משבר האקלים

"הגיע הזמן למרד": תנועה סביבתית חדשה לוקחת את המאבק לשלב הבא

התנועה למרד בהכחדה עשתה עלייה לישראל ומנסה לשחזר את הצלחת המחאה בחו"ל, שהביאה להכרזת ממשלות על מצב חירום אקלימי

מיצג של התנועה למרד בהכחדה בפסטיבל הסרטים בירושלים (צילום: באדיבות התנועה)
מיצג של התנועה למרד בהכחדה בפסטיבל הסרטים בירושלים (צילום: באדיבות התנועה)
3 בספטמבר 2019

באפריל האחרון שהה עמית שמרת, מרצה זוטר למתמטיקה באוניברסיטת בן גוריון, בביקור משפחתי בלונדון. באחד הבקרים הוא פתח את הגרדיאן על מנת להתעדכן בחדשות השוטפות, ונתקל בידיעה שסיקרנה אותו אודות מרד האביב של התנועה למרד בהכחדה (Extinction Rebellion). הוא החליט ללכת לבדוק על מה המהומה.

מבלי לדעת, נקלע שמרת לאחת הפעולות המרכזיות והזכורות ביותר של ה־XR. אלפי פעילים התאספו במרכז לונדון, הקימו מאהלי מחאה וחסמו כבישים במארבל ארץ', גשר ווטרלו, כיכר הפרלמנט וכיכר אוקספורד. מרכז העיר שותק למשך שבוע וחצי. "דיברתי עם הרבה אנשים, ושם האסימון נפל", נזכר שמרת. "הבנתי שאנחנו מצויים במציאות מסוכנת לבת שלי ולבני דורה. זאת סכנה אמיתית עם תרחישים הרי גורל שעלולים להתממש אם לא נתעורר עכשיו". המחאה בלונדון הניבה תוצאות, ובעקבותיה הכריז הפרלמנט האנגלי על מצב חירום אקלימי. ההכרזה חזרה על עצמה באירלנד, צרפת, קנדה והוותיקן.

תשכחו מדמות הפעיל הסביבתי שעוצר אתכם בנימוס ליד עזריאלי. המרד בהכחדה פועלים אחרת

התנועה העולמית הוקמה במאי 2018 על ידי קבוצת אקדמאים שנוכחו לדעת כי מקבלי ההחלטות מתעלמים מהאזהרות לגבי משבר האקלים שבפתח. בדיוק שנה מאוחר יותר הגיעה הבשורה גם לישראל, ובין המארגנים נמנית תנועת עץבעיר, שנמצאת כעת בסכנת סגירה. "צמח קול שאמר שאין זמן לפעולה שגרתית של ארגוני סביבה, אותם אנחנו מעריכים מאוד, אלא הגיעה העת לתנועה שתצביע בבירור על המשבר ותפעל בצורה דרסטית", אומר שמרת. באותו חודש התאספו עשרות מתנדבים לפגישת התנעה, ומאז הצטרפו רבים לתנועה, שמונה כיום כאלף מתנדבים רשומים ו־5,000 חברים פעילים בקבוצת הפייסבוק.

"המסר שלנו לא ידידותי"

תשכחו מדמות הפעיל הסביבתי שעוצר אתכם בנימוס ליד עזריאלי ושואל אם יש לכם כמה דקות לשמוע על הקרחונים הנמסים באנטארקטיקה. המרד בהכחדה פועלים אחרת. השבוע, למשל, התפרצו כמה מהפעילים לאירוע פתיחת כנס הוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט שהתקיימה במלון אינטרקונטיננטל בעיר. הם התיישבו על הרצפה כשזרועותיהם שלובות באלה של חבריהם וקראו סיסמאות. תחילה זכו הפעילים למחיאות כפיים רמות מצד הקהל, אך מהר מאוד הן התחלפו בסילוקם החוצה מהוועדה, לאחר שהשתטחו על הארץ וסירבו להתפנות מרצון.

