קיבוץ גלויות אסייתי: אתם חייבים סיבוב קולינרי בנווה שאנן

Chinese Bao Buns (צילום: שלומי יוסף)
Chinese Bao Buns (צילום: שלומי יוסף)

נווה שאנן משתנה לנו מול העיניים, אבל השפע הקולינרי שלה נשאר ורק מתפתח. עם ייצוג למטבח הוייטנאמי, הפיליפיני, ההודי ועוד, חמכות לכם מכולות עם היצע מסחרר לצד מסעדות מעולות שיחזירו אתכם היישר לאסיה. בואו רעבים

29 במרץ 2022

כמה אנחנו אוהבים לטוס למזרח. מזג האוויר הטרופי למחצה, השלווה והנוף עוצר הנשימה, התרבויות המיסטיות ובעיקר – הטעמים. הו הטעמים, אלה שמסחררים את החיך שלנו במורכבותם ובשונותם, אבל הכי חשוב – מסמלים עבורנו את החופש. והנה, מתחת לאף, בין סמטאותיה של שכונת נווה שאנן צמחה לה קהילה מדהימה של מהגרים ממגוון מדינות אסיה שבצניעות ואהבה מביאים את המזרח הרחוק למזרח התיכון. האנשים והאווירה לגמרי שם, הנופים קצת פחות, והטעמים – הו הטעמים! אז יאללה, קחו את הפאוץ' ובואו לסיור קולינרי באסיה הקטנה בשכונת נווה שאנן (ועל הדרך, אל תשכחו להרחיב אופקים עם מדריך אמנות הרחוב שלנו).

1. מתחילים בהודו ונפאל: גורקה קיטשן

בנקודה הזו כל חובב אוכל הודי חייב לבקר. גורקה קיטשן היא מסעדה שהוקמה על ידי מהגרים מהודו ונפאל (בעבר היה גם שילוב טורקי), שמביאים את הטעמים והאווירה הביתית שלהם לכאן, ומזכירים לנו נשכחות מטיולים ארוכים ורחוקים. בכניסה למסעדה יפגוש אתכם צוות אדיב וחייכן שיפנה אליכם באנגלית, ויגיש לכם תפריט עמוס במגוון עצום של מנות כיאה למטבחים המפוארים הללו. האוכל כאן הוא משמח, מלא בטעמים ותבלינים עזים, ובמנות החריפות כאן אף אחד לא ירחם עליכם. לשמחתכם.

אז מה אוכלים כאן? היריעה קצרה מלהכיל אבל פאני פורי ופאפאדם למיניהם, מגוון עצום של מסאלות, תבשלי קארי עמוקים, מנות ביריאני עשירות, סמוסות פריכות ועוד ועוד ועד. המנות כאן יחסית גדולות ומפנקות והמחירים ממש ממש נוחים. כשתסתכלו סביבכם תמצאו את תושבי השכונה מהודו ונפאל (ולא מעט פודיז סקרנים) שבאים אחרי העבודה כדי להיזכר בטעמים מהבית שלהם ולהרגיש הכי קרובים אליו.
ראש פינה 16

פאני פורי בגורקה. צילום: דן עפרוני
פאני פורי בגורקה. צילום: דן עפרוני

2. ממשיכים לסין: הסינית בנווה שאנן 26

במדרחוב נווה שאנן הצבעוני והקוסמופוליטי נמצאת המסעדה הסינית, שהיא אחת הותיקות בשכונה. המסעדה הזו עברה כמה וכמה גלגולים ובעלים, בגרסה הנוכחית תמצאו במטבח את ג'קי טבח סיני מסור וקפדן, מאסטר אמיתי בהקפצה על ווק. לראות ולהתפעל. התפריט כאן נמצא על הקיר המרכזי של המסעדה, אותו מעטרות עשרות תמונות של מנות סיניות, שעל רובן הגדול כנראה לא שמעתם. אגב, כחלק מהמיקרוקוסמוס בשכונה, את הקיר הזה מעטרות גם תמונות של מפורסמים ישראלים שבאו לאכול.

