הקרב על כיכר הבימה: מאבק של הרגע האחרון נגד פרויקט המטרו

אהובת הקהל, למרות הביקורת. הגינה השקועה בכיכר הבימה (צילום: שאטרסטוק)
אהובת הקהל, למרות הביקורת. הגינה השקועה בכיכר הבימה (צילום: שאטרסטוק)

הזדמנות אחרונה להתנגד: פרויקט המטרו צפוי להחריב חלק ניכר מכיכר הבימה שיהפוך לשטח התארגנות למשך שנים ארוכות, ואף מאיים לפגוע באלמנטים מרכזיים ביצירתו המונומנטלית של דני קרוון ז"ל. תושבי האזור ומשפחתו של האמן יוצאים לקרב מאסף נגד התוכנית וגם אתם יכולים להצטרף

כיכר הבימה, הלוא היא כיכר התרבות, שבעצם היא כיכר התזמורת על שם ליאונרד ברנשטיין, סיימה להשתפץ בפעם האחרונה בקיץ 2011, בדיוק בזמן למחאה החברתית, והפכה בבת אחת לכיכר המרכזית של העיר כשהיא נוטלת את הבכורה מכיכר רבין. 12 שנים אחר כך, מרחף מעליה כעת איום פרויקט המטרו, במסגרתו אמורה הכיכר להיסגר לציבור וחלקים ממנה יהרסו כדי להקים בה שתי כניסות לתחנה התת-קרקעית של קו M2. מאבק תושבים חדש מבקש לעצור את התוכנית ולמנוע את הרס הכיכר ואלפים כבר הצטרפו אליו בדרישה לבחון חלופות להקמת התחנה בצדי הכיכר.

קו M2 של פרויקט המטרו (לא לבלבל עם הרכבת הקלה, כן?) // (מפה באדיבות נת"ע)
קו M2 של פרויקט המטרו (לא לבלבל עם הרכבת הקלה, כן?) // (מפה באדיבות נת"ע)

את המאבק מובילות אלמנתו ובנותיו של האמן הסביבתי הנערץ דני קרוון ז"ל, שהכיכר היא אחת מעבודותיו השנויות במחלוקת – אהובה על ידי רבים ועל ידי כל ילדי העיר המשחקים בגינה השקועה שבה, אך תחת ביקורת מתמדת עקב לובנה המסמא והיעדר צל במרבית שטחה. חוה קרוון, תמר קרוון, יעל קרוון ונועה קרוון-כהן מבקשות לנצל את חלון ההזדמנויות האחרון להגשת התנגדויות לפרויקט ב-16.7, על מנת לנסות שוב לשנות את רוע הגזירה.

עוד עם אישורה של התוכנית ב-2020 הגיש דני קרוון התנגדות חריפה לתוכנית המוצעת וכתב כי "אני המום וכואב על פרטי התוכנית והשלכותיה, אשר ללא צל של ספק עתידים לפגוע בכיכר באופן בלתי הפיך, ולשנות לחלוטין את האיזון המיוחד שנוצר בה ומושך אליה קהל רב. כיכר התרבות היא יצירת אמנות שלמה. כל שינוי בה הוא פגיעה בזכותי המוסרית כיוצר ובזכות החוזית שהובטחה לי על ידי עיריית תל אביב".

באוגוסט 2021 הגישו תושבי האזור יחד עם משפחת קרוון ועם נציגיו של מנשה קדישמן – שפסלו האיקוני "התרוממות" עשוי להיפגע אף הוא מהעבודות – ערעור על התוכנית, אולם זו נדחתה בידי ועדת התכנון הלאומית. הכיכר הוזמנה על יד עיריית תל אביב-יפו לא כעבודה אדריכלית, אלא כיצירת אמנות של קרוון ז"ל שכל אלמנט בה סמלי, מחושב ומייצג חלקים מההיסטוריה העירונית.

