5 אירועים מומלצים לפסטיבל א-שאם לאוכל ערבי

פסטיבל הקולינריה החיפאי חוזר בפעם הרביעית בכל הכוח, ויש לכם יומיים ליהנות משלל אירועי האוכל שיתקיימו בו. כדי שלא תבזבזו את הזמן, הכנו לכם את מסלול האוכל המנצח

איסקנדר קבב. צילום: אסף אמברם
איסקנדר קבב. צילום: אסף אמברם
6 בדצמבר 2018

פסטיבל א-שאם, שחוגג את הקולינריה של אזור הלבנט, מתקיים בחיפה בפעם הרביעית  בתאריכים 6-7.12 (חמישי-שישי). השנה מוקדש הפסטיבל למטבח העות'מאני – מטבח ששורשיו נטועים באימפריה שחלשה במשך 600 שנה על שטחים שבין דרום-מזרח אירופה לצפון אפריקה וחצי האי ערב. תרבויות שונות, מגוון רחב של חומרי הגלם, מטבחי עניים שהולידו טכניקות שימור מזון ובעיקר עושר אגדי הצמיחו מטבח שהשפעותיו חצו מזמן את גבולות האימפריה דאז. טובי השפים יגיעו לחיפה ויבשלו במסעדות: נוף עתמאנה-אסמעיל תכין בבר בק טו בלאק קסיר – סלט בורגול, עשבי תיבול ורכז רימונים, שהוא התשובה הטורקית והכורדית לטאבולה; אוראל קמחי (פופינה) יבשל בחומוס אבו מארון חומוס בתוספת הונקר באנדי – בשמל חצילים ובשר בבישול ארוך; אהרוני יגיש במסעדת לוקס פרשנות אישית לקרניאריק – חצילים ממולאים בבשר ברוטב רכז רימונים; בבר-מסעדה לחזא יכין שף עמוס שיאון (הלנה) באליק אקמק – כריך דג צלוי על גחלים שבטורקיה הוא אוכל רחוב פופולרי; יהלומה לוי תכין במסעדת מורל מאפה פידה במילוי בשר טלה; שף קונדיטורית מיכל בוטון (הבסטה) תכין בקפה פלמר בסבוסה טורקית ועוד. במסעדות, במאפיות ובברים יוגשו איסקנדר קבב, בורקס חציל קלוי עם בשמל וגבינת טולום, מרק אנגלי קיזלי מדרום מזרח טורקיה עם גרגרי חומוס ובשר בבישול ארוך, קבב אדנה ומנות נוספות מהמטבח העות'מאני. עוד בתכנית: סיורי אוכל בהנחיית אשת האוכל הילה אלפרט, נעמה סובול בעלת הבלוג החיפאי "תרבות אכילה" ושפית ורד פרן; סדנאות בישול טורקי, חנויות פופ אפ לתבלינים וכלי בית עתיקים, הרצאות, ערבי שיח, הופעות מוזיקה ופעילויות לילדים. מי שלא הצליח לטעום את הסו בוריק של דילק משכונת התקווה יוכל לתפוס בפסטיבל שתי ציפורים במכה ב"בורקס טורקי מאיזמיר" – מאפייה שבה מכינים את הבצק עם טחינה גולמית. האירועים בתשלום (להופעות המוזיקה כניסה חופשית).

עוד כתבות שיעניינו אותך:
הסופגניות הכי טובות בתל אביב ומחוץ לה
אירועי האוכל השווים לחנוכה 2018
הלביבות הכי טובות ומנחמות בעיר

לחמעג׳ון. צילום: אסף אמברם
לחמעג׳ון. צילום: אסף אמברם

5 אירועי חובה

הקרב על הצזיקי

שפית אביבית פריאל (אוזריה) ועיתונאי האוכל ורועי ירושלמי מייצגים יוון וטורקיה בארוחת מנות ברים מהים האגאי. למרות המאבק רב השנים, שני המטבחים הושפעו זה מזה: חילופי אוכלוסייה הביאו לכך שיוונים רבים ניהלו ברים בטורקיה וטורקים הקימו טברנות באיי יוון. בארוחת ראש בראש יגישו פריאל וירושלמי צזיקי וג׳ג׳יק, סגנקי (גבינה צלויה) ואיץ׳ פילאף – אורז בקינמון עם צנוברים ודומדמניות שחורות, קציצות דגים עם זיתי טאסוס ועגבניות ועוד. 190 ש"ח.

