מברברים: התל אביבים שיגרמו לכם להיפרד מסכיני הגילוח

כבר מזמן לא מדובר בטרנד, אלא בדרך חיים שסוחפת איתה את תל אביב ומכה גלים גם מחוץ לה. אספנו שישה מהברברים המובילים בעיר ושוחחנו איתם על זקנים, שיער וסטייל. פרויקט מיוחד

נופר בכור מ-BarberIt. צילום: אלעד ניסים
נופר בכור מ-BarberIt. צילום: אלעד ניסים

צילום: אלעד ניסים | צולם במלון Dave, תל אביב

הרבה לפני ספרים או מעצבי שיער, הברברים  (Barbers) היו שם והתמחו בחפצים חדים, בשערם ובזקנם של גברים. השם אמנם לקוח מהמילה הלטינית Barba, שמשמעה זקן, אך הָחֵל מימי הביניים ועד אמצע המאה ה־18, העוסקים במלאכה היו כירורגים זעירים ועקרו שיניים רקובות, מעין וואן־סטופ־שופ של טיפול לגבר. הרבה שיער נחתך מאז והסממן היחיד שנותר מההיסטוריה המדממת שלהם הוא המעשייה על הספר השטן סוויני טוד, שאתם בוודאי מכירים בדמותו של ג'וני דפ, והעמוד המסתובב בצבעי כחול־אדום־לבן בכניסה, אזכור לתחבושות המוכתמות שעיטרו את מפתן דלתם של בעלי הסכינים.

היום, מאות שנים אחרי, הברברים מחזירים עטרה ליושנה, מבדילים את עצמם ממעצבי השיער, מייבשי השיער הרועשים והשיער הצבוע העטוף בנייר כסף, ומתמקדים בגברים שרוצים להשקיע בעצמם. בארץ מדובר בגל חדש, אבל נראה שהוא כאן כדי להישאר.
כמות הברבר שופס בתל אביב ומחוץ לה עולה בקצב מסחרר ואיתה הזקנים שנראה שלא פוסחים כמעט על אף אחד היום. תפסנו לשיחה שישה מהברברים המובילים בעיר – התוצאות לפניכם. ביקשנו גם ממותג הטיפוח Remington לפנק בטיפים למזוקנים שעושים את זה בבית
ולא מוכנים לוותר על הטאץ׳ המקצועי.

נמרוד שקד, 32

JAMILI

נמרוד שקד מ-JAMILI. צילום: אלעד ניסים
נמרוד שקד מ-JAMILI. צילום: אלעד ניסים

"ברברים מנסים להחליף את התרבות וזה בא לידי ביטוי בלייף סטייל ובנראות שלנו. לפני 30 שנה אנשים מקועקעים היו אלה שגוררים את הוואו הזה, היום זה אנחנו, עם החליפה והשלייקס. אנחנו לא מנהלים סלונים, אנחנו לא מעצבי שיער, אנחנו ברברס. אני מרגיש יותר קרוב למקעקעים ופירסרים, גם בחיצוניות וגם בגישה. כשמגיעים לברבר שופ יש הרגשה של לבל אפ. באים, לוחצים לך את היד, מציעים לך לשתות, מקשיבים לך.

התחושה שניתנת לגבר היא שהוא העיקר, לא מתייחסים אליו כאל עול כמו במספרת נשים, לא מריצים לך מכונה על הראש ושולחים אותך לדרכך. זקן זה כבר לא טרנד, זה בתרבות, והעבודה על הזקן היא עולם ומלואו. זה לפסל בו, למרוח עליו שמנים, שמפואים, ולהשתמש במסרקים מיוחדים לזקנים. זה שיער שונה לגמרי ואמנות לכל דבר. לא רק האייפון הגיע באיחור לארץ אלא גם זקנים. זה נהיה אקסטרימי, אנשים רוצים זקן יותר ארוך, יותר מעוצב, יותר יוצא דופן. ישראל נהייתה מעצמה של טיסות לכל העולם, וברגע שאתה מגיע לאירופה ואמריקה אתה נחשף להרבה מאוד תרבויות, הכי הגיוני שזה יגיע גם לפה".
shaked_nimrod@

>> ברבר-שופס מומלצות מחוץ לתל אביב
>> ליין מכונות עיצוב הזקן החדש שעושה את זה נכון 

 

