Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

לגעת בשואה: סדרת היוקרה של yes מנפצת את הטאבו הטלוויזיוני

"הגרמני" (צילום: פיני סילוק)
"הגרמני" (צילום: פיני סילוק)

סדרות מקור ישראליות לא עוסקות בשואה כמעט אף פעם. כנראה שהיה צריך הפקה בינלאומית כדי ש"הגרמני" תגיע השבוע למסך של yes, מותחן ריגול תקופתי ושאפתני שחופר בפצעים ומגרד את הצלקות של הטראומה. אם לסמוך על פרק הפתיחה המצוין, היא הולכת להישאר איתנו הרבה אחרי יום השואה

23 באפריל 2025

בעיתוי מושלם למדי, רגע לפני יום השואה, השיקה yes את סדרת הפרסטיג' השאפתנית שלה, "הגרמני", סדרת דרמה חדשה בהפקה בינלאומית שאמורה להיות הלהיט הגדול שלה בחודשים הקרובים. במועד הלא מקרי הזה עולה סדרה מאתגרת ולא פשוטה, עם קאסט מרשים שכולל בין היתר את אלון אבוטבול, אניה בוקשטיין, שרית וינו-אלעד וגם השחקן הגרמני המצליח אוליבר מסוצ'י ("דארק") בתפקיד הראשי, לצד קאסט בינלאומי לא קטן.

>> למה מי מת: הפרק המופתי של "האחרונים מבינינו" הרג גם אותנו
https://timeout.co.il/%d7%94%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%91%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%a0%d7%95-%d7%a22-%d7%a42/
>> רף גבוה: "גבינה ממשלתית" היא הקומדיה המקורית שהיינו צריכים https://timeout.co.il/%d7%92%d7%91%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%aa%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%aa/

מאחורי היצירה היומרנית עומדים אסף גיל, מי שנחשב לאבי כמה מתכניות הריאליטי המוצלחות ביותר שהיו כאן (ביניהן "מאסטר שף" ו"חתונה ממבט ראשון"), יחד עם הטופ-תסריטאים המנוסים משה זונדר ורונית וייס-ברקוביץ', ונדמה שהמטרה כאן ברורה: זו סדרה שמכוונת וחושבת חו"ל, היא הופקה יחד עם אולפני ליונסגייט, והיא מיועדת לאקזיט והפצה בינלאומית נרחבת.

הדרמה התקופתית חוזרת לשנת 1970, לקיבוץ בעמק הירדן על שפת הכנרת. אורי ואנה הם שני ניצולי שואה שלכאורה המשיכו הלאה: הם הקימו משפחה למופת בארץ ישראל ולא מוכנים כל כך להתעסק בעבר. מי שכופה עליהם את המשימה הוא המוסד הישראלי, ששולח את אורי שוב לגרמניה, שם הוא ינסה לחסל את הרופא האכזרי, ד"ר ג'וזף מנגלה. בדרך, המשימה שמקבל על עצמו אורי מציפה סודות מהעבר ומערערת את מערכת היחסים שלו עם אנה.

במובנים רבים, זו עוד סדרת yes קלאסית. כתבתי כאן לא פעם על מעין קו שמחבר בין כל הפקות המקור של yes ומפריד אותן מהסדרות שמזוהות עם HOT. נדמה ש-yes משדרת, אולי בכוונת מכוון, משהו יותר קלאס, עם פריימים מאוד מוקפדים, בימוי עדין ואווירה של מוזיקה קלאסית ברקע, ועדיפות ברורה לסדרות על ביון או אנשי ביטחון עזי מבט, עיסוק רב בישראל היפה ופחות בדברים המלוכלכים שמחוץ לקונצנזוס. במובן הזה, "הגרמני" אינה יוצאת דופן.היא קודם כל סדרה מאוד אסתטית, כזו שאיכשהו מאוד מזכירה את "ברלין בלוז", ששודרה ב-yes בשנה שעברה. אבל כאן, חוץ מאסתטיקה, יש גם אלמנט של מתח ומציאות היסטורית ברקע.