סחלב טורקי חם. צילום: אסף אמברם
סחלב טורקי חם. צילום: אסף אמברם

Bâtard, כיאט 1 חיפה, חמישי 6/12(6.12) מ-21:00

סעודה שאמית, אורפלית ואנאטולית

מסעדת ‬הנמל ‬24 מארחת את כמאל ‬דה ‬מירסאל, שף ‬מסעדת ‬Alancha ‬הטורקית ‬המתמחה ‬במטבח ‬אנטולי מודרני, שמדורגת ‬בין ‬50 ‬המסעדות ‬הטובות ‬ ‬בעולם ואת שף ‬חיים ‬כהן, שורשיו ‬האורפליים ‬משפיעים על התפריט של ‬מסעדת ‬יפו ‬תל ‬אביב. כהן ודה מירסאל יבשלו ארוחה שמחברת אוכל, ‬תרבות, ‬שפה ‬ושורשים ‬ונעה ‬בין ‬קלאסי ‬למודרני. השפית ‬נוף ‬עתאמנה ‬אסמעיל ‬תשלים את הטריו ‬ותכין ‬יחד ‬איתם ‬מנות ‬ שנמצאות ‬על ‬קו התפר ‬בין ‬המטבח ‬הערבי ‬והטורקי.
270 ש"ח.

הנמל 24 חיפה, חמישי-שישי (6-7.12) 18:00 ו-21:00

פניר פידה. צילום: אסף אמברם
פניר פידה. צילום: אסף אמברם

סדנת כיסונים טורקיים וקינוח אורז

לכל עם יש את הכיסונים שלו: לאיטלקים יש את הרביולי, לרוסים את הפילמני, להודים סמוסה ולטורקים מאנטי, כיסוני בצק קטנטנים במילוי בשר, שמוגשים עם יוגורט וחמאת פלפלים. רנה הייטק, בשלנית ילידת איסטנבול, תלמד הכנת מאנטי, שצורתם ואופן הכנתם משתנים בהתאם למקור הגיאוגרפי שלהם. בחלק השני של הסדנה היא תלמד הכנת פירין סלוטלאג' – קינוח אורז וחלב אפוי שמקובל במטבח.

הנמל 23 חיפה, חמישי (6.12) 16:00 ו-20:00, שישי (7.12) 12:00

קבב אדנה. צילום: אסף אמברם
קבב אדנה. צילום: אסף אמברם

המסעדה הגדולה בעולם

ערד ניר, עורך חדשות החוץ בחברת החדשות ומחבר הספר ״המסעדה הגדולה בעולם״ ירצה על ייחודו של המטבח הטורקי ועל מקורותיו באימפריה העות'מאנית, שחלשה על שטחי ענק בין אסיה, אירופה ואפריקה. חומרי גלם לבישול מאזורים שונים, דגה מארבעת הימים שמקיפים את טורקיה, שיטות שימור מזון שהתפתחו בחורף הקשה ועושר אגדי של הסולטנים יצרו מטבח מגוון, מסקרן ורבגוני. במפגש יוגשו עוגיות עראק או לוקום וראקי משובח. 40 ש"ח.

שער שלוש, רחוב שער פלמר 2 חיפה, חמישי (6.12) 19:00

לוקום. צילום: אסף אמברם
לוקום. צילום: אסף אמברם

סעודת מלכים עות'מאנית מודרנית

שפים אריק דרחני ומולי מגריסו (אונזה) פותחים שולחן עם תפריט מפואר שנשען על מנות הדגל של המטבח העות'מאני. סימיט – בייגל שומשום טורקי, חציל חם ביוגורט וחמאה מזוקקת, סו בוריק במילוי תרד, איקרא, ג׳ג׳יק ופילאף יוגשו עם ראקי ויינות טובים על רקע מוזיקה טורקיות ורקדניות בטן, בחלל המרהיב של חמאם אל פאשה. 240 ש"ח.

חמאם אל פאשה 9 חיפה, חמישי (6.12) 22:00-20:00

באליק אקמק. צילום: אסף אמברם
באליק אקמק. צילום: אסף אמברם