נשים לנצח: רונית אלקבץ ואהובה עוזרי יונצחו במרחב הציבורי

רונית אלקבץ (צילום: מתוך הסרט "כלת ים" באדיבות yes)
רונית אלקבץ (צילום: מתוך הסרט "כלת ים" באדיבות yes)

בעירייה החליטו לקרוא לבית הספר העתידי לאומנויות בכפר שלם על שם רונית אלקבץ ז"ל; אהובה עוזרי ז"ל, חנה מרון ז"ל, דבורה עומר ז"ל ואנדה עמיר ז"ל יונצחו ברחובותיה חסרי השם של קריית שלום, זהרירה חריפאי ז"ל תקבל את גשר אוסישקין

ביום שבו פונו בהפתעה ובאלימות מספר משפחות מכפר שלם, שבוע אחרי שבית ספר ממלכתי-דתי בשכונה פונה מכל תלמידיו, מכריזה עיריית תל אביב-יפו כי בית הספר העתידי לאומנויות שאמור לקום בשכונה ייקרא על שמה של רונית אלקבץ ז"ל.  מקריות? די בטוח שכן, אבל ספק אם הנצחתה הראויה של השחקנית האהובה הייתה יכולה להיות מוכרזת בעיתוי עגום פחות.

כך או כך, הנצחתה של אלקבץ ז"ל היא חלק ממהלך רחב יותר להנצחת נשים במרחב הציבורי, תחום שבו המצב בתל אביב רחוק מלהיות אופטימלי ואף נתון בנסיגה מסוימת כפי שגילו שוחרי האמנות בתל אביב לאחרונה. בנוסף אישרה ועדת ההנהלה של העירייה קריאת חמישה רחובות ברחבי העיר על שמן של נשות התרבות, היוצרות והאמניות אהובה עוזרי ז"ל, חנה מרון ז"ל, דבורה עומר ז"ל, אנדה עמיר ז"ל וזהרירה חריפאי ז"ל.

אבל למה לא בכרם התימנים? אהובה עוזרי (צילום: אילן בשור)
אבל למה לא בכרם התימנים? אהובה עוזרי (צילום: אילן בשור)

ועדת השיום העירונית בחנה שמות שהוצעו על ידי תושבות ותושבים במסגרת קול קורא שפורסם על ידי העירייה, והחליטה על קריאת שמם של הרחובות הבאים:
– רחוב 3959 בקריית שלום ייקרא ע"ש אהובה עוזרי (2016-1948), מוזיקאית פורצת דרך, מהזמרות האהובות והמוערכות ביותר בישראל בכל הזמנים, מורה וחלוצה שהשפיעה רבות על המוזיקה בארץ. הרחוב מוביל מרחוב עמיקם אל חורשת בורמה ואל הכניסה הנוכחית של קאנטרי גורן גולדשטיין.
– רחוב 3960 בקריית שלום ייקרא ע"ש חנה מרון (2014-1923), שחקנית, קומיקאית, זמרת ובמאית. מהכוכבות הגדולות של התיאטרון הישראלי. פעילת שלום וזכויות אדם, כלת פרס ישראל. זהו רחוב חדש ממנו תהיה הכניסה החדשה לקאנטרי קהילתי גורן גולדשטיין. מקביל לרחוב עופר כהן.
– רחוב 3957 בקריית שלום ייקרא על שם ע"ש דבורה עומר (1932- 2013), סופרת ילדים ונוער, כלת פרס ישראל. זהו רחוב המוביל מרחוב סמטת אסירי ציון פינת מבקיעים לרחוב עמיקם.
– בנוסף, שינוי שם סמטת "אסירי ציון" אשר תיקרא ע"ש אנדה עמיר (1902- 1981), משוררת וסופרת ילדים, כלת פרס ישראל לספרות ילדים.
– גשר אוסישקין, הלוא הוא דרך 1248, יקרא ע"ש זהרירה חריפאי (1929- 2013), שחקנית תיאטרון וקולנוע ישראלית אשר שיחקה בעשרות הצגות במהלך קריירה שנמשכה למעלה מחמישים שנה, כלת פרס ישראל.

למה לא ברחוב ויטק? חנה מרון ז"ל (צילום מתוך "קרובים קרובים"
למה לא ברחוב ויטק? חנה מרון ז"ל (צילום מתוך "קרובים קרובים"

בעירייה מסבירים כי "תל אביב-יפו היא עיר ותיקה ומרבית השמות ניתנו לרחובותיה לפני עשרות שנים. עם זאת, מאז כניסתו של ראש העירייה רון חולדאי לתפקידו – נותנת ועדת השמות וההנצחה העדפה מתקנת וקדימות לנשים. בתקופה האחרונה נעשתה בחינה מחדש של נושא קריאת השמות וההנצחה בעיר, נוכח העובדה שכמעט שלא קיימים רחובות ומקומות להנצחה בעיר, ומתוך רצון כן לתת מענה לקידום הנצחת נשים במרחב הציבורי בשאיפה לחתור בהדרגה לייצוג הולם". לאחרונה קראה העירייה רחובות ומוסדות על שמן של ויקי שירן ז"ל, דליה רביקוביץ' ז"ל, פנינה זלצמן ז"ל, שושנה דמארי ז"ל, יפה ירקוני ז"ל ועופרה חזה ז"ל.