לפני התאריך המתוכנן: פונו משפחות מתוואי הרכבת בכפר שלם

מחוץ לבתים המפונים בכפר שלם. צילום: נועה באסל
מחוץ לבתים המפונים בכפר שלם. צילום: נועה באסל

7 המשפחות האחרונות מפונות הבוקר בצו בית משפט על ידי כוחות יס"מ, כשלצדם פעילים המנסים לסייע להם. הם תקפו בחריפות את יו"ר העבודה מיכאלי וחבריה למפלגה: "כאילו תוואי הרכבת הקלה לא קשור לשרת התחבורה. נאלמה דום"

24 בינואר 2022

יחידות יס"מ של המשטרה בסיוע אנשי נת"ע פינו הבוקר (ב'), בצו בית משפט, את שבעת המשפחות הנותרות בשכונת כפר שלם שמתגוררות על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה. המשפחות נלחמות כבר כ-16 שנים על בתיהן וסרבו להתפנות עד הרגע האחרון. תושבים מדווחים כי הפינויים פיזיים ושוטרי יס״מ מרימים אנשים ומוציאים אותם מתוך הבתים.

מחוץ לבתים המפונים בכפר שלם. צילום: נועה באסל
מחוץ לבתים המפונים בכפר שלם. צילום: נועה באסל

בנובמבר האחרון, כשעוד היה נראה שאפשר לדבר – השתתפו תושבי השכונה בדיון בוןעדת הפנים של הכנסת שהסתיים לדבריהם בהכרעה כי על נת״ע והאוצר לשבת ולדון איתם שוב על גובה הפיצוי, ולהמתין בינתיים עם הפינוי הסופי. לא ברור מה קרה בין אז לעכשיו. ״המשטרה סגרה את השכונה״, סיפרה לנו כרמן אלמקייס מארגון ״שוברות קירות״, ״לא נותנים לפעילים להיכנס ולסייע למשפחות שנזרקות החוצה בגשם. הודיעו שהפינוי אמור להתקיים בין הימים שלישי לחמישי, תכננו להגיע ולבצע משמרות בשכונה. כנראה המשטרה מאזינה וידעה מה מתוכנן והחליטו להפתיע ולהקדים ביום״.

בדומה לפינוי שהתבצע בגבעת עמל, גם תושבי כפר שלם שהקרקע שלהם הופקעה לטובת תוואי הרכבת, מוגדרים על ידי המדינה כפולשים, זאת למרות שהתבקשו על ידה להתיישב באזור שהיה כפר ערבי עד 1948. בדיוק כמו בגבעת עמל, גם בכפר שלם לא טרחה המדינה להסדיר את מעמד התושבים ואת בעלותם על הקרקע ו -16 שנים מאז הודעת הפינוי הראשונה – הם נלחמים נגד צווי ההפקעה והפינוי.

מחוץ לבתים המפונים בכפר שלם. צילום: נועה באסל
מחוץ לבתים המפונים בכפר שלם. צילום: נועה באסל

עם השנים ולאחר פינויים נותרו במקום רק שבע משפחות אחרונות, אותם אישרה המדינה לפנות לטובת הרכבת הקלה. מתווה פיצוי-פינוי הוגדר על ידי הממשלה בינואר 2020 ובית המשפט קבע בשתי ערכאות שונות כי מדובר בפרויקט לאומי והתושבים קבלו מענה ופיצוי לדיור חלופי. מנגד, טוענים התושבים שהפיצוי שקיבלו לא מתקרב אפילו לספק פתרון של דיור חלופי, בוודאי לא דיור שווה ערך לבתים שהם מאבדים.

״במשך חודשים הם לא עשו שום עבודות באיזור״, אמרה לנו נאוה צנעני תושבת השכונה ופעילה. ״פתאום כשאמרו להם בכנסת לשבת ולדבר אתנו הם שוב נלחצו כנראה, שיכריחו אותם לשלם יותר ומהרו לשים ברזלים בכל הרחוב, בין לוינסקי עד התקוה, מהצד של השכונה, כדי להראות שזה דחוף והם מתקרבים אלינו. הם התחילו בכוונה לעבוד כביכול מהצד שלנו למרות שהיו אפשרויות אחרות והיה עוד זמן לשבת לדבר על העניינים ולפתור אותם. זאת הטקטיקה שלהם לקבוע עובדות בשטח. אבל אין שם שום עבודה רק את הברזלים שהם שמו. למה הכל בכזאת סודיות? ממה הם מפחדים? למה הם הגיעו יום מוקדם יותר וחסמו את השכונה, לא נותנים לאף אחד להיכנס, גם לא לעיתונאים? כנראה שיש מה להסתיר וכולם שותקים״.

כשצנעני אומרת 'כולם', היא מתכוונת לחברי הכנסת, בעיקר ממפלגת העבודה, שנשאו קולם בפינוי של גבעת עמל. גם אלמקייס מחזקת את דבריה של צנעני: ״מיכאלי שרת התחבורה, לפני שבועיים הצטלמה יפה עם חולדאי, לא תשמעי אותה מדברת על העניין וגם לא אף אחד מחברי המפלגה. כאילו תוואי הרכבת הקלה לא קשור לשרת התחבורה. נאלמה דום״.

מחברת נת"ע נמסר: "נת"ע בסיוע משטרת ישראל, השלימה הבוקר את פינוי 6 המבנים האחרונים על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בכפר שלם. נציין כי הסדר נשמר במהלך הפנוי ולא נרשמו אירועים חריגים. יצוין כי עד היום הצליחה נת"ע להביא לפינוי כ-90 מבנים בהסכמה ובהתאם למתווה הפיצוי שקבעה מועצת מקרקעי ישראל ועל פי צו בית משפט. הדיירים המפונים הועברו לפתרון דיור זמני במלון לימים הקרובים, עד להעברת כספי הפיצויים וההסתגלות, כפי שנקבע לכל אחד מהזכאים. בהתאם להחלטת ממשלת ישראל והכרעת בית המשפט העליון, הקו הסגול הינו פרויקט לאומי לרווחת כלל תושבי גוש דן וישראל ויש למנוע כל עיכוב נוסף שלו".