האם אנחנו קרובים לשיפור במערכת התחבורה הציבורית בתל אביב?

זה היה הקלף המנצח של חולדאי ערב הבחירות, אבל רפורמת מוניות השירות הולכת ומתחוורת כהבטחה חסרת כיסוי. מי שציפה לקווים חדשים בשבת להישאר עם האצבע מונפת

15 בנובמבר 2018

 

לא כולל שירות: כמה ימים לפני הבחירות יצא חולדאי בסרטון פייסבוק שבו הוא מלהג במונית שירות על המהפכה הצפויה בנושא התחבורה הציבורית בשבת. לאחר שנים של דיונים ועבודה מול משרד התחבורה הוכרז על פתיחת 24 קווי מוניות שירות חדשים שיפעלו במסלולים חדשים במטרופולין תל אביב – ויוכלו, אם ירצו, לפעול גם בשבת. בדיקה מדוקדקת של המכרז ושיחה עם גורמים המעורים בנושא מעלות שההבטחות היו קצת מוקדמות. לא בטוח שהפעלת הקווים בשבת אכן תקרה כל כך מהר.

>> מה עדיף – מובייק או תל אופן?

התוכנית כוללת בשלב הראשון שמונה קווי מוניות שירות, ארבעה מתוכם קווים חדשים וארבעה שהם למעשה שדרוג של קווי שירות קיימים (קווים 4, 4א', 5 ו־16), שעבורם יימצא מפעיל חדש. שמונה הקווים הללו אמורים להתחיל לפעול כבר בחודשים הקרובים. בשלב הבא יתווספו 16 קווים חדשים שיפעלו בכל רחבי המטרופולין. זאת נוסף להודעת משרד התחבורה בשבוע שעבר שלפיה יתווספו עשרה קווי אוטובוסים ויתוגברו קווים אחרים החל מ־4.1.19. במסגרת תוכנית זו, בין היתר, קו 13 ייכנס לתוך פלורנטין, קו 12 יתגבר את החיבור בין שכונות עבר הירקון למרכז העיר, ושכונות דרום העיר יחוברו לתחנת רכבת אוניברסיטה על ידי קו 15. בניגוד לרפורמת מוניות השירות, הטמעת השינויים הללו עשויה לעבור בסבירות גבוהה.

ארבעת קווי השירות הקיימים שמסלולם הולך להשתנות קמעה במסגרת המכרז החדש הם: קו מהתחנה המרכזית החדשה ועד שכונת בבלי (מה שהיה קו 5), קו ממסוף ארלוזורוב ועד אזורי חן (מה שהיה קו 4א'), קו מהתחנה המרכזית החדשה ועד מסוף רדינג (מה שהיה קו 4) וקו מדרום תל אביב – דרך הטייסים ועד חוף הים והכרמלית (מה שהיה קו 16).

ארבעת קווי המוניות השירות החדשים שצפויים להיכנס בקרוב הם: קו מרכבת מרכז ועד לדרום תל אביב – עובר ברחוב ארלוזורוב, איכילוב, קפלן, גבעת התחמושת, יגאל אלון, דרך הטייסים, פארק דרום, שכונת הארגזים ומסתיים בדרך בר לב; קו מקריית עתידים לנמל יפו – עובר בתחנת הרכבת בני ברק, שלישות רמת גן, תחנת הרכבת ההגנה, תחנה מרכזית חדשה, יפו העתיקה ומסתיים בנמל יפו; קו מגבעתיים ועד נמל יפו – עובר בפארק גבעתיים, תחנת רכבת השלום, שרונה, שד' רוטשילד, יפו העתיקה ונמל יפו; וקו מרמת גן תל השומר עד מסוף רדינג – דרך בית החולים תל השומר, מרכז גבעתיים, מסוף ארלוזורוב ועד נמל תל אביב והים.

