לפתע החלו להיווצר בולענים ברחבי העיר. יצאנו לבדוק – מה הסיבה?

הבולען שנפער בהרברט סמואל. צילום: מי אביבים
הבולען שנפער בהרברט סמואל. צילום: מי אביבים

3 בולענים נפערו באחרונה ברחבי העיר (האחרון ממש השבוע) והעלו תהיות בתקשורת ובקרב התושבים האם יש קשר ביניהם ומה הסיבה? שאלנו ובדקנו, בדקנו ושאלנו, וחזרנו עם מסקנות. רמז: לא, אלה לא העבודות על הרכבת הקלה

23 בדצמבר 2021

בולענים, פתאום הם בכל מקום: בנובמבר נפער בולען בכביש בהרברט סמואל המקביל לטיילת, לפני יומיים מונית נפלה לבור שנפער ברמת אביב ושלשום בחצר בניין בגורדון ריינס התגלה בולען של כ-4 מטרים. בינתיים אף אחד מהמקרים לא הסתיים בנפגעים, ובכל זאת מדובר באחד הטרנדים המטרידים שידעה העיר בשנה האחרונה.

פרופ' שמוליק (שמואל) מרקו, גיאולוג מהחוג לגיאופיזיקה באוניברסיטת תל אביב, מסביר כי בולענים מהסוג המתרחש בעיר הם כמעט תמיד תופעה הנגרמת בידי אדם. ״בניגוד לבולענים בים המלח למשל שנוצרים באופן טבעי מה שקורה בערים אלו בעיות הנדסיות שהאדם יצר. כמעט תמיד זאת בעיית תשתיות. למשל – אם מוליכים צינור ואז סוללים כביש 2-3 מטרים מעליו ויש בקע בצינור, אז המים יסחפו את הסביבה, ייווצר חלל ואז מה שמעליו קורס. זה יכול לנבוע מביצוע לא טוב של הנחת תשתית או מעבודה שהתבצעה על גבי או בסמוך לתשתיות קיימות ונעשתה באופן מוטעה בלי להתחשב באותן תשתיות באופן נכון. למשל טרקטור שפוגע במערכת צינורות ו-20-30 מטר משם נוצר קרע בצינור, המים זורמים ובאיזשהו שלב תהיה מספיק ספיחה והמסה ואז מה שנמצא למעלה ישב באוויר פתאום וינחת פנימה״.

בתל אביב יש כ-600 ק״מ של צנרת ביוב (כך מנתונים רשמיים שהתפרסמו), זאת מבלי להזכיר תשתיות אחרות, במיוחד באזור הצפון הישן ומרכז העיר, אזורים שעדיין לא עברו גלי החלפות צנרת. עולה השאלה האם עבודות הרכבת הקלה אחראיות לגל הבולענים שתוקף אותנו או שאולי בכלל מדובר בהשערה תקשורתית בלבד? בשיחות שניהלנו עם העירייה, הסבירו לנו הגורמים המקצועיים כי כל מקרה של בור הנפער במרחב מתחיל בשקיעה נקודתית. רוב המקרים מאותרים כבר בנקודה זאת ולא מתפתחים למצב של של בור פעור.

עבודות על הרכבת הקלה (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות על הרכבת הקלה (צילום: נמרוד סונדרס)

בעירייה מדגישים גם את ההבדל בין בור הנפער עקב תשתית ישנה או עבודת תשתית לבין בולען הנוצר באופן טבעי. בשיחה שניהלנו עם פרופ' מרקו הוא תמך בגישת העירייה והביע צער על כך שהאקדמיה לא מבדילה בין בולענים טבעיים לבורות הנוצרים מעבודות מעשה אדם. המידע הזה גרם לנו לתהות מי מנסה להלחיץ אותנו ולמה? (התשובה העצובה היא כנראה רייטינג).

ניסינו להבין האם יש מידע על כמות הבולענים (או הבורות) הנפערים במרחבים העירוניים מדי שנה, אך מכיוון שמדובר באירועים שכל אחד מהם נובע מסיבות שונות לחלוטין – המידע לא נאסף. הבולען שנפער ברחוב ריינס נבע ככל הנראה מבור ספיגה ישן שלא נוקז היטב, בעוד הבור שנפער בהרברט סמואל נבע מפגיעה בצינור של מי אביבים.

אז מה אפשר לעשות כדי להימנע מבורות פעורים? במרחב הפרטי יש להשגיח על בורות ניקוז וספיגה ולוודא שהתשתיות בבניין ראויות ותקינות. במרחב הציבורי כנראה שנמשיך לראות בורות נוספים לפחות עד שהעירייה וגופים אחרים כמו מי אביבים יסיימו להחליף צנרת שחלקה זקן מהעיר עצמה – ותשתיות אחרות במרחב. מה שבטוח שעד אז התקשורת תמשיך לנסות להלחיץ.