>> למתחם משבר האקלים של Time Out

לפני כשבועיים, ביום שישי חם במיוחד, כשהרשת עלתה על גדותיה מפרסומים על השריפה המשתוללת באמזונס, עשרות פעילים של XR סירבו להסתפק בסטורי מתכלה והתקבצו סביב בניין שגרירות ברזיל. שם הפגינו כתף אל כתף יחד עם ארגונים אחרים נגד המחדל שמחריב את הטבע, מגדיל את הזיהום ומאיים על בריאות הציבור. רבים מחשיבים את השריפות למדיניותו של נשיא ברזיל, ז׳איר בולסונארו – נקודה רגישה במיוחד אצל אנשי התנועה, שלהם שלוש דרישות: ראשית, צריך לומר את האמת. לטענת הפעילים, הממשלות והתקשורת לא פועלות בשקיפות בעניין חומרת המצב. שנית, הם דורשים ממקבלי ההחלטות לפעול באופן מיידי להפחתת פליטות הפחמן ולצמצם אותם לאפס עד 2025. ושלישית, הם דורשים לשתף את הציבור בכל המהלכים וההחלטות.

הפגנה של התנועה למרד בהכחדה בבז"ן (צילום: באדיבות התנועה)
הפגנה של התנועה למרד בהכחדה בבז"ן (צילום: באדיבות התנועה)

"המסר של XR הוא להיות אופטימיים ועם תקווה לשינוי", אומר מייקל רפאל, פעיל מרכזי בתנועה, כשעה קלה לאחר פיזור ההפגנה מול בניין השגרירות. "אבל בשביל זה צריך להסתכל לכאב בעיניים ולהתמודד עם החרדה שרבים מסיטים ממנה את המבט. האמזונס נשרף והקרחונים נמסים בצורה מסיבית, זאת סיטואציה שבני אדם מעולם לא התמודדו אתה. אם נעשה את הדברים כמו שצריך ועכשיו, ונתייחס לכדור הארץ כאילו אנחנו חלק ממנו ולא הבעלים שלו, אנחנו נראה את הסוף. זה מצריך שינוי תודעתי עמוק וזה לא יקרה ביום אחד, אבל יש קונצנזוס מדעי שמקציב לנו עשר שנים לשנות את זה. זה טווח קצר למדי בהיסטוריה האנושית".

"המסר שלנו הוא לא מאוד ידידותי", אומר רפאל ומצחקק. "אף אחד לא רוצה לנסוע פחות, לרכוש פחות בגדים או שהעגבניות בסלט לא יהיו אדומות מספיק. זה אתגר, ובשביל להתמודד איתו אנחנו דורשים מהמדיה להגיד את האמת, בעיקר מהתקשורת המרכזית. למרות שבחודשים האחרונים יש תחושה שמדברים על זה יותר ויותר בחדשות", הוא מודה.

"בתחילת הדרך היינו מחפשים בנרות כתבות על משבר האקלים, אבל לתחושתנו משהו השתפר לאחרונה", מסכימה מיטל לוקוף, חברה בצוות המדיה ב-XR. "המטרה הראשונה שלנו הייתה להעלות את המודעות למשבר האקלים בקרב כתבים. הרמנו המון טלפונים והתגובות היו ברובן חיוביות, דבר שמאוד שימח אותנו. בנוסף, אנחנו מפיצים את הפעילות שלנו בארץ בסרטונים, בתמונות ובפרסום בפייסבוק".

