או נתניהו או חדשות 12: כיצד התמכר עמית סגל לסקרים?
"כרגע אין לאף צד ממשלה", היה המשפט המדהים שבקע אתמול במהדורה המרכזית מפיו של עמית סגל. זה נאמר אחרי עוד סקר מנדטים, ארבע שנים לפני הבחירות הבאות, רלוונטי כמו תחזית מזג אוויר לשנת 2025. איך הגיעה חברת החדשות לשפל הזה? ומי מרוויח ממנו?
1. חדשות 12 עשו את זה שוב. ספק אם יש עוד גוף חדשותי בעולם הדמוקרטי כולו שעסוק כל כך בפנטזיות של פרשניו הבכירים, עד כדי כך שהוא נוטש את הנעשה בעולמנו האמיתי לטובת ספקולציות מנותקות והזויות שמקורן בהטייה פוליטית. נדמה שכמעט ולא עובר חודש בלי שבחברת החדשות של קשת שופכים עוד כסף על עד המדינה שלמה פילבר, יד ימינו לשעבר של בנימין נתניהו, כדי שינפיץ להם סקר מנדטים בשיטותיו העלומות. ואולי צריך להזכיר: הבחירות יהיו בעוד ארבע שנים. סקר מנדטים עכשיו רלוונטי כמו תחזית מזג אוויר לשנת 2025.
2. רבים יגידו: כן, אבל סקר מנדטים זה תמיד מעניין. סקר מנדטים הוא סיסמוגרף להלך רוח ציבורי ולכן תמיד לגיטימי. ולאותם רבים נאמר: די לחרטט. סקרים מהווים אינדיקציה כלשהי בזמן קמפיין בחירות. מעבר לכך אין להם שום משמעות. "שעשוע עיתונאי" קרא לזה אמנון אברמוביץ' ועשה לחבריו הנחה גדולה. אין שום דבר משעשע באובססיית הסקרים של חדשות 12. זו הפעם השלישית מאז השבעת הממשלה, פחות מחצי שנה להקמתה, שעמית סגל מתייצב נרגש מול האומה כדי להכריז שאין ממשלה. הוא מרבה לדווח בנוסף על סקרים בגופי תקשורת אחרים שמתיישרים עם התזה שלו. זה לא "מעניין" ולא "אינדיקציה". זאת הנדסת תודעה מהזן הירוד והשקוף ביותר.
3. זה כבר אפילו לא מכעיס. זאת בדיחה. מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 12 הפכה לתוכנית בידור דלת תקציב, עלובה ומעליבה, פח אשפה בוער שמושלך מדי ערב בסלונם של הצופים. האמירה המטורללת הזאת של עמית סגל, "כרגע אין לאף אחד ממשלה", הסגירה את מלוא כוונותיו ואת הנרטיב השולט בחדשות 12, שם עדיין מחכים לתרחיש הוודאי של "או נתניהו או בחירות חמישיות" ולא נותנים למציאות להפריע להם גם כשהיא סוטרת להם עם הצד המעליב של הכאפה. הם מכורים לסקרים ולנתניהו ומסרבים להשלים עם חוסר הרלוונטיות שלהם. כך הם הופכים לבלתי רלוונטיים בעצמם.
4. גם דפנה ליאל המהדהדת מיהרה לשתף ש"השורה התחתונה והמדאיגה היא שלאף צד אין ממשלה". ישנם פתרונות מהתחום הטיפולי והתרופתי לבעיה כזאת בבוחן המציאות, אבל הבעיה אינה של ליאל וסגל אלא של הממונים עליהם, גיא סודרי ואבי וייס, ובעצם גם של מנכ"ל הערוץ אבי ניר. הם אלה שחתומים על ההזנייה הבלתי נתפסת הזאת של העיתונות. ההתנהלות הזאת, שמקבלת אור ירוק מגבוה, אינה רק אנטי-עיתונאית. היא גם אנטי-דמוקרטית. היא מאמצת בקריצה את הנרטיב הביביסטי שהשלטון נתפס במרמה ומייצרת אווירת בחירות מתמדת.