המטבח הסיני הוא המטבח הוותיק ביותר מהמטבחים האסייתים הנוכחיים, טעמיו עמוקים וארוכים, כאלה שהתפתחו במשך אלפי שנים. והטעמים הללו, בשונה מהמסעדות הסיניות המתוקות של שנות התשעים, באים כאן לידי ביטוי. אחד הביסים המומלצים כאן הוא באן רך שמכיל תבשיל חזיר ג'וסי מלא בטעמים מעוררי מחשבות. הבאן הענק (והממש זול) הזה מוגש הישר מהסטימר, ואם תרצו לקחת טייק אווי תקבלו אותו בתוך שקית ניילון. נוסטלגיה מהטיול במזרח או לא? עוד מומלצות כאן הן מנת הנודלס שעושה בית ספר לכל כך הרבה מוקפצים שאכלתי בחיים, או מנת וון טון עם רוטב חריף ועצבני. בכלל, פשוט תגיעו לכאן ותצביעו על התמונה שהכי מסקרנת אתכם, לא תצטערו.
נווה שאנן 26

נודלס ואוו בסינית בנווה שאנן. צילום: ניב טובול
נודלס ואוו בסינית בנווה שאנן. צילום: ניב טובול

3. חוזרים לטרק קצר בנפאל: Napali Pasal

בכניסה למדרחוב נווה שאנן נמצאת מסעדה נפאלית קטנטנה, כל כך קטנה שלפעמים קל לפספס אותה – אבל ממש לא כדאי. על דלת הזכוכית של המסעדה כתוב NAPALI PASAL עם דגל נפאל, כשתראו אותו תדעו שהגעתם. כשנכנסים פנימה, ניגשים ישר למטבח – אומרים שלום לטבחית ושואלים מה אפשר לאכול היום. אין כאן תפריט קבוע, הוא משתנה בהתאם לעונה והשוק. עם זאת יש כאן מנות שאפשר למצוא כמעט תמיד, כשהמומלצת מכולן היא כמובן המומו – כיסון נפאלי עדין וטעים להפליא. המומו כאן מקופלים כמובן בעבודת יד וניתן לאכול אותם מאודים או מטוגנים. מילוי הבשר הלבן נעים ומעודן, מלא בטעמי ג'ינג'ר ולמון גראס שלוקחים את חוש הטעם הרחק הרחק מזרחה. עוד מנות שניתן לפגוש לרוב הן צ'ו מיין, וחלקי עוף מטוגנים במרינדה נפאלית.

המסעדה עצמה ממש מזכירה מסעדות בכפרים קטנים במזרח הרחוק, והיא מקום נהדר ללכת להעלות בה זיכרונות, וכמובן לזכות בהרבה חדשים.
נווה שאנן 46

מומו נפאלי בפאסל. צילום: ניב טובול
מומו נפאלי בפאסל. צילום: ניב טובול

4. עוברים לדרום מזרח אסיה: ארוחה ויאטנמית-פיליפינית באל מאנו

ברחוב יסוד המעלה המקביל למדרחוב נווה שאנן נמצאת מסעדה המביאה בשורת טעם חדשה – מטבח ויאטנמי ופיליפיני שהתאחדו תחת קורת גג אחת. בכניסה לאל מאנו תפגשו פסל בודהה ענק שמסמן שמכאן מתחיל מסע קולינרי רוחני. התפריט כאן נכתב מדי יום על לוח מחיק, ומכיל שלל מנות מהמטבחים האסייתיים הללו, כשהן מחולקות לקטגוריות לפי סוג החלבון אותו הן מקדשות. ומכאן נותר רק להזמין ולצפות לאוכל שיגיע, והאמת שהציפייה משתלמת. כי האוכל פשוט ואוו.

הזוג הצעיר שמפעיל את המסעדה (הוא פיליפיני, היא ויאטנמית) עושה עבודה נהדרת בהעברת הטעמים הביתיים שלהם אל הצלחות במסעדה, במנות פשוטות ומרתקות. אחת כזו היא מנת הספרינג-רול (הכל כך אהוב על הישראלים) שבה יש טוויסט מפתיע: בתוך דף האורז מגולגלים, מלבד ירקות קראנצ'יים ומרעננים, גם אגרול עוף מטוגן וחתיכות בטן חזיר רכות. השילוב הרך-קראנצ'י-טרי-מטוגן הזה הוא פשוט פיצוץ של טעמים. עוד מומלץ הוא סלט מנגו שחלקו בוסר וחלקו רך ומתוק, יחד עם ערימה נדיבה של שבבי שאלוט מטוגנים ורוטב שצועק דרום מזרח אסיה ועושה כיף גדול על השולחן. והנה סוד קטן, השמועה מספרת שמדי פעם מכינים כן גם את מרק הפו הוויאטנמי המפורסם, ושהוא הדבר הכי טוב שיכול לקרות לכם. אז כשאתם מגיעים, אל תתביישו לשאול אם נשאר קצת.
יסוד המעלה 46