דני קרוון ז"ל בכיכר הבימה (צילום: איליה מלניקוב)
דני קרוון ז"ל בכיכר הבימה (צילום: איליה מלניקוב)

לפני כשלושה חודשים פורסמה החלטה נוספת של ועדת התכנון הלאומית ונת"ע, לפיה ההרס הזמני של הכיכר יהפוך לקבוע כשתחנות הרכבת מוקמו בתוך הכיכר עצמה ולא מעבר לרחוב מרמורק מדרום. בתכנון המקורי מ-2019 הייתה אמורה התחנה במקום לצאת מעל לקרקע בתחילת שדרות רוטשילד, אך הדבר היה מצריך את כריתתם של עצי הפיקוס המיתולוגיים ולכך התנגדו תושבים וגופים מקצועיים כאחד. מיקום היציאות הסופי מהתחנה בכיכר טרם נקבע והוצב בתוכנית באופן סכמטי בלבד, אך הצפי הוא שהעצים הקיימים בה יכרתו ויהרסו למרות שסומנו לשימור בתוכנית המקורית.

לקחה את הבכורה ככיכר העיר המרכזית. כיכר הבימה (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)
לקחה את הבכורה ככיכר העיר המרכזית. כיכר הבימה (צילום רחפן: אמיר גולדשטיין)

פרויקט המטרו, בשונה מפרויקט הרכבת הקלה, אמור להיות תת קרקעי ברובו ונתקל בקשיים תכנוניים ופוליטיים רבים, וגורמי מקצוע מעריכים כי השלמתו של קו M2, שיעבור במרכז תל אביב בדרכו מחולון לראש העין דרך ערי גוש דן שממזרח לעיר, אינה צפויה באופן ריאלי לפני שנת 2036 לכל המוקדם. בעיריית ת"א-יפו מבטיחים כי הפתחים העיליים של התחנה בכיכר הבימה יהיו מצומצמים וישתלבו בכיכר מבלי לפגוע בה, וכי בכוונתה להגיש השגות בתכנון מפורט שיוציאו את האלמנטים של התחנה משטח הכיכר אל צדדיה ולצמצם את הפגיעה בה למינימום. בכל מקרה תיסגר יותר ממחצית הכיכר לטובת העבודות. הצטרפו לעצומה נגד הרס הכיכר כאן.

אהובה על ידי רבים, שנואה על ידי אחרים. כיכר הבימה בלילה (צילום: אלנה דיז'ור/שאטרסטוק)
אהובה על ידי רבים, שנואה על ידי אחרים. כיכר הבימה בלילה (צילום: אלנה דיז'ור/שאטרסטוק)

מעיריית ת"א-יפו נמסר בתגובה: "תחנת המטרו הבימה של קו M2 מתוכננת במסגרת תתל/102 – תכנית לאומית המקודמת על ידי ממשלת ישראל ומתוכננת מטעם המדינה על ידי נת"ע. לאחר דיוני ההתנגדויות, שנשמעו ע"י חוקרת, החליטה הות"ל על פרסום מחדש של התכנית לפי סעיף 106ב' לחוק ביחס לשינויים החדשים המוצעים. תחנת הבימה מתוכננת בתחום הדרך ותבוצע בשיטת כרייה מתחת לפני הקרקע. הכניסה והאזור הטכני של התחנה תוכננו במצב המופקד של התכנית בשד' רוטשילד והצריכו כריתת 10 עצי פיקוס. בעקבות התנגדות פקידת היערות ובהמלצת החוקרת, החליטה הות"ל להעביר את הכניסה לתחום כיכר הבימה.
בשלב העבודות אכן ייסגר חלק מהכיכר לצורך הביצוע, אבל במצב הסופי הכיכר תושב לקדמותה והמופע העילי של הכניסה יהיה מצומצם – פתח קטן יחסית עבור כניסה לתחנת מטרו שישתלב בכיכר. נציין כי השלב הנוכחי הוא ברמת תכנון מוקדם והתכנית הסטטוטורית מאפשרת גמישויות שייבחנו בתכנון מפורט ולקראת הביצוע. זאת גם לגבי מיקומה המדויק של הכניסה ואופן נראותה. נדגיש כי העירייה מגישה השגה לתכנית כדי לאפשר את הגמישות המרבית בתכנון מפורט להוציא לגמרי את האלמנטים של התחנה מהכיכר וכך לא תהיה פגיעה בכיכר כלל".