חניונים נסגרים – והלקוחות לא מגיעים: האם שוק לוינסקי בסכנה?

סגירה של שלושה חניונים והיעדר פתרונות ותכנון מצד העירייה הביאו לדברי הסוחרים בשוק לוינסקי לנטישה המונית של לקוחות ולצמצום דרמטי של ההכנסות. האם התקווה הגדולה להפרחת דרום העיר מתחילה להיסדק?

שוק לוינסקי (צילום: דין אהרוני רולנד)
שוק לוינסקי (צילום: דין אהרוני רולנד)
12 ביולי 2017

אחד המוקדים השוקקים בדרום תל אביב, ואולי החשוב מכולם לשם העצמת האזור ולמשיכה של אוכלוסייה איכותית אליו, הוא שוק לוינסקי הוותיק שפועל כמעט 100 שנה בין רחוב העלייה לרחוב הרצל ומשמש בשנים האחרונות כמרכז הקניות העיקרי של תושבי פלורנטין והסביבה. אחרי שנות פריחה, בתקופה האחרונה נראה שהשוק נמצא בקשיים. אם בימי שישי בצהריים, שעת השיא של השוק בימים כתיקונם, היו משתרכים תורים ארוכים במעדניות, היום הם קצרים בהרבה, ובאמצע השבוע השוק נראה שומם כמעט לגמרי. צעירי השכונה אולי ממלאים את טוני ואסתר וקונים קצת גבינות ותבלינים, אבל לטענת הסוחרים, הלקוחות "הכבדים", אלה שאינם גרים באזור ושבאים לשוק במיוחד מרחוק, מתחילים להיעלם. הסיבה? אם שואלים את סוחרי השוק מדובר קודם כל בסגירת החניונים שבסביבת השוק, וביטול מאות מקומות חניה.

מסיור ברחובות האזור עולה ששלושה חניונים של אחוזות החוף נסגרו בקרבת השוק – שוק העלייה, גת רימון, פינס. אלה צמצמו דרמטית את היכולת של הבאים מחוץ לשוק להגיע אליו ברכב פרטי. בעיריית תל אביב־יפו אמרו בתגובה לפנייתנו שמדובר בחניונים זמניים שהוקמו על תוואי מסילת הרכבת הקלה ופונו על פי דרישת נת"ע ובהדרגה (סיור בשטח גילה שלפחות במקרה של אחד החניונים – חניון שוק העלייה – הסגירה הייתה דווקא לטובת פרויקט בנייה יוקרתי, פלורנטין וילג'). עוד נמסר כי העירייה תבחן בסיום העבודות את האפשרות לפתיחתם מחדש. את העסקים שנקלעו לקשיים זה כמובן לא מעניין, הם ננטשים מלקוחות וחלקם מתחילים להיסגר.

בסכנת סגירה? שוק לוינסקי (צילום: דין אהרוני רולנד)
בסכנת סגירה? שוק לוינסקי (צילום: דין אהרוני רולנד)

"השוק במצב הכי גרוע שהוא היה מעולם. הוא עובד רק בימי שישי, וגם זה בקושי", קובע יומי לוי, בעלי מעדניית יום טוב הוותיקה. לדבריו, "מאז שהעירייה סגרה פה חניונים, אנשים לא מוצאים פה חניה ומוותרים. לקוחות מתקשרים אליי ואומרים שהם לא רוצים לבוא יותר כי
אין להם איפה לחנות".

עוד כתבות מעניינות:
בנחישות וברגישות: מאהל ארלוזורוב פונה, מה קורה כעת עם דרי הרחוב?
שוב: חוף בתל אביב נסגר בעקבות זרימת שפכים אל הים
הכירו את "שוקאט": הפרויקט החדש שידאג לרוויית חתולי הרחוב

לוי, המחזיק בשלושה עסקים שונים בשוק, מעיד על ירידה של כ־ 40 אחוז ברווחים בשלושת החודשים האחרונים. "כל הסוחרים מדברים על המצב הגרוע, רואים שקורה משהו חריג. אנחנו עובדים רק ביום שישי ובשאר השבוע מכינים את הסחורה כי אין לקוחות. אפילו בעסקים הפעילים והחזקים בשוק המצב לא טוב", הוא מסביר. לטענתו, עסק הסנדוויצ'ים הסמוך למעדניית יום טוב סוגר בימים אלה פחות מחצי מהרווח שהיה סוגר בימים כתיקונם. עדויות הלקוחות תואמות את המספרים שמציגים הסוחרים. "בזמן האחרון קשה להגיע לשוק בגלל כל הבלגן", מודה מייק לב, תושב צפון העיר ולקוח קבוע במעדניית יום טוב זה 12 שנה. "שנים שאני קונה ביום טוב, לפעמים אפילו פעמיים בשבוע, אבל הקטע של החניה ממש מפריע. זה חודשיים־שלושה לא הייתי וזה מאכזב, אבל מה אני יכול לעשות? אנשים באים לשוק בשביל לקנות דברים איכותיים אבל גם בשביל החוויה, ואם זה הופך לסיוט, אז מי רוצה את זה?".

