אזעקת אמת: כרבע מגני הילדים בתל אביב ללא מיגון

בדיקת "טיים אאוט" מעלה: 160 מתוך 630 גני ילדים אינם מוגנים באופן תקני, למרות שחלפה שנה וחצי מאז שינוי פקודת פיקוד העורף המחייבת ממ"ד או מקלט בכל גן; העירייה בתגובה: "פועלים בהתאם להנחיות ההתגוננות"

(צילום: שאטרסטוק)
(צילום: שאטרסטוק)
13 במאי 2021

תל אביב, שני בערב, מהדורת החדשות; פיקוד העורף מודיע על פתיחת מערכת החינוך במרכז בכפוף לקיומם של מרחבים מוגנים תקינים ובקבוצות ההורים, בוואטסאפ ובטוויטר, מתחיל שיח תלונות על גנים שכבר ברור שישארו סגורים למחרת.

ידוע שלהיכנס בעירייה זה הספורט העירוני ושהורי תל אביב במיוחד לא מתים עליה – שירלי רימון-ברכה, ראשת מנהל החינוך, כנראה לא תזכה בקרוב בתואר יקירת השטח – אבל השיח שהתחיל בקטנה ברשת, הפך לשצף ענק של טענות שהופנו לעירייה, התקבלו כהרגלה בתגובות קופי פייסט בקבוצות הגנים ובתי הספר המופעלות מטעמה והאירו אור על נושא לא מדובר: בתל אביב 630 גנים ואתמול התברר ש-160 מתוכם לא ממוגנים. זאת למרות שלעירייה היו כשנתיים מאז שינוי פקודת פיקוד העורף מ"מוגן ככל הניתן ואז מסדרונות פנימיים או חדרי מדרגות" (שאפשרה להשאיר גנים ישנים ללא מרחב מוגן) ל"מרחב מוגן תקני" שמשמעו ממ"ד, מקלט או מק"ק.

לא רק שבשנתיים האלו לגנים הלא ממוגנים לא נוספו מרחבים מוגנים תקניים, אלא שלמרות מאבקים חוזרים ונשנים של ציפי ברנד (לשעבר מחזיקת תיק הגנים בעיר) מול מנהל החינוך ובכירי העירייה, לא הוכנה אפילו רשימה המקצה מבנה עירוני מארח לעת חירום לכל גן שאין בו מרחב חירום תקני.

מיגון תקני? עד לפני שנה וחצי אפשר היה בלי. גן ילדים (צילום: Shutterstock)
מיגון תקני? עד לפני שנה וחצי אפשר היה בלי. גן ילדים (צילום: Shutterstock)

מבנים מארחים לגנים ומוסדות חינוך אחרים הוקצו במהירות מרשימה דווקא אצל השכנה רמת גן. מהירות התגובה של רמת גן, לא העיר הכי דינאמית במרחב, מעוררת חשד סביר שהם התכוננו מראש לתרחיש הזה. אחרי הכל כבר בנובמבר 2012, לראשונה זה עשרים שנה, נורו טילים על תל אביב בעקבות חיסול רמטכ"ל חמאס דאז, אחמד ג'עברי. ברמת גן כנראה הסיקו את המסקנות. במנהל החינוך של עיריית תל אביב-יפו לא מצאו לנכון לייצר את המסמך הפשוט הזה.

בניגוד לעירייה, ההורים לא הופתעו; כבר בשני בלילה הם התחילו לחפש בייביסיטר. התגובות בקבוצות הווטסאפ והפייסבוק נעו בין כעס וזעם ליאוש. זאת לא הפעם הראשונה שהם מרגישים שמנהל החינוך מורח אותם, מסתפק בתשובות עמומות; עם תחילת הקורונה הם הורחקו בהוראות משרד החינוך מכניסה לגנים ועד כה לא הצליחו לפלס את דרכם בחזרה. בעיריה טוענים שמדובר בהחלטות של משרדי הבריאות והחינוך. הורים שפנו למשרדים הללו ישירות קבלו תגובות כי ההנחיה השתנתה ומותר להם להיכנס לשטח הגן. בפועל הפרידה מילדי הגנים עדיין מתרחשת בשער.

מאבקים חוזרים ונשנים. ציפי ברנד (צילום: כפיר סיון)
מאבקים חוזרים ונשנים. ציפי ברנד (צילום: כפיר סיון)

גם ימי שישי בגנים בוטלו על ידי העירייה בתקופת הקורונה ולקח זמן רב להחזירם. לטענת העירייה כפי שפרטה בהודעות שונות מטעמה במהלך התקופה, לא היה לה מספיק כוח אדם, בהתחשב במחלות ובידודים, והם העדיפו להשאיר את כלל הגנים בעיר פתוחים תוך וויתור על ימי שישי. אבל בניגוד לקורונה שניתן להתייחס אליה כאל אירוע חריג ומפתיע, המצב הביטחוני הוא מציאות חייהן של אזרחיות ישראל ולא מובן מדוע הוא תופס את העיריה בהפתעה.

השנה האחרונה הייתה מפכחת עבור הורים רבים בעיר; חלקם תוהים מדוע העיר העשירה בארץ משקיעה בכל ילד תקציב חינוך נמוך יותר מאשר ערים אחרות, עשירות פחות (תקציב החינוך של תל אביב אמנם הגבוה בארץ, אך כך גם מספר הגנים. בפועל ההשקעה בכל ילד נמוכה בהשוואה לערים אחרות). חלקם מרגישים שהשאלות והתהיות שלהם מכעיסות את מנהל החינוך ומפריעות לעירייה לעשות יחסי ציבור על חשבון הילדים ולפעול באיטיות בירוקרטית מרתיחה העומדת בניגוד לכל מה שתל אביב מייצגת: גמישות, דינאמיות וחופש מחשבה.

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו פועלת בהתאם להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף. מתוך 630 גנים ישנם 470 גנים בהם קיים מיגון תקני. בשאר כיתות הגן לא נבנו ממ"דים כי עד לפני שנה וחצי ההנחיה של פיקוד העורף הייתה להיכנס למרחב 'הכי מוגן שיש' במוסדות החינוך, וזה כלל פרוזדורים, חדרי מדרגות וכיתות פנימיות. יצוין כי ניתן לקיים פעילות בחלק מהמרכזים הקהילתיים והספריות העירוניות בעיר לטובת כיתות גן שירצו ללמוד בהם, במידה והמצב יימשך. באשר להכנסת הורים למתחמי הגנים – לא מוכרת לנו החלטה של משרדי הבריאות והחינוך לאשר זאת".