לוקוף נחשפה לתנועה במקרה. לפני כמה חודשים בילתה בפיקניק עם חבריה, כשאחד מהם דיבר איתה בהרחבה על משבר האקלים. היא החלה לבדוק את הנושא מקרוב ולקרוא עליו יותר ויותר, "ובכל מקום שקראתי צצה שמה של התנועה", היא מספרת. הידיעה שהתנועה תפעל גם בארץ שימחה אותה, והיא לא היססה והצטרפה מיד לשורותיה. לפני כן היא חוותה את מה שרבים מבני גילה חווים: דיכאון אקלים. "בשבע השנים האחרונות הייתי עצמאית. הגעתי למצב שהקריירה שלי כבר בשיאה, הקמתי משפחה, בן זוגי ואני אפילו רכשנו דירה. אבל אז פתאום נפלה עליי ההבנה שכל זה לא רלוונטי בכלל. העתיד של הבן שלי, בטח ובטח בישראל, נראה רע מאוד מבחינה אקלימית. השאלה אם להביא עוד ילד היא שאלה מאוד קשה. בישראל השאננות מדהימה".

חיים על חשבון הילדים

רפאל הוא פעיל סביבה ותיק. מי שמתמצא בברנז'ה הירוקה מכיר את פועלו כראש קואליציית הים התיכון. "אנשים כמוני, שנמצאים במשחק הזה הרבה שנים, מכירים את הסיפור. ברוב הפעמים מזמינים אותנו לישיבות שכמעט אף פעם לא יוצא מהן כלום. החלטנו שזהו, לא נהיה ילדים טובים. הגיע הזמן למרד", הוא אומר. "המרד כולל הפרעה להתנהלות של עסקים כרגיל. ממש כמו שעשו בלונדון, כששיתקו את כל מרכז העיר".

רפאל מספר על פעולה שננקטה סמוך למפעלי בז"ן בחיפה באחרונה, אז חסמו הפעילים את הכביש, ועל הפעולה בנובל אנרג'י, שם הוא מספר כי השתלטו פעילים על משרדי החברה. "נכנסנו 15 אקטיביסטים באמצע היום והתחלנו לנאום".

אתם מתכננים פעולות יותר דרסטיות בהמשך?
"מרי אזרחי פירושו שאתה שם עצמך במקום שאתה יכול להיעצר אבל אתה לא פוגע באף אחד. כלומר, אנחנו כן עוברים על החוק, אבל אנחנו לא פוגעים ברכוש של אנשים אחרים ולא פוגעים בבני אדם", הוא אומר. "אנחנו בינתיים מעטים, ומעטים לא יכולים לעשות פעולות מסיביות יותר. צריך שאנשים יבינו שזאת מלחמה על הקיום שלהם. אם הם רוצים להישאר פה, אם הם רוצים שיישאר פה משהו בשביל הילדים שלהם, החובה המוסרית שלהם היא להתנהג אחרת. כי מה שקורה זה שאנחנו חיים על חשבון העתיד של הילדים שלנו ועל חשבון האנושות כולה. שלא נדבר על מיליון המינים שכבר הכחדנו. לימדו אותנו שהאדם הוא במרכז, אבל הוא לא. אנחנו חלק ממערכת אקולוגית רגישה, ואי אפשר לכסח אותה ולחשוב שנשרוד".

ה-XR הוא ארגון שאינו היררכי, אין בוסים או מנהלים. במילים אחרות, אין מנהיג לתנועה. "כולם עושים הכל בהתנדבות ואהבה", אומר רפאל. הפעילות העיקרית, אם כן, היא הכשרות וקורסים שמועברים למתנדבים. "אנחנו מלמדים על היסטוריה של פעילות לא אלימה, קצת ממשנתו של גנדי ושל מנהיגים נוספים ששינו את המציאות, על תרבות מתחדשת, על תקשורת מקרבת ולא אגרסיבית שמדירה אנשים ממקומות שונים וערכים שונים מדתות שונות", מסביר רפאל, ובאותה נשימה מוסיף, "זאת אולי הפעם הראשונה בהיסטוריה שהאנושות צריכה לשלב ידיים ולהבין שיש לנו בית אחד להילחם עליו".

לעמוד הפייסבוק של תנועת המרד בהכחדה ישראל