5. רבים יגידו: קשקוש, סקרים זה תמיד מעניין וזה גם כלי עיתונאי חשוב. בסדר. אם כך, מדוע אנחנו רואים שוב ושוב רק סקר אחד? לא מעניין וחשוב לבדוק מה חושב הציבור על המצב המדיני-ביטחוני? על יוקר המחייה? על תפקוד משרדי הממשלה? על משבר האקלים? על האלימות המינית? אז איך זה שהסקרים של חדשות 12 תמיד צועקים עלינו "ביבי ביבי"? שנתיים שלמות הלמו הערוצים המסחריים בתודעה שזה "או נתניהו או בחירות" והם כנראה מושקעים בהימור הזה עמוק מכדי לשנות כיוון בהתאם להתרחשויות. הם פיתחו תלות בנתניהו. הם חייבים אותו בחזרה.
6. הרייטינג של מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה בצלילה. הציבור מאס באורך המתיש שלהן, זה ברור, אבל אולי גם בתוכן הירוד שלהן ובשיח הפוליטי הרדוד שלהן ובעיוורון שלהן לסוגיות הבאמת חשובות שבאמת מטרידות את הציבור. הצופים הרבה פחות מטומטמים ממה שנדמה למקבלי ההחלטות בטלוויזיה. במסדרונות הם מסבירים זה לזה ש"בנט לא מביא רייטינג", אבל זה תירוץ עלוב. זה נתניהו שלא מביא רייטינג. הם לא מפסיקים לדבר עליו – והוא לא מביא להם רייטינג. הם מפרסמים סקרים על גדולתו – והוא לא מביא להם רייטינג. העונה הזו של "או נתניהו או בחירות" היא כישלון מוחלט.
7. בערוץ 12 של קשת, ואפילו בחברת החדשות עצמה, יש הרבה אנשים שמנסים לעשות טלוויזיה מצוינת והתפקוד הנוכחי של חברת החדשות מכתים גם אותם. הצניחה ברייטינג פוגעת גם בתוכניות הדגל של הפריים טיים. עם כתבים ופרשנים שמדווחים פייק ניוז קשת אולי יכולה לחיות, אבל עם פגיעה בפריים טיים ממש לא. ולכן יש לה כרגע שתי אופציות: ללכת אול אין על נתניהו כאילו הייתה ערוץ "ישראל היום", או לעצור בחריקת בלמים את הטרלול הרגרסיבי בחברת החדשות ולהסביר לאנשיה שהבחירות נגמרו, התקציב עבר, והם צריכים למצוא עכשיו דרכים נוספות להצדיק את תלוש המשכורת שלהם חוץ מלדבר על נתניהו כל היום.
8. עד שזה יקרה, חברת החדשות של ערוץ 12 ממשיכה לדהור אל חוסר הרלוונטיות המוחלט ואין מי שיעצור אותה. כשמביטים מהצד קשה להבין כיצד מסכימים אנשי מקצוע טובים לשתף פעולה עם ההתבזות המתמשכת הזאת. ה"שעשוע" הזה שאברמוביץ' דיבר עליו מסריח לקהל בבית את המסך. הם חשים שהם צופים בדבר מה פגום, רקוב אפילו. הם בורחים גם מבלי לדעת למה. יש מספיק לאן. ההסבר הסביר היחיד למה שקורה שם בשנים האחרונות הוא שמבחינת הטייקונים שהערוץ בבעלותם, משפחת ורטהיים מקוקה-קולה ויצחק תשובה משוד הגז, המעשים המגונים האלה בעיתונות הם לא באג. זה פיצ'ר. ואם כך מדובר בהצלחה גדולה ומסחררת.