העלילה אמנם פיקטיבית, אבל בהחלט מתרחשת על רקע של אירועים אמיתיים – ובעיקר, על רקע מציאות שבה מדינת ישראל היא כבר עובדה מוגמרת, אבל הניצולים עדיין מתקשים לדבר ולתאר את מה שעבר עליהם במחנות.זו סדרה על שתיקה – סדרה על דור הניצולים שביקש לחיות חיים חדשים בארץ שלו, ואולי גם על הסביבה שלהם שקצת שפטה אותם ולא אפשרה להם לדבר כמו שצריך על הטראומה הגדולה. הם, אחרי הכל, היו אלה שנכנעו ו"הלכו כצאן לטבח" – ההפך ממיתוס הגבורה, והיהודי החדש שמדינת ישראל קידשה עם הקמתה. יעבור זמן רב עד שהניצולים יקבלו את מקומם הראוי – המגמה הזאת תתרחש רק בסוף שנות השמונים, עם עליית "אפר ואבק", השינוי ביחס לניצולים בישראל והפתיחות שחלה אליהם ובקרבם.

ב"הגרמני" הניצולים עדיין שותקים, מפחדים שזה יציף את הטראומה, אולי גם מפחדים לדעת דברים שהם מעדיפים להסתיר. לפעמים הרבה יותר קל לדפדף הלאה ולבנות את החיים מחדש, מאשר לחטט בפצע הישן. זה אולי גם סוג של לקח לאופן שבו אנחנו מתייחסים למי שחזרו מאש אחרת ומתופת לגמרי אחרת, ואיך שהם מתמודדים עם הטראומה שלהם.

דבר אחד עומד בעוכריה של הסדרה עם פתיחתה: ריבוי קווי עלילה שמקשה מאוד את היכולת להתחבר לקו אחד ספציפי או לאחת מהדמויות. הסיפור של אורי במסע שלו לגרמניה הוא חזק מספיק – אבל הוא צריך לדור גם עם קו העלילה של אנה, שמחפשת ומגלה את הגורל של משפחתה; וגם את הסיפור של אלון – הבן הטייס, שמתעסק עם המתנדבות. לפחות לטעמי, הריבוי הזה לא עושה טוב לסדרה כמכלול ואפשר בהחלט היה להסתפק בשני קווי עלילה חזקים כדי להוביל את הסדרה הזאת ואת הצופים איתם הלאה.

ברמת הליהוק, מסוצ'י ובוקשטיין כמובן עומדים בלב העניין ועושים אחלה עבודה – אבל ההברקה האמיתית היא דווקא שרית וינו-אלעד שמגלמת את תלמה המבוגרת, זו שמראה את הדרך לאנה בפתיחות ובגילוי הלב. וינו-אלעד מגלמת לאחרונה לא מעט תפקידים של נשים יותר מבוגרות ומנוסות (זכור במיוחד התפקיד המצוין שלה ב"פמת"א" של התאגיד), וגם הפעם היא מצליחה להיות אתנחתא קומית בסדרה די חמורת סבר, ובו זמנית מגדלור בוהק מאוד לאנה, שמסייע לה לצאת משתיקה למעשה.

זאת בפירוש לא סדרת שואה קלאסית, אם יש בכלל דבר כזה. העיסוק באושוויץ ובטראומה שלה הוא חלק אינטגרלי מ"הגרמני", אבל מהר מאוד הסיפור הזה עובר לרקע, וזונדר-וייס-ברקוביץ' מתמקדים בלספר סיפור טוב, מותח ומעניין, שישאיר אותנו עם הסדרה גם אחרי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אולי בגלל זה היא עולה בפורמט פרק אחד בשבוע, מה שאומר שהיא תהיה איתנו גם עמוק אל תוך הקיץ. נראה לי שהרווחנו.
>> "הגרמני", עונה אחת, 8 פרקים (פרק בשבוע), עכשיו ב-yes

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה! https://shop.timeout.co.il/timeout_special/?utm_source=website&utm_medium=popup