים המבקרים שמעוניינים להזמין ארוחות שף של עד שמונה מנות וכן להינות מסדנאות בישול שונות.

קהל יעד: למעוניינים בחוויה הכוללת של בילוי מפנק על טהרת היין

שעות פתיחה: פתוח שני- שבת, סגור בראשון. בתיאום מראש.

ליקב אסף

יקב שטרן. צילום: איתי אבירן
יקב שטרן. צילום: איתי אבירן

יקב שטרן. קיבוץ תובל, הגליל העליון

יקב שטרן הגלילי החל את פעילותו בשנת 2004 אז החל ג'וני שטרן לרקוח יינות בביתו. עם השנים, התמקד ביצור היין בלבד ועזב את עבדותו בתחום הכימקלים. היקב שהחל כיקב ביתי ומצומצם נחשב כיום ליקב בוטיק מצליח בעל תפוקה של כעשרים אלף בקבוקים בשנה. היין של שטרן מוגש במסעדות יוקרה כמו מול ים ואצל השף יונתן רושפלד וזכה בפרסים ומדליות רבים לאורך השנים.

בנוסף לאיכות וליוקרה שזוכה לו היקב, בגזרת הסיורים תוכלו להגיע לאחד הסיורים המודרכים והאינטימיים בגוש תופן שבגליל עם נוף הצופה לים התיכון ובכך להתרשם מהיקב, פרי עיצובו של ג'וני שטרן. "אני מסביר על תהליך היצור מא' ועד ת' ואין לי בעיה גם לערוך סיור של ארבע שעות", מספר היינן. במסגרת הסיור שנערך על ידי שטרן תוכלו לצפות בחדר החביות הגלוי לאורחים ולהינות מטעימה של שישה-שבעה סוגי יינות. הטעימות לעתים יהיו מהחבית עצמה בטרם יצא המוצר המוגמר.

אם כל זה לא מספיק, הרי שהייחוד האמיתי של הסיור ביקב זה הוא אולי "מועדון מבקרי היין" שהקים שטרן- במסגרת מועדון זה, המבקרים ביקב יכולים להיות ממש חלק מייצור היין עם עזרה בתהליך הייצור בכל שלביו וטעימות של יין שטרם יצאו לשוק. ניתן להרשם למועדון דרך דף הפייסבוק של היקב או האתר.

קהל יעד: אניני הטעם ואלו שמעוניינים להפוך לכאלה

שעות פתיחה: אמצע השבוע בתאום מראש, שישי ושבת 10:00-16:00.

ליקב שטרן

יקב דדה, כרם מהר"ל

סמוך ליקב אמפורה וממש בהמשך הכביש ניתן למצוא יקב מעט קטן יותר, אך מעניין לא פחות. יקב דדה הוא לא רק יקב שזוכה לביקורות נלהבות ונחשב להבטחה בתחום היין, הוא גם יקב עם סיפור מעניין. היקב, שמכנה עצמו "יקב בוטיק מרוקאי הראשון", נוסד בשנת 2007 על ידי ג'קי חזן שסיפק ציוד ליקבים אחרים במשך שנים רבות. אליו חברו נחמיה כתבי והיינן הראשי אלירן חזן. היקב מנוהל על ידי ניניה של סבתא דדה שעל שמה קרוי היקב.

דדה התפרנסה מייצור יין במרקש שבמרוקו לפני מעל למאה שנים שבחלקו הוגש לאצולת מרוקו. כיום היין משמר את מתכוניה שעברו בדורות כמו גם הידע שרכש ג'קי חזן עם השנים. התוצאה- יין ים תיכוני כשר המכיל טעמים בעלי שילובים מיוחדים שהמגע האישי מורגש בהם. במהלך הסיור שמועבר על ידי ג'קי ובני משפחה נוספים, נהנים המבקרים גם מסיור בגן תבלינים אורגני, שולחן ערוך במטעמים רבים ואירוח חם שמלווה גם בילדיו של הבעלים.

קהל יעד: חובבי הנוסטלגיה והמסורת המשפחתית

שעות פתיחה: היקב כאמור כשר ואינו פתוח בשבת. רצוי לתאם הגעה מראש באמצע השבוע.

ליקב דדה

יקב פלטר. צילום: יח"צ
יקב פלטר. צילום: יח"צ

יקב פלטר. קיבוץ עין זיוון, צפון רמת הגולן

יקב פלטר הוא יקב בוטיקי מצליח מאוד של האחים ניר וטל פלטר ואביהם סם האחראי על היצוא. בשנת 2001 הקים היינן טל פלטר את היקב תחילה בביתו במושב צופית ולאחר גילוי היתרונות של הצפון הרחוק, בקיבוץ עין זייון שברמת הגולן. לאחר ששב משהות באוסטרליה ונשבה בקסמי הגידול הגפני האוסטרלי החליט לתרגמו לשוק הישראלי. התוצאה הינה יין איכותי שמתחשב גם בכיס המקומי הדחוק מעט. התפיסה הפלטרית היא לשמור על פשטות וגוון נקי של יין. למרות הפשטות, ישנה תעוזה בקו היין של היקב והוא מבין היקבים המקומיים המעטים שמתמחים ביין מעבעבע בשיטת שמפונאז. המבקרים מגדירים את התוצר כ"בעל חמיצות גבוהה, יין חיוור עד כדי אפס צבע ולא ממהר להתחנף" אך עם או בלי חנופה, היקב שהחל כיקב בוטיקי משפחתי עומד כיום על תפוקת ייצור של כשמונים אלף בקבוקים בשנה ודורג ב-2011 על ידי מבקר היינות דניאל רוגוב כיקב השמיני בטיבו בישראל.

