היכן שרואים את העיר נדלקת כמו כוכבים: המקומות של ישראל גודוביץ

ישראל גודוביץ
ישראל גודוביץ

"העיר שלי" - מדור שבו בוחרות דמויות עירוניות מוכרות את המקומות האהובים עליהן. והפעם: אחד האדריכלים הכי מזוהים עם העיר שלוקח אתכם לסיור פיזי מצפון עד דרום - אבל גם במנהרת הזמן. החדש והישן, הטוב והרע, הירוק והלבן והכחול

1. סמטת הוד – בין הרחובות פרוג לדב הוז

לכל אלה שלא יודעים, תל אביב ההיסטורית, זאת שתוכננה על ידי האדריכל פטריק גדס (סקוטי במוצאו), בהזמנה מהנציב העליון הבריטי, תוכננת כמערכת רובעים בתוך רובעים ובלבם גינה ציבורית ששימשה לרווחת התושבים וגם מעבר לכל קצות הרובע. והנה, במקרה של רובע פרישמן, דב הוז, פרוג וגורדון, החליטו פרנסי העיר לבטל את הגינה במרכז הרובע ולהקים בית ספר ופנימייה לחלוצות הצעירות שעלו לארץ ישראל בשלהי מלחמת העולם השנייה. רק פס ירוק צר נשאר כמעבר לציבור אשר במהרה הפך למזבלה השכונתית, עד שקמו תושבי השכונה וזעקתם הרעידה את ראש העיר שלמה להט (צ'יץ') והמעבר שופץ והוכשר גם לאנשים עם מוגבלויות ומשמש פינה חמה לאורחים וגם למעבר קיצור דרך בבלוק כפי שראה מתכנן העיר ההיסטורית בחזונו. חבל שבשם המעבר החמיצו, וההסבר על פי העירייה נראה קצת מאולץ.

קפה יעל דב הוז (צילום: אוריה גבע)
קפה יעל דב הוז (צילום: אוריה גבע)

2. הקיוסק של העיוור בצומת שדרות בן גוריון ושלמה המלך

טבעת השדרות של העיר ההיסטורית היתה זרועה בצמתים עם מבנים קטנים ופשוטים בצורתם הריבועית (פרט לראשון בצומת אלנבי ושדרות רוטשילד). זאת של העיוור הפכה לימים לבית ועד לכל נזקקי שירותי מחלקת ההנדסה שניצב ממול והיה להם הרבה על מה לקונן. לימים, העיוור הלך לעולמו ופינת החמד שינתה את אופייה הלוחמני ואם חשקה נפשכם באספרסו מרענן אז דעו שהכריכים בקיוסק הם הכי טעימים בעיר.

שדרות קק"ל (היום בן גוריון) בשנות ה-30. צילום: אתר תל אביב הווירטואלית – VTLV, מתוך אתר פיקיויקי
שדרות קק"ל (היום בן גוריון) בשנות ה-30. צילום: אתר תל אביב הווירטואלית – VTLV, מתוך אתר פיקיויקי

3. הספסל ביפו (גבעת אנדרומדה)

במדרכה לצד הכניסה ל"אלדין" המיתולוגי (בהנהלת הזוג ברלינסקי), יש ספסל ונפתח הנוף הכי יפה של העיר תל אביב – קו החוף המתעקל בחן עד ארובת רידינג בצפון. אין שעה ביום ובלילה שהמראה הנשקף משם אינו ראוי ומדהים ביופיו. לא לחינם כל אוטובוסי התיירים עוצרים שם ומאפשרים לתיירים ליהנות מהפנורמה שאין דומה לה. ואם סיימתם את ההנאה הוויזואלית ועתותיכם בידכם ומדריך הטיולים אינו משמיע אזהרות ברמקול – תוכלו להיכנס לאלדין ולהשיב את רוחכם בכוס בירה צוננת או פשוט לשבת על הספסל בדמדומי הערב ולחזות בעיר הנדלקת כמו הכוכבים ברקיע מעל.

אחד הספסלים ביפו העתיקה. צילום: ג'ייסון דנינו הולט
אחד הספסלים ביפו העתיקה. צילום: ג'ייסון דנינו הולט

4. הפינה הירוקה – המרכז של "ארץ ישראל יפה"

בפאתי פארק הירקון, בואכם מגרש החניה הענקי מול מרכז הירידים, שוכן מבנה צנוע ומטופח שנוסד על ידי אורה הרצוג (אשתו של חיים הרצוג, נשיא המדינה לשעבר). פרט לאירועים וכאלה, על המרפסת המשקיפה על נחל הירקון, התמקם בית הקפה של זאב המשמש הן את באי המרכז והן את אלה שבחרו במקום השקט והרגוע הזה כמקום מפגש אלטרנטיבי מהמולת העיר הסואנת והדחוסה. ובעניין החנייה – יש בשפע ובמחיר מציאה.
שדרות רוקח 80

מתוך האתר של "הפינה הירוקה"
מתוך האתר של "הפינה הירוקה"

5. הסטודיו שלי בדב הוז 20

כן, עוד קצת ממרום גילי ובעצה עם משפחתי, הקדשתי את דירת מגוריי והסטודיו שלי הנמצאים בקומה האחרונה לציבור (אין צורך להמתין שנה שלמה לאירועי "בתים מבפנים"). אפשר יהיה לבקר בדירה ולעלות לסטודיו המשקיף על עצי הפיקוס אדירי הממדים המקיפים מסביב. ואם יתמזל מזלכם, תוכלו לשמוע את צווחות העורבים המתכנסים יום יום בשעות הבוקר והערב לוועידות ודיונים בענייני עדתם, והכל על רקע קו הרקיע של העיר הלבנה שהתחילה כעיר קטנה לאורך חוף הים התיכון והפכה במשך כולה מאה שנה למטרופולין מדהימה (בלי המטרו בינתיים).