סיכום השנה של יוטיוב מוכיח: התוכן הטלוויזיוני מנצח. בפער
כן, "קופה ראשית" שוב לקחה את הפרס הגדול של יוטיוב לשנת 2024 עם הסרטון הכי נצפה בישראל, אבל הסיפור הגדול מסתתר בהמשך רשימת הטופ-10 עם ההצלחה של סדרות כמו "אינדל", "הבוזגלוס" ו"לאב איילנד". ויש לנו כמה מסקנות
כמדי שנה בפרוץ דצמבר מתפנים כולם לסיכומי השנה שלהם, ואחד המעניינים שבהם הוא סיכום השנה של יוטיוב, מהמדדים המובילים לפופולריות של אמנים, יוצרים ותכני וידאו מכל הסוגים בארץ ובעולם. סיכום השנה של יוטיוב ישראל שיצא אתמול מעלה מספר מגמות מעניינות (הדרת הנשים במוזיקה הישראלית צוברת תאוצה, היוטיוברים המקומיים של עולמות הגיימינג בפופולריות גואה), אך המעניינת מכולן מסתתרת בקטגוריה "הסרטונים החמים של 2024", רשימת טופ 10 של הסרטונים הנצפים ביותר בישראל.
>> עיר תחת מתקפה: השקרים הגדולים שמספרים לכם על תל אביב
>> מי שרוצה להציל את השידור הציבורי יצטרך להציל קודם את המדינה
לא, הסרטון הנצפה ביותר לשנת 2024 בישראל אינו של נתניהו וצבא עוקביו ההודי, גם לא של איזה יוטיובר פוחז שעשה איזו פרובוקציה, וגם לא דאחקה ויראלית גנרית שיצאה משליטה. הסרטון הנצפה ביותר בישראל, שנה שנייה ברציפות, הוא פרק מהסדרה "קופה ראשית", כשהפעם מדובר בפרק המלחמה ששודר בכאן 11 בחודש ינואר וצבר מאז ביוטיוב 3.1 מיליון צפיות. רק כדי להבין גודל ההישג והפער: הסרטון שבמקום השני צבר מיליון צפיות בלבד.
בכל האתרים התייחסו לתופעת "קופה ראשית" ולהצלחתה האדירה על רקע ניסיונות הממשלה לרסק את השידור הציבורי, אבל ההצלחה של "קופה ראשית" ביוטיוב מסמנת גם מגמה ברורה לגבי תוכן וידאו באינטרנט: התוכן של גופי השידור הגדולים, המושקע והמופק במקצועיות, עדיין מושך את הקהל יותר מכל תוכן אחר גם בפלטפורמה שיוויונית כמו יוטיוב. הכוח של פרק עשוי היטב מסדרה אהובה המוצע לציבור הרחב בחינם, והיכולת לצפות בו מבלי להיכנס לאתר או אפליקציה ייעודיים, הם עסקת תוכן שהציבור שמח בה מאוד.
אפשר להיווכח בכך גם כשמסתכלים במורד הרשימה: במקום השני מתמקם הפרק הראשון של "אינדל", הדרמה הישראלית-אתיופית הקשוחה של HOT, ובמורד הטופ-10 אפשר למצוא גם את הספיישל של יונתן ברק (שהוא הפקה טלוויזיונית לכל דבר), את הפרק הראשון בעונה השמינית של "הבוזגלו'ס" ב-yes ואת הפרק הראשון של "לאב איילנד" ממיזם FreeTV של קשת. בניגוד ל"קופה ראשי", אלה אפילו לא שמות גדולים במיוחד מעולם התוכן הטלוויזיוני, לא מותגים סוחפי רייטינג ולא תוכניות שמייצרות באזז תקשורתי אינטנסיבי.
עם כל ההייפ הטרנדי סביב תופעת היוטיוברים על מיליוני עוקביהם, בסופו של דבר מחצית מהרשימה של יוטיוב היא תוכן טלוויזיוני פרימיום, ואילו סרטוני יוטיוברים שתופסים מקומות ברשימה חייבים ברובם את הצלחתם לתופעת המשחק "ברואל סטארס" שבה הם עוסקים. יוצא מן הכלל הזה הוא הסרטון של היוטיובר הפופולרי קווין רובין, "ברואל סטארס במציאות", שגם הוא הפקת ענק עם ערכי הפקה טלוויזיוניים (שהספיקו לכמעט 700 אלף צופים). היכולת של יוטיוברים ישראלים לייצר באופן שוטף תכנים לקהלים באמת רחבים – עדיין מוטלת בספק.
כך או כך, גופי שידור והפקה גדולים שמנגישים את התכנים שלהם ביוטיוב לכל דורש יודעים מה הם עושים. בחודש ספטמבר השנה, לראשונה אי פעם, הפכה יוטיוב למפיצת התוכן מספר 1 למסכי טלוויזיה בארצות הברית על פי מדד נילסן המוערך (המשמש כסטנדרט לתעשייה כולה), עם יותר מעשרה אחוזים מסך כל התוכן המוזרם למסכי הטלוויזיה, והשאירה מאחוריה את דיסני, NBC/יוניברסל, נטפליקס, פוקס והאחים וורנר על שלל זרועותיהם. בסופו של דבר, תכני הטלוויזיה שמגיעים ליוטיוב חוזרים אל המסך בסלון. זהו מעגל החיים עכשיו.