זיו פרידמן, 34

ברבריה

זיו פרידמן מברבריה. צילום: אלעד ניסים
זיו פרידמן מברבריה. צילום: אלעד ניסים

"כבר 16 שנה שלגזור שיער זה משהו שאני פשוט עושה. עשיתי את זה בצבא, עשיתי את זה תוך כדי הקריירה הביטחונית שלי, ועכשיו אני עושה את זה פול טיים. הרגשתי שאני תקוע, שאני צריך לעשות משהו יצירתי וזה התחיל בלבוא לגלגול הקודם של ברבריה ביפו בימי החופשה שלי ולספר שם. גם אני וגם אסף השותף שלי מגיעים מנקודת המבט של הלקוח, ומה שהניע אותנו היה מה אנחנו היינו רוצים לקבל מברבר שופ: מקום שמספר רק גברים, זמני המתנה קצרים, יעילות והרגשה שמזכירה יותר פאב שכונתי מאשר מספרה.

בסופו של דבר אנחנו גוזרים ומגלחים, אבל יותר מזה גורמים לאנשים להרגיש טוב, בפנים ובחוץ, יודעים מי אתה ומה אתה רוצה. ההסבה הזו שעשיתי בגיל 31 לא הייתה פשוטה, אני נשוי פלוס ילדה קטנה, מתגורר בבאר שבע ומנהל שני מרכזי חיים שצריך להיות איזון ביניהם. שינויים ויציאה מאזור הנוחות שלי זה משהו שמנחה אותי, והדבר הבא הוא אקדמיה לברברים של ברבריה שתיפתח בתל אביב. מצאתי שהמקום הזה של להדריך מאוד נעים לי ונותן לי המון סיפוק. המקצוע הזה מגיע עם אידיאולוגיה שלמה, עם ערכים וסטנדרטים שאני רוצה להיות חלק בעיצוב שלהם".
zivfree@

ליאור ידגרוב, 21

ברבריה

ליואר ידגרוב מברבריה. צילום: אלעד ניסים
ליואר ידגרוב מברבריה. צילום: אלעד ניסים

"כשהגעתי לברבריה לקחו איתי צ'אנס. הייתי ילד בן 18 שאומר שהוא יודע לחתוך שיער ועד עכשיו התאמן על חברים במקלט מתחת לבית בלוד ולמד לספר ממדריכים ביוטיוב. אני אדם שונה לגמרי ממי שהייתי לפני שנתיים, מאדם שמחפש בעיות ונשאב לשטויות בשכונה הפכתי להיות מישהו שמחפש איך להתפתח בחיים. אם לא הייתי ברבר כנראה הייתי במקומות אחרים ולא טובים בכלל. הייתי ילד שלא חושב, הולך ועושה, ועכשיו עם הלקוחות והסביבה הנכונה אני רוצה לשאוף הכי גבוה שאפשר. להיות ברבר זה ליצור קשרים, זה להיפתח לדברים חדשים ולדעת לקבל את כולם, להיות בן אדם קודם כל. פה לא משנה מי אתה, מקבלים אותך.

אתה כל יום לומד משהו חדש מאנשים, זה כמו לשבת בבית קפה עשר שעות ביום ולדבר, אתה מקבל המון. בן אדם בא אליך ביום באסה ופותח בפניך את הלב ואתה עומד לו מעל הראש, מקשיב לו, מייעץ לו ומוציא אותו כשהוא נראה טוב ומרגיש טוב. לא האמנתי שאני אגיע למקום שאני נמצא בו עכשיו, למקום שמאפשר לי להיות מי שאני ולתת ביטוי לסטייל שלי. יש הרגשה של זרם שלם שעומד מאחוריך ומקדם אותך, זה להיכנס לשמים פתוחים".
lior_yadgarov@

נופר בכור, 30

Barber It

נופר בכור מ-BarberIt. צילום: אלעד ניסים
נופר בכור מ-BarberIt. צילום: אלעד ניסים

"אחרי שמונה שנים באקדמיה, שני תארים ועבודה במוסדות המדינה הבנתי שאפור לי. אני מגיעה מבית מאוד אקדמי, אבל תמיד הלכתי נגד הזרם. כשסיימתי את התארים קלטתי שאין לי שם תשוקה, שאני צריכה סיפוק יום יומי ולא פעם בשנה בימי חופשה. רציתי תזזיתיות,
חיים צבעוניים, אנשים לדבר איתם, מוזיקה, והבנתי שלספר זו האהבה האמיתית שלי. מאז ומעולם סיפרתי גברים, בהתחלה כדי לממן את הרישיון בגיל 16, אחר כך כדי לממן את הלימודים ואת החיים שלי בתל אביב עד שפתחתי בקריירת סולו.