למעוניינים לבקר, היקב מציע סיורים פרטיים שבעיקר ישתפו את הקהל בתהליך הייצור של היינות על ידי טל פלטר ויקנחו בטעימות. גם כאן, משפחת פלטר דוגלת בגישה חפת הגימקים ואין הצעות פומפזיות לסיורים אלא "הזדמנות לגלות את הסיפור מאחורי יצירת היין" כפי שמתואר באתר שלהם מפי היינן הראשי.

קהל יעד: למי שמבין שפשטות ונגישות אינן סותרת איכות

שעות פתיחה: בתיאום מראש, פתוח גם בשבתות.

ליקב פלטר

יקב אמורפה. צילום: יח"צ
יקב אמורפה. צילום: יח"צ

יקב אמפורה. כרם מהר"ל, חוף הכרמל

בלב חוות מקורה שבכרם מהר"ל נמצא יקב שמכונה בצדק אחד מהיקבים היפים בישראל. עם מבנה פספיספי, גג רעפים אדום ונוף שצופה לכרמל, התחושה המתקבלת היא שטוסקנה לגמרי כאן. לאחר שהוקם בשנת 2000 על ידי גיא רילוב והיינן גיל שצברג, היקב עבר מעין מתיחת פנים בשנת 2008 אז נרכש על ידי משפחת דובוב וזכה למרכז מבקרים מרהיב.

היקב זוכה להדרכה מקצועית הדוקה של היינן ד"ר ארקדי פפקיאן ויועץ הייננות מישל רולאן. עם האבזור החדשני ביותר, צוות מקצועי שלוקח ברצינות תהומית את כוס היין שלכם ונוף ציורי, לא באמת צריך להכביר במילים מדוע כדאי שתכירו מקרוב את היקב הזה. לגבי היין עצמו : ובכן, קשה שלא לרצות את בלוטות הטעם שלכם כאשר הרוקחים שלו הם יינן ישראלי (פפקיאן) שחותמו הורגש בתוצרות של יקבים רבים בארץ (כמו "טוליפ", "סומק" ועוד) ויועץ יינות מהמוערכים בעולם (רולאן).

קהל יעד: כולם, בעצם

שעות פתיחה: יש להרשם מראש לסיורים או לקבוצות הטעימה טלפונית: 04-9840702.

ליקב אמפורה

יקב מדבר, ערד, רובע האמנים

יקב מדבר הוא היקב הצעיר ברשימה והדרומי ביותר שבה. נוסד בשנת 2012 על ידי עו"ד דנה וולף ברובע האמנים בערד, מהווה מעין גלגול נשמות של יקב "אסיף" שנסגר קודם לכן. היקב חורט על דגלו שימוש בענבים שגדלים בנגב בלבד כדי להפיק את הפוטניצאל הרב הגלום באקלים המדברי. יינותיו של המותג מדבר צוברים אט אט קהל מעריצים במסעדות ומחוצה להן.

היקב מציע מרכז מבקרים שוקק חיים בלב רובע האמנים עם הופעות שמתחלפות מידי יום חמישי בערב, ליין "יין ללא תחתית" שמשלב שתיית יין עם הופעות קריוקי , הקרנת סרטי תעודה וכן ערבי טעימה מיוחדים. נראה שהמדבר כבר לא צחיח.

קהל יעד: למי שאוהב את כוס היין שלו בליווי מוזיקה ואוירה תוססת

שעות פתיחה: מרכז המבקרים פתוח בימים חמישי, שבת וראשון בין השעות 11:00- 15:00 לסיורים וטעימות. ניתן לתאם הגעה עם אורן עמית בטלפון: 050-6662490.

ליקב מדבר

זאב דונייה מיקב סוסון ים. צילום: יח"צ
זאב דונייה מיקב סוסון ים. צילום: יח"צ

יקב סוסון ים, בר גיורא, הרי ירושלים

זאב דונייה היה במאי ומורה לקולנוע שלאחר בימוי סרט תיעודי על תהליך יצור היין בישראל ("בשכיבה במקום אפל וקריר", 1994), התאהב לחלוטין בעולם היינות. ההתחלה, בשנת 2000, הייתה צנועה עם כמות קטנה של יצור בקבוקים שיצר ביקב הביתי שלו שבמושב גיורא. עם הזמן והלמידה והאהבה לעולם שנשאב אליו, הפך היקב של הבמאי לשעבר לאחד מיקבי הבוטיק הנחשבים בארץ.

כקולנוען וחובב אומנות מושבע, כל היינות של דוניה לקוחים מעולמו התרבותי עם שמות כמו "אנטואן", "פליני", "מונק" ועוד. היין שלו מתואר ככזה המיוצר "עם מינימום התערבות חיצונית" כחלק מהפילוסופיה הכוללת שלו. היינות של דוניה נחשבים עשירים ועמוקים ושונים מהיתר, ממש כמו האיש שמייצר אותם.

במסגרת הסיור ביקב הקטן והייחודי דוניה מציע למבקרים הרכבת יין אישי שלהם, על פי בחירתם החל מבחירת זני הענבים וכלה בעיצוב התווית. חובבי האומנות יהנו גם ממפגש עם איש רב ידע ושופע סיפורים כמו דוניה.

קהל יעד: מי שנהנה מערב צפייה בסרט של פליני בליווי כוס יין אדום

שעות פתיחה: בתיאום מראש בלבד. מדובר על יקב קטן וביתי, אחרי הכל.

ליקב סוסון ים

אוהבים קפה? יש לנו כמה שאלות בשבילכם»

הטבות וחוויות בלעדיות מחכות לכם בניוזלטר Quality Time.