בלית ברירה, מוצאים את עצמם הסוחרים מחפשים פתרונות יצירתיים, רק כדי למנוע את בריחת הלקוחות. ״אני כבר במצב שאני מוציא משלוחים רק שאנשים יקנו. אני אומר להם  תבואו תעמדו על דרך יפו ואני אוציא לכם את השקית עם החשבונית והכל, רק תגיעו״, אומר רועי לופו, בעלי אחת המעדניות הוותיקות בשוק. בימים כתיקונם, אין שום סיכוי שהיה מצליח לחכות ברחוב ללקוחות עם סחורה, גם אם היה רוצה.׳

מאות מקומות חניה בוטלו לטובת מגדלי יוקרה. חניון שוק העלייה לשעבר (צילום: דין אהרוני רולנד)
מאות מקומות חניה בוטלו לטובת מגדלי יוקרה. חניון שוק העלייה לשעבר (צילום: דין אהרוני רולנד)

החניונים הם לא הסיבה היחידה לקשיים בשוק לוינסקי, לדברי הסוחרים והקונים, וגם לא החץ המאשים היחיד שמפנים בשכונה לעירייה. "אי אפשר לשנות תשתיות מבלי לחשב את היקף הפגיעה בעסקים", מספר בכיר לשעבר בעירייה שפגשנו בסיבוב בשוק. "ההידרדרות החלה כשהעירייה התחילה לשפץ וסגרה כבישים בסמוך לשוק, ובהמשך – גם חניונים", הוא מוסיף. "אמנם צריך שיהיו פחות ופחות מכוניות בעיר, אבל אי אפשר לבטל מקומות חניה בלי לתת חלופה. אסור לגעת עכשיו בתשתיות של שוק לוינסקי".

"העירייה לא משרתת את האזרחים והעסקים הקטנים, היא משרתת משהו וירטואלי שנקרא 'תל אביב-יפו'. אף אחד לא מחשיב את הפגיעה בכיס הפרטי של העסקים או את ההתמוטטות שלהם. העסק לא מעניין את העירייה, הוא בן ערובה שלה", מוסיף הבכיר לשעבר שטען כי למרות סכנת הסגירה המרחפת מעל העסקים בשוק, "הפראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים – מישהו ילך, יבוא אחד חדש צעיר יותר וחסר ניסיון".

שוק לוינסקי (צילום: דין אהרוני רולנד)
שוק לוינסקי (צילום: דין אהרוני רולנד)

אחד הסוחרים הוותיקים בשוק, המנהל מעדנייה שפועלת במשך יותר מארבעה עשורים, סיפר גם הוא על הפסדים דומים. "העירייה לא נותנת לנו לנשום. אנשים לא באים כי אין להם חניה וכל המסחר פה נפגע מזה, הכל נסגר כי לא היו לקוחות", הוא אומר. "אנשים לא עברו פה חודשים. מישהו פיצה אותנו? לא. היו לנו הפסדים גדולים, מרגישים את זה טוב טוב בכיס", מספר הסוחר. ההפסדים מורגשים מקיר לקיר בשוק. ״בסופי השבוע יש ירידה של קרוב ל־ 30 אחוז בהיקף העבודה״, הוא משתף. ״כלב לא נכנס לכאן״.

רכבת קלה היא דבר חשוב בפני עצמו, אבל ספק אם העירייה באמת לא הייתה יכולה להימנע מסגירה כוללת של כל החניונים, או לכל הפחות למצוא להם חלופות, למשל שאטלים מחניונים מרוחקים יותר. מדובר בדרישה אפשרית שבעלי העסקים היו יכולים להציג בפני העירייה, אולם כזאת טרם הוצגה והם עדיין לא פנו אליה, ככל הנראה בשל הקושי להתארגן. "צריך מישהו שיוביל את המאבק, אבל כולם טרודים כל כך בפרנסתם היומיות שאין לאף אחד את הכוחות לנהל את זה", מסביר בעל המעדניה. גם לדברי יומי לוי חוסר הארגון מקשה על יציאה למאבק. " אין לנו ועד של בעלי העסקים אף שכולם רוצים להקים כזה. אני לא יכול להילחם בזה לבד. כל הסוחרים והלקוחות מדברים על המצב הרע".

מעבר לסוגיית החניונים נמסר מעיריית תל אביב־יפו בתגובה: ״בימים אלה נבחנת יוזמה להפיכת שוק לוינסקי למדרחוב סגור בשיתוף התושבים והמשטרה״.

(צילום: דין אהרוני רולנד)