כשהכרובית תהפוך לחומוס: מה הפך את המנות של איל שני לאיקוניות?

המנות האיקוניות ביותר שיצר איל שני הן כאלה ששואבות ממסורות מקומיות וגם מחדשות. "לפני שני כולם רצו לינוק מהמטבח הצרפתי, והוא עשה מהפכה"

אייל שני (צילום: איליה מלניקוב)
אייל שני (צילום: איליה מלניקוב)
6 בספטמבר 2017

איל שני הוא ללא ספק מכונת הלהיטים הקולינריים הכי משומנת בעיר. הכרובית התינוקת מצפון אברקסס (שהתגלגלה גם לתוך פיתה במזנון), מסבחה לימה מפורט סעיד, מנת רטטוי שהיא בכלל פרפראזה על גיבץ' מזרח אירופי, שווארמה סרטנים, הצ'יפס של הרומנו, תפוח אדמה שנדרס – כולן מנות שמבטיחות שאיל שני יותיר כאן חותם של ממש, לא רק במסעדותיו אלא במנות נפלאות שהן מושא לחיקוי.

עובדי המזנון של איל שני חושפים את כל חוקי המקום

30 המנות האיקוניות של תל אביב

20 המנות האיקוניות שהיו בתל אביב ואינן עוד

10 הקינוחים האיקונים של תל אביב

אם תהיתם מה גורם לכל כך הרבה מנות של שני להפוך לאיקוניות, לד"ר אורי מאיר־צ'יזיק, היסטוריון של הרפואה והתזונה, יש הסבר אפשרי. "בעבר מנות היה נובעות ממסורות שנוצרו במשך אלפי שנים, למשל החומוס והפלאפל שאנחנו מכירים, אבל כיום התרבות שלנו מקדשת ייחודיות ופופולריות, שתי תכונות שאייל שני התברך בהן", הוא אומר. "הדמות של שני, והכישרון שלו להיות מספר סיפורים, מייצרים עניין תקשורתי באוכל שלו". עם זאת, מאיר־צ'יזיק מבהיר גם כי "הדרך היחידה לדעת עד כמה המנות שלו אכן איקוניות תהיה לבדוק בעוד 20 שנה אם הכרובית שלו מוכרת כמו חומוס".

View this post on Instagram

אחת מדויייקת

A post shared by Eyal Shani. Chef (@eyaltomato) on

השפית וחוקרת הקולינריה שרי אנסקי חושבת שאייל שני הוא מהבודדים בארץ שבאמת המציאו מנות. "אייל התחיל עם הפוקאצ'ה בירושלים והוא אפה אותה עם שמן זית מבית ג'אלה, שהוא השמן הכי טעים בעולם, והניח עגבניות ולימונים להבשיל בשמש על החלון של אוקיינוס. שני הוא זה שהתחיל עם הבישול המקומי ברמה גבוהה, באופן שיש בו אמירה על המקום הזה, שראוי להתייחס אליו, כי עד שני כולם רצו לינוק מהמטבח הצרפתי, ומהבחינה הזאת הוא גאון שעשה מהפכה. נכון, הוא חרטטן וממציא לפעמים דברים שלא היו ולא נבראו, אבל הוא גאון ואפשר לסלוח לו. המומחיות של שני היא לקחת חומר גלם איכותי ונקי ולהפוך אותו למנה פשוטה ומזוקקת. למשל להגיש חריף שעשוי רק מפלפל צ'ילי קצוץ ושמן זית, ביגוד לחריף המסורתי שהכיל גם תבלינים. אפילו בסירות השוקולד בננה אסור לזלזל. הוא קלט את ה־DNA של הקליינטים שלו, שגדלו על בננה מעוכה וממרח שוקולד, והחזיר להם את טעמי הילדות".

[interaction id="59a5310f10b9cdab1f1c7f03"]