טרגדיה של טעויות: המחדלים שמאחורי סגירת שדרות ירושלים לתנועה
תושבי יפו זועמים על האופן שבו הוחלט לסגור את שדרות ירושלים לתנועה למשך שלוש שנים שלמות
בתחילת החודש הופתעו תושבי יפו לגלות על החלטתן של העירייה וחברת נת"ע לסגור את שדרות ירושלים לתנועה לשני הכיוונים לטובת העבודות על הרכבת הקלה, שהתוואי שלה צפוי לעבור לאורך השדרה. החל מה-24 במאי ייסגר הרחוב לתנועה לשלוש השנים הקרובות. "ככל שהאירוע מתקרב אנשים מבינים יותר טוב את האסון שעומד להתרחש פה", אומר אריה רמות, פעיל חברתי תושב יפו וחבר ועדת התחבורה בעיריית תל אביב. "מה שהשתנה החודש זה שהוחלט לסגור את שדרות ירושלים לחלוטין לתנועה לזמן העבודות, בערך 3 שנים, בעוד שעד לפני כחודש התכנית הייתה לסגור רק נתיב אחד. זו פשלה רצינית משום שהסיבה לסגירה היא הצורך בחיזוק של צינור הביוב שעובר מתחת לרחוב. הצינור שופץ במשך שנים והרחוב היה סגור לפני כעשור בערך כשידעו כבר שהולכת לעבור שם רכבת. עכשיו מגלים שבעצם השיפוץ לא היה מספיק טוב. זו פשלה ניהולית ותכנונית אדירה שמגבירה את חוסר האמון של התושבים באיגוד ערים דן, בעירייה ובחברת נת"ע".
>>מחיר למסתכן: למה מבנים סבירים מוגדרים בתל אביב כ"מסוכנים"?
>>נשים בפלורנטין נגד מטרידן סדרתי: "עוקב ומטריד באופן קבוע"
רמות מודה כי לעירייה אכן יש חלק במחדל, אך המצב נכפה עליה על ידי חברת נת"ע ומשרד התחבורה. "בשבועות האחרונים הסיפור הזה התפוצץ לעירייה בפנים כאשר נת"ע באה ואמרה שחייבים לסגור את שני הכיוונים כדי לחזק את צינור הביוב. הם העמידו בפני העירייה את ההכרח הזה, לא נתנו איזו ברירה. העירייה לא התלהבה מזה. יש פה תהליך תכנון גרוע של חברת נת"ע שהולכת לפרויקט כזה גדול בלי לתכלל את כל העבודות שמסביב כדי שהפגיעה בתושבים תהיה פחותה. יש תחושה שלנת"ע לא כל כך אכפת מהתושבים. הכתובת בסוף של זעם התושבים היא העירייה, שבפועל יש לה חלק באחריות אבל צריך להבין שהחלק היותר גדול הוא של משרד התחבורה ושל נת"ע. תמיד כשמתחיל ממשק בין חברה ממשלתית לעירייה, שם מתחיל הבלגן ודברים הולכים לאיבוד וכנראה שגם פה זה המקרה".
יעל, תושבת יפו המתגוררת בשדרות ירושלים שבחרה לא להזדהות בשמה המלא, מוסיפה בדאגה: "זה הולך להיות מחדל עצום. זו מכת מוות לעסקים כאן ועוד יותר לעשרות אלפים שחיים ביפו ועומדים למצוא את עצמם בפקק ענקי תמידי. גם הנושא של בעיות תברואתיות – איך יפנו כאן את הזבל? עצוב שלכל אורך הדרך לא באמת שיתפו אותנו התושבים בתהליך. היו כמה פעמים שהיו אמורים להתקיים מפגשים של שיח עם התושבים, והם התבטלו", היא מציינת. "לא ברור איך ציר כזה מרכזי שמחבר בין שתי ערים ומשרת כל כך הרבה אנשים פשוט נסגר לשלוש שנים בהינד עפעף. יש גם את עניין ההסטה של צירי התנועה למקומות שחלק מהם לא מוכנים לקליטה של אוטובוסים, כמו רחוב שלבים. חלק מהתחבורה הציבורית תעבור לרחוב יפת שכבר היום הוא רחוב פקוק, שלא נדבר על עומסים וזיהום אוויר ברחובות צרים קטנים ובעייתיים. בקיצור הולך להיות כאן זוועה", היא מסכמת.
