החמארה הקטנה לא יכלה להישאר שמחה יותר, אז היא שינתה הכול

הלוק עדיין יווני, האופי כבר שונה. בית לחם 3 (צילום אשר חביבי)
הלוק עדיין יווני, האופי כבר שונה. בית לחם 3 (צילום אשר חביבי)

"היווני" שבשוק בצלאל היה אמור להיות מקום שמח, אבל איך אפשר להיות שמח בתקופה שכזו? לכן אשר חביבי, הבעלים, החליט לשנות את השם המקום לבית לחם 3, ואת האופי של המקום למה שאפשר בתקופה. "יש אנשים שרוצים להיות שמחים וזה בסדר. לי אין אנרגיות להיות האפי"

15 במאי 2024

"נהייתי אדם פחות שמח", מספר אשר חביבי, בעלי בית לחם 3. "כל האנרגיות שלי ירדו. אחד הטבחים נפצע, ושני חברים מהצוות שלי במילואים נהרגו. לא יכולתי להמשיך לשמוח". החמארה הקטנה שבשוק בצלאל נקראה עד לא מזמן "היווני", שהיה אח קטן לבר מסעדה הוותיק "היווניה" של חביבי בשוק הכרמל. אבל בעקבות השינוי הפנימי שעבר, חביבי חש צורך לשנות את אופי המקום. "הרגשתי מחויב לדברים שלא התכוונתי להם. אנשים היו נכנסים ושומעים ג'ז על הבוקר ומתעצבנים למה אין יוונית ברקע. הייתה ציפייה שזו תהיה מסעדה יוונית עם הזמנת מקומות, ומוזיקה שמחה ולא יכולתי להמשיך בדרך הזו".

>> גם זה יעבור: הגיעה עונת הטונה האדומה ואלו המנות שחייבים לנסות

לחביבי (43) יש ותק של שנים בענף. הוא עבד בג'וז ולוז, האנוי וקלואליס, ולפני כעשור פתח בלבונטין מזללה קטלונית ביתית מצליחה. כשהחלו עבודות הרכבת הקלה המקום נסגר, ובמקומו פתח חביבי בשוק הכרמל את שוקשוקה, בית אוכל המתמחה בשקשוקות. בשנת 2018 הקונספט הוחלף ובמקומו נפתח "היוונייה" המדוברת. במהלך הקורונה נתקל חביבי במקום קטן בשוק בצלאל, והחליט יחד עם אשתו, השחקנית עדנה חביבי־בליליוס, לפתוח את "היווני". עד שכאמור, אירועי השבעה באוקטובר ומצב הרוח הלאומי והפרטי הובילו אותו לעוד שינוי.

לא מוכרחים להיות שמח. בית לחם 3 (צילום אשר חביבי)
לא מוכרחים להיות שמח. בית לחם 3 (צילום אשר חביבי)

מפות משובצות בכחול לבן אמנם מכסות עדיין את השולחנות, אך פסקול ערבי-טורקי-בלקני מסמן את הרחבת גבולות הגזרה. לצזיקי, סקורדליה ומזאטים יווניים שנותרו בירושה מתווספות מנות דגים וירקות בהשראת אגן הים התיכון, למשל סלט עלי לליק, אגסים ושקדים בווינגרט הדרים וגבינה כחולה; סביצ'ה ירוקים וסיגר דג ואיולי חריף. תפריט הצהריים שונה מעט מתפריט הערב, ותוכלו למצוא בו תבשילים מטורקיה ומזרח אירופיים עליהם חתום שף עידו קרמסקי, שעבד עם חביבי בג'וז ולוז.

נפתח לכל אגן הים התיכון. בית לחם 3 (צילום אשר חביבי)
נפתח לכל אגן הים התיכון. בית לחם 3 (צילום אשר חביבי)

היצע המנות בבית לחם 3 משתנה בהתאם לחומרי הגלם, גישה לא מחייבת שנפוצה כיום בבתי אוכל רבים בעיר. המחירים תואמים לתקופה: מ-30 ש"ח ועד 80 ש"ח למנה היקרה ביותר. תפריט האלכוהול בא באותה גישה רחומה עם יינות מיוון, איטליה, פורטוגל וישראל שמתחילים ב-35 ש"ח לכוס. את הקירות מכסות עבודות אמנות של צלמים ישראליים (חביבי למד צילום בעברו) ופחות נוסטלגיה יוונית. "יש אנשים שרוצים להיות שמחים וזה בסדר. לי אין אנרגיות להיות האפי. כשאנשים באו ליווני הם התכוונו בעצם ללכת ליווניה, עם האווירה השמחה. עכשיו המקום אקלקטי יותר ופונה לכולם, לא רק לצעירים שמחפשים את הדבר הבא".
בית לחם 3, שני ורביעי 17:00-23:30, שלישי וחמישי 13:30-23:30, שישי 11:00-16:00 (הישיבה על בסיס מקום פנוי)