עוקרים נטוע

בניינים במקום עצים: בנווה אביבים נאבקים בהחלטה לכרות חורשה

חורשת רבינא בנווה אביבים. צילום: דפנה שריר
חורשת רבינא בנווה אביבים. צילום: דפנה שריר

במקום החורשה הוותיקה בנווה אביבים, שמולה התגוררה נעמי שמר, צפוי להיבנות בניין של העירייה. הטענות מצטרפות לאלה של תושבים באזורים אחרים בעיר על כריתת עצים מאסיבית ולא תמיד מבוקרת בצל תנופת הבנייה

תושבים בשכונת נווה אביבים בצפון העיר מוחים על החלטת העירייה לכרות עשרות עצים בחורשת רבינא לצורך הקמת בניין עירוני חדש. כדי להוסיף מימד למחאתם הם מזכירים שממול לחורשה התגוררה המשוררת נעמי שמר ז"ל, שטבעה את הציווי "אל נא תעקור נטוע".

חורשת רבינא בנווה אביבים. צילום: דפנה שריר
חורשת רבינא בנווה אביבים. צילום: דפנה שריר

טענות התושבים בשכונה הצפונית מצטרפות לאלה של תושבים באזורים אחרים בתל אביב על כריתת עצים מאסיבית ולא תמיד מבוקרת בצל תנופת הבנייה בעיר. רק באחרונה דיווחנו פה על עצי ברוש ותיקים שנכרתו בשכונת ביצרון. בעירייה חוזרים ומדגישים כי במקביל לכריתות מבוצעות נטיעות, אך נראה שזה רחוק מלהספיק.

ההחלטה עברה באחרונה במועצת העיר בהסתמך על התכניות המקוריות של השכונה שייעדו את הקרקע להקמה עתידית של מבנה ציבור. התנגדו לה סגנית ראש העיר מיטל להבי וחבר המועצה רועי אלקבץ, בשל שיקולים תחברותיים: הכניסה למבנה המתוכנן הוא מרחוב חד-סיטרי ולא מתכונן להיבנות חניון.

חורשת רבינא בנווה אביבים. צילום: דפנה שריר
חורשת רבינא בנווה אביבים. צילום: דפנה שריר

תושבי השכונה דורשים מהעירייה להעביר את הבניין המתוכנן לשטח פתוח, או לכל הפחות לצמצם את גודלו המתוכנן. מי שמלווה אותם היא חברת המועצה שולה קשת. "בשביל לבנות בניין משרדי עירייה, שיכול להיות בכל מקום פנוי מצפון לירקון (כולל אזור שדה דב), עיריית תל אביב רוצה לעקור עשרות עצים ולהרוס חורשה ותיקה שאין רבות כמוה בעיר. לא ניתן לזה יד", מסרה דפנה שריר, תושבת האזור ואחת הפעילות.

מהעירייה נמסר בתגובה: "צר לנו על כל עץ שאנחנו נאלצים לכרות, ואנו עושים הכל כדי להימנע מכך. במגרש המדובר, שמאז ומעולם יועד לבנייה של מבני ציבור ובינתיים שימש כחורשה זמנית, הצלחנו לשמחתנו להציל ולשמר 35 עצים ולהעתיק 7 נוספים למיקומים אחרים, כשלצערנו 16 עצים ייכרתו. במקום צפוי לקום מבנה עירוני משולב עבור התושבים והתושבות שישמש כטיפת חלב, הוסטל לאנשים עם מוגבלויות ומטה למתן שירותים חברתיים. חשוב לציין כי פעולת הכריתה אושרה על ידי פקיד היערות הארצי, ועוד חשוב לזכור כי אנו מנסים לשמר מספר גדול ככל האפשר של עצים בעיר, לצד שתילה של אלפי עצים חדשים מדי שנה. במקרים מסוימים, כדוגמת מקרה זה, אנו נאלצים להעתיק עצים ממקום למקום או בלית ברירה לכרות".