המדריך למשוטט העירוני של יואב קוטנר. זו העיר שלו

יואב קוטנר (צילום באדיבות היכל התרבות)
יואב קוטנר (צילום באדיבות היכל התרבות)

"העיר שלי" - מדור שבו בוחרות דמויות עירוניות מוכרות את המקומות האהובים עליהן. והפעם: איש הרדיו והמוזיקה שחוזר בקרוב לארח את מיטב המוזיקאים לשיחה אינטימית בהיכל התרבות. מהצפון ועד הדרום, דרך גינות נסתרות וסמטאות, הוא אוהב להכיר את העיר כל פעם מחדש

1. הסמטאות והרחובות הקטנים

בתור ירושלמי לשעבר, למרות שאני גר בתל אביב רוב חיי, מאז שנות השבעים, אני ממשיך לגלות את העיר כמו עולה חדש. אני  אוהב לשוטט ברחובות הקטנים ולנסות למצוא שרידים למה שהיה פעם. העיר הקטנה שמתוכה ומסביבה צמחה תל אביב של ימינו. אני ממציא לי זיכרונות תל אביביים. אני אוהב, ועושה את זה על בסיס כמעט יום-יומי, לטייל בשכונות שלא הכרתי וגם לחזור שוב אל המקומות המוכרים. מיפו גבול בת ים ליד בית הקברות, שם שכרתי דירה כחייל גל"צ ועד "הצפון הישן" של העיר, שם גדלה אשתי יעל שמשתפת אותי בסיפורי ילדותה שהופכים להיות הזיכרונות שלי. השכונה. החנויות הקטנות. המסעדה. חנות התקליטים. המכבסה.

כרם התימנים (צילום: גיא יחיאלי)
כרם התימנים (צילום: גיא יחיאלי)

2. בין יפו למעוז אביב

גם בלי לזכור מדוע ולמה אני נמשך לחרוש את העיר שוב ושוב. מגן העצמאות ונמל יפו במערב, ועד יד אליהו וביצרון במזרח, מהצפון הרחוק, מעוז אביב והאוניברסיטה ורמת אביב ג' ועד הדרום הרחוק לא פחות, משכונת שפירא ועד אזור בית הספר לטבע ויפו. הרבה מאד יפו. בכל מקום יש לי גם קשר אישי. פה גרתי פעם (מעוז אביב). פה אבא שלי גר בילדותו בשנות השלושים (רחוב לבנדה), פה היו סבא וסבתא שלי (רחוב אייבשיץ). כאן עבדתי רוב חיי (גלי צה"ל ביפו, הטלוויזיה החינוכית בקלאוזנר רמת אביב) שם גרו חברים ובני משפחה (מטלון, פלורנטין).

הטיילת ביפו. צילום: shutterstock
הטיילת ביפו. צילום: shutterstock

3. מרכז העיר

פה ראיינתי בפעם הראשונה את שלום חנוך (הכובשים), וכאן, די קרוב להיכן ששלום גר עכשיו (כרם התימנים), ראיינתי בפעם האחרונה את אהובה עוזרי. ואריק איינשטיין. הוי אריק אריק. אין סמטה במרכז העיר שלא מזכירה לי אותו. או מסיפורים שלו ושל עלי מוהר, או, קצת, משוטטות מלאת גאווה לצידו (הולכים מהבית שלי במלצ'ט אל האולפן של יזהר אשדות ביהודה הנשיא). אריק איינשטיין הוא בשבילי תל אביב. כל חייו הוא גר באותו קילומטר מרובע וכאן הוא גם נקבר, בבית הקברות בטרומפלדור.

אריק איינשטיין (צילום: ז'ראר אלון)
אריק איינשטיין (צילום: ז'ראר אלון)

4. גן הנביאים

בשנים האחרונות אני אוהב לשלב בשוטטות וההתפעלות מהבתים (אני מאד אוהב לראות בתים, במיוחד ישנים) טיול, או רכיבה על אופניים (לא חשמליים!!!), בגנים ציבוריים פתוחים ומלאי אוויר ואור, ומצד שני הצצה לחצרות בתים שהפכו לגינות קטנות, קצת חשוכות בדרך כלל אבל מלאות קסם. יש בתל אביב לא מעט גנים גדולים ומרשימים, מגן העצמאות ועד מורדות יפו ועד פארק הירקון הנפלא מעין כמוהו, ומסלול אופניים מהרצליה ועד בת ים. וישנם הגנים היותר צנועים והטיפה נסתרים מהעין, כמו "גן הנביאים" או "הגן הבוטני" מאחורי בית הספר לטבע. לצידם יש בתל אביב מאות גינות קטנות, פרטיות, שאנשים מטפחים באהבה מדבקת לטיפת טבע וצבע וריח… בכל חור שאפשר לשתול בו פרח, שאפשר קצת להפוך את האדמה וקצת להשקות, המשוטט מגלה גינות קסומות. מאחורי בתים, בחצרות צדדיות בדרך אל מה שהיה פעם מתקן לפחי זבל, במרפסות, בהרבה מאד מקומות שאינך רואה תוך כדי תנועה מהירה בכביש הראשי.

גן הנביאים/גימפל. צילום מ-1940 של דוד סרי
גן הנביאים/גימפל. צילום מ-1940 של דוד סרי

5. היכל התרבות 

היכל התרבות הוא ללא ספק סמל תל אביבי מובהק, גם עבור תושבי העיר ובעיקר עבור תושבי חוץ שמגיעים אליו במיוחד מכל רחבי הארץ. כאיש של מוזיקה ההיכל תמיד סימן עבורי את המקום שבו צריך להיות. בין אם כצופה ובין אם כאומן. המבנה ההיסטורי, כמו מעטים נוספים בעיר, הם מעין דרישת שלום מתל אביב ההיסטורית. היום כשאני מארח על במת ההיכל באולם צוקר האינטימי במופע 'מאחורי השירים' את האמנים הגדולים והאהובים בישראל, אני מרגיש את כובד האחריות ונהנה מכל רגע.
הוברמן 1

אולם צוקר. באדיבות היכל התרבות
אולם צוקר. באדיבות היכל התרבות

יואב קוטנר חוזר בקרוב עם עונה שלישית של סדרת "מאחורי השירים" שבה הוא מארח את מיטב המוזיקאים לשיחה אישית בהיכל התרבות (אולם צוקר). ב-12.1 יערך המפגש הראשון עם ריטה. לפרטים נוספים