עם הפתיחה של המקום שלי הבאתי סוג של מהפכת קופיקס לעולם הברבר שופס. הייתי סטודנטית ואני יודעת כמה החיים יקרים – אתה מנסה ללמוד, לחיות, להפוך להיות משהו, מוצרים כמו לחם וחלב הם בפיקוח, למה שתספורת לגבר לא תהיה? עצם העובדה שאני אישה בעולם מאוד גברי היא אתגר. זה עולם ששייך לגברים ומאז ומתמיד הייתה הדרה סמויה של נשים מהמקצוע, ואני כבר רגילה למשפטים כמו ׳איך את יודעת לעשות זקן אם אין לך אחד?׳, אבל דווקא מהמקום הזה צמחתי הכי גבוה שיש. לקחתי את כל הקורסים שיש, כל הסדנאות, ההתמחויות, ואני לא עוצרת".
barber_it@

איציק חיוט, 42

Cut&Shave

איציק חיוט מ-Cut&Shave. צילום: אלעד ניסים
איציק חיוט מ-Cut&Shave. צילום: אלעד ניסים

"את הקריירה שלי התחלתי כספר נשים, עסקתי בזה המון שנים והשינוי הגיע כשאבא שלי נפטר. התחלתי להתקרב לדת ומצאתי שזה משהו שאני מאוד אוהב. הפסקתי לספר נשים. התחבטתי עם הרצון להמשיך להיות ספר. התשובה הייתה לפתוח ברבר שופ. זה היה חלום מאז שהייתי ילד, הייתי צופה בסרטים סיציליאניים ישנים, הייתי מוקסם ומתרגש מאיך שהמספריים זזים והמסרק עובר מיד ליד, זה היה נראה לי כמו קסם. זו הסיבה שהתחלתי לעסוק במקצוע הזה מלכתחילה ופתחתי עסק משלי בשנת 2015.

עכשיו גברים הבינו סוף סוף ששיער הפנים שלהם הוא שיער שצריך להיות שם – זה יפה, זה נוח, זה סקסי. המקום הזה של ברבר שופ מציע ביטחון שלא היה עד עכשיו לגברים. הם נכנסים למועדון שלהם, הם מרגישים חלק. כספר נשים ראיתי את אי הנוחות של הלקוחות הגברים שלי במספרה. גבר שהיה יושב במספרה והיו לו שערות ארוכות בגבות היה מתבייש לדבר על זה או לבקש שאגזור לו אותן, במקום כמו ברבר שופ הוא מגיע למקום שכולו טיפוח הגבר, יש הרגשה של חופש שהייתה מאוד חסרה בעולם הזה".
i.g.h.barbershop@

יאן ריבקוב, 27

ברבריה

יאן ריבקוב מברבריה. צילום: אלעד ניסים
יאן ריבקוב מברבריה. צילום: אלעד ניסים

"ברברינג זו אמנות מבחינתי. זו אחריות, זה שירות וכמקצוע זה משהו שהולך וגדל. זה קיים בעולם כבר כל כך הרבה שנים ובארבע־חמש השנים האחרונות זה מתבסס גם פה. אני חושב שראש של בן אדם הוא כרטיס הביקור שלו ואני נהנה לראות עבודות שלי ברחוב ולומר 'אני סיפרתי אותו'. כשאדם מתיישב אצלי אני מחויב אליו לגמרי – זה עניין של להקשיב, לדבר ולהבין מיהו הרבה לפני שהמספריים נוגעים בשיער שלו.

לא מדובר רק בעיצוב זקן או בתספורת אלא בעולם של אופנה ותשוקה, אתה בסופו של דבר יוצר את האימג' של הלקוח שלך, זה ביטחון, זה הדבר הראשון שרואים בו. תמיד היה לי פאשן לתספורות גברים, ואחרי שעשיתי את זה כמה שנים בבית החלטתי ללמוד את זה בצורה מקצועית באקדמיה בלונדון. מדובר שם בתרבות של ממש, זה עולם ומלואו".
yan_ribakov@

בלעדי לקוראי טיים אאוט 20% הנחה על מכונה לעיצוב זקן של רמינגטון, קוד קופון 0908