מה רואים הלילה: יוצרת "המורדת" חוזרת להציל יהודים בנטפליקס

הזווית היהודית. "אל מעבר האוקיינוס". צילום: יח"צ נטפליקס
הזווית היהודית. "אל מעבר האוקיינוס". צילום: יח"צ נטפליקס

כולנו שמענו אין ספור פעמים על איך הסבים והסבתות שלנו ברחו מאירופה, אבל כמה פעמים ראינו את זה בצבעים זוהרים של נטפליקס, עם שורת כוכבים אמריקאית (וגם ישראלי אחד)? לא מספיק, אבל המיני-סדרה הזו תסגור את הפינה הזו

שלוש שנים אחרי שכבשה את לבבות העולם בעזרת שילוב קטלני של שירה הס ויידיש, אנה וינגר חוזרת לשירות הסטרימינג נטפליקס כדי להמשיך את רצף הסיפורים היהודי שלה. אם "המורדת" עסקה בקהילה המסוגרת של חסידות סאטמר, המיני-סדרה (סליחה, סדרה מוגבלת), החדשה של וינגר חוזרת אחורה לאירוע המכונן של היהדות המודרנית – השואה, מה עוד? – כדי לספר על פליטים, ועל האנשים שעוזרים להציל אותם.

"אל מעבר לאוקיינוס" מבוססת על סיפורו האמיתי של העיתונאי האמריקאי וחסיד אומות העולם וריאן פריי, שעמד בראש "הוועד לסיוע לשעת חירום", שהציל כ-2,000 יהודים ופליטים אחרים שנרדפו על ידי הנאצים בצרפת. בגלל שזו סדרה של נטפליקס, הוא מגולם על ידי קורי מייקל סמית' החתיך (תומאס כריסטי, "אופוריה"), וממש רוצה לעזור ליהודים. הוא נעזר ביורשת ההון האמריקאית בעלת השם המאוד מגדיר מרי ג'יין גולד (ג'יליאן ג'ייקובס, ברטה מ"קומיונטי"), וביחד הם יצילו הוגי דעות יהודיים כמו חנה ארנדט, מארק שאגאל, פגי גוגנהיים ועוד.

כיאה למסורת האמריקאית של שירי הלל למי שהציל (תוך כדי התעלמות מסוימת ממי שלא טרח לנקוט אצבע), הסיפור אמנם דרמטי עד טראגי, אבל צבוע בגוונים מהממים (טוב, בכל זאת – זה בצרפת), ומכיוון שלפחות הסיפור בו מתמקדים הוא לכל הפחות סיפור שברובו נגמר טוב, אפשר גם לראות גוונים של הומור ואופטימיות. אה, ואם חסר לכם קצת שירה הס, לפחות תשמחו לדעת שהשחקן הישראלי עמית רהב גם מככב בסדרה. לשירה זה עזר להפוך לגיבורת על עתידית במארוול, מעניין מה זה יעשה לו.

"אל מעבר לאוקיינוס", 7 פרקים, עכשיו בנטפליקס