באל מאנו. צילום: נעמה אליהו
באל מאנו. צילום: נעמה אליהו

5. בטן גב בפיליפינים: מאקטי קאבאלן

כשמדברים על נווה שאנן אי אפשר שלא להזכיר את התחנה המרכזית, ובטח שחייבים להזכיר את דוכן האוכל המסקרן ביותר שנמצא בה. בקומה החמישית של התחנה תמצאו את מאקטי קבאלאן, וכדי להגיע בקלות פשוט תשאלו בכניסה איפה נמצא האוכל הפיליפיני. והאוכל הזה, שאמנם שייך למטבח שפחות מוכר לנו הישראלים, הוא מסקרן, מנחם ולגמרי שווה היכרות מקרוב.

מאקאטי קבאלן הוא דוכן שמזכיר קצת דיינר אמריקאי מהסרטים – בגרסה הפיליפינית של התחנה המרכזית. נשים מבוגרות ומחויכות בתלבושת אחידה מגישות אוכל מושקע ומנחם לסועדים שפוקדים את הדלפק. המנות הפיליפיניות נעות בין גרסאות שונות של תבשילי עוף / חזיר / פירות ים, מרקי אטריות מושקעים, מטוגנים בשלל צורות ומינים, ומתוקים פיליפיניים לסיום. קערות המרק השונות שמוגשות כאן הן גדולות, מפוצצות בטעמים, ועשירות במרכיבים רבים שהופכים כל ביס לחדש ומעניין. כל זה אגב, ב-25 ש"ח למנה, ויש סיכוי לא רע שהמרק הזה יהפוך למאמי הלאומי בחורף הקרוב.
תחנה מרכזית, קומה 5

מאקאטי קבאלאן. צילום: ניב טובול
מאקאטי קבאלאן. צילום: ניב טובול

6. אבל רגע, לפני שחוזרים הביתה מטיול במזרח כדאי לחזור עם מזכרות, לא?

נעמה אליהו, שמפעילה סיורי אוכל אסייתיים בנווה שאנן והיא ה-אוטוריטה לשכונה, ממליצה תמיד לעצור במקומות בשכונה בהם תוכלו לקנות מוצרים שימשיכו את החוויה הקולינרית הזו גם אצלכם במטבח. וזהירות, כנראה שתצטרכו לפנות מקום במזווה.

בתחנה המרכזית תוכלו לבקר גם במונדו (קומה 4) שעד לפני שנתיים התמחה במוצרים מהפיליפינים לצד תוצרת חקלאית אסייתית טרייה ועשירה, וכעת מציע בנוסף לזה גם מרכיבים לבישול, חטיפים מלוחים ומתוקים גם ממדינות אסייתיות נוספות לצד מדינות מרכז ודרום אמריקה. אם תגיעו בסוף השבוע, תוכלו לבקר בשוק הפיליפיני ולרכוש אוכל מוכן – תבשילים, שיפודים והמון קינוחים צבעוניים ונפלאים.

מונדו בתחנה מרכזית. צילום: ניב טובול
מונדו בתחנה מרכזית. צילום: ניב טובול

ביקור בדרגון – היבואנים הוותיקים בארץ לאוכל אסייתי – יפרוס בפניכם שלל עצום של מרכיבים, רטבים, בירות, משקאות וחטיפים מסין, תאילנד, יפן וקוריאה. בחגים הגדולים תוכלו למצוא גם מאכלים מסורתיים. ואם אתם ממש בעניין של בישול, תצטרכו לפנות מקום בארון גם לכלי מטבח, סירים, כלי הגשה ועוד כי המבחר פה עושה חשק להיכנס למטבח.

חובבי המטבח ההודי חייבים לבקר באום, חנות בבעלות משפחה הודית-יהודית. כבר בכניסה יעלה באפכם הריח הנפלא של התבלינים ההודים, תערובות שונות, קטניות, ערכות להכנת מנות הודיות מפורסמות, חטיפים ולפעמים גם קינוחים טריים כמו לאדו.
מונדו, תחנה מרכזית קומה 4
דרגון, ראש פינה 6
אום, ראש פינה 1