אולם, בעוד בתנאי המכרז רמת התדירות ושעות העבודה של קווי השירות מוגדרת לכל ימי השבוע, לגבי פעילות המוניות בשבת אין כל התייחסות או מחויבות מלבד העובדה "שהן רשאיות לפעול מעבר לשעות הפעילות המוגדרות". שר התחבורה ישראל כץ כבר הודיע כי הרב־קו, שאמור להיכנס למערך התשלום של מוניות השירות, לא יעבוד בשבת.

לדברי מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה במועצה היוצאת שעבדה על הפרויקט, תוצאות המכרז לא ברורות עדיין. "חולדאי יצא מהר עם הצהרות וסרטונים כדי לקבל נקודות זכות מציבור המצביעים. עובדתית עדיין לא מובטח שהזוכים במכרז אכן יפעילו את הקווים החדשים בשבת. לא ברור גם אם יופעלו קווים שלא ישתלמו למפעילים מבחינה כלכלית במיוחד לנוכח העובדה שהמדד העיקרי במכרז הוא שיעור הסבסוד שייתן המפעיל למדינה על השימוש של נוסעים ברב־קו. יש עוד עבודה חשובה לעשות כדי להבטיח את רמת השירות בעיר 24/7. אני גם מתנגדת לכוונה לצאת עם מכרז על קווי 4, 5 ו־16 לפני התחלת הפעלה של קווים חדשים. קודם כל צריך לבחון את המפעילים החדשים בקווים חדשים לפני שהופכים את המעט שקיים על פניו. זו פריצת דרך שעמלתי עליה קשה ובנחישות במהלך כל הקדנציה האחרונה, אבל יש לוודא שנגיע לקו הסיום נכון – וחלילה לא נהרוג את הציפור הקטנה של קווי 4, 5 ו־16 בדרך לפני שיש לנו להקה חדשה ומתפקדת".

לדברי גורם בענף המעורה בפרטי המכרז, המדד להצלחת ההצעה הוא עד כמה המוניות החדשות מוכנות לסבסד עבור המדינה את השימוש ברב־קו. "כשהמונית באזורים עם ביקושים נמוכים ואתה לא מאמין שיותר מדי אנשים יעלו עם מזומן, אז יהיו פחות הצעות. אם השיקול להרצת המוניות הוא רק כלכלי, הוא לא יפרוס את כל העיר".

גם ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלנט לתכנון עירוני, חושב שהמכרז בעייתי. "בחלק מהמסלולים חוצי המטרופולין, כדי שהמוניות ירוויחו שם הן יצטרכו לקחת לפחות 20 ש"ח לנוסע. מונית שירות צריכה לעבור על צירים ראשיים עם מסחר וצפיפות מגורים, אחרת אין לזה כדאיות. למונית שירות שנוסעת על אבן גבירול נגיד דווקא יש כדאיות. אבל הצירים המוצעים כרגע הם לא כדאיים, אף מונית שירות לא תיסע בשבת מרמת החייל ליפו, ואם הוא לא חייב לפי המכרז אז הוא פשוט לא יפעל.

Service Texi - Monit Sherut

"מה שיקרה זה שהמוניות החדשות לא יעבדו 24/7 וגם לא בשבתות כל הזמן, כי המסלולים לא טובים. הם לא עוברים באזורים עם עסקים פתוחים וצפיפות אורבנית גבוהה. אני חושב שאם רוצים תחבורה ציבורית שבת בקטע חברתי – צריך לשלם על זה ולסבסד. בינתיים מצאו פתרון שעוקף את הבעיה. אבל לא הייתי מבטיח לאף אחד שתהיה להם מונית בשבת, בטח לא 24 שעות. יש הבדל גדול בין לתת רישיון למישהו לבין באמת להפעיל אותו".

מהעירייה נמסר: "המהלך של הוספת קווי השירות מבוצע בשיתוף משרד התחבורה, ומטרתו היא הרחבת שירות התחבורה הניתן בשבתות וחגים. הפעלת קווי השירות בשבת מתבססת על הערכה שזוכי המכרז אכן יהיו מעוניינים לעשות כן לאור הביקוש והכדאיות הכלכלית להפעלה, כפי שקורה היום בקווים הקיימים".