רמות מוסיף לגבי רחוב שלבים כי "כחלק מתהליך העבודות לקראת הקמת הרכבת הקלה היה ברור שהולכים להפוך את שדרות ירושלים לחלק מהתוואי ואז החליטו להרחיב את רחוב שלבים, שיהיה נתיב תנועה מרכזי למזרח יפו ולבת ים מתל אביב. אז התחילו בעבודות האלה, אבל אותן מבצעת חברת נתיבי איילון בעוד את עבודות הרכבת מבצעת נת"ע. שתי חברות שונות שכל אחת מתקדמת בקצב שלה. בפועל, שדרות ירושלים ייסגרו לפני שסיימו את העבודות על שלבים. שוב, ברמה התכנונית זוהי פשלה רצינית של משרד התחבורה יותר מאשר של העירייה, להערכתי".
בקבוצת הפייסבוק "חונקים אותנו – תושבי יפו נגד הסדרי התנועה החדשים בשדרות ירושלים" שהוקמה השבוע ועוסקת במאבק בהחלטה מתקיימים דיונים של תושבים מודאגים ואף החלה להתארגן הפגנה שתתקיים ב-30 באפריל. לדבריה של יעל, "אין התארגנות אמיתית, לא ראיתי התארגנות בועטת עדיין. אני לא עומדת מאחורי ההפגנה אבל חשוב לי לארגן בכוחותיי הדלים אנשים שיגיעו. אני לא מצליחה להבין מי חשב על סגירת הרחוב הכוללת. ניחא לפרק של כמה חודשים אבל לשלוש שנים זו? זו בדיחה. בדיחה עצובה".
מנת״ע נמסר: ״נת"ע נערכת בתיאום עם עיריית תל-אביב-יפו לעבודות שיחלו בחודש הבא בשדרות ירושלים במקטע שבין רחוב נחל הבשור לדרך שלמה. העבודות כוללות הנחת מסילות הקו האדום, ובמקביל שיפוץ כולל של השדרה והפיכתה למדרחוב. כל זאת, תוך שמירה על העצים העתיקים. בשל אילוצים אלה, הוחלט להקדים את הסטת התחבורה הציבורית מהשדרה אל נתיבים חלופיים, תוך הקפדה על מיקום תחנות בקרבת השדרה ברחובות החוצים. במסגרת זו, יינתן מענה לצרכי פריקה וטעינה של העסקים וכמובן יתאפשר מעבר רכבי חירום בעת הצורך. המדרכות יישארו פתוחות להולכי רגל, ויישאר נתיב אופניים במרכז השדרה. צוות קשרי הקהילה של נת"ע נמצא בקשר ישיר עם בעלי העסקים במטרה לסייע ולהקל ככל האפשר״.
תגובת עיריית תל אביב-יפו: "הסדרי התנועה בשל עבודות הרק"ל בשדרות ירושלים הן באחריות נת"ע ומשרד התחבורה בשיתוף עיריית תל אביב-יפו. עד כה אכן תוכנן להותיר את תנועת התחבורה הציבורית בשדרה בתקופת העבודות, אך על מנת לעמוד בלוח הזמנים של הקו האדום ולאור בעיה הנדסית של שיקום קו ניקוז בשדרה, ביקשה חברת נת"ע מהעירייה להקדים ולסגור את המקטע המרכזי של שדרות ירושלים לתחבורה ציבורית. העבודות יתבצעו תוך יידוע התושבים ובעלי העסקים באזור והנושא לא נפתח לדיון לאור לוח הזמנים הצפוף והקשיים ההנדסיים המורכבים. עיריית תל אביב-יפו מבקשת להביא לסיום העבודות במועד המהיר ביותר ותעשה ככל שניתן לסייע ולהקל ברווחת ותנועת התושבים, בעלי העסקים והציבור הרחב. לשם כך ביקשה העירייה מנת"ע שהשדרה תישאר פתוחה להולכי רגל, יוקם שביל אופניים שיאפשר תנועה לכל אורך השדרה ותשופר ותתוגבר רמת השירות והפריסה של התחבורה הציבורית באזור. כמו כן, הוכנה תכנית חלופית ומתוגברת לפריסת התחבורה הציבורית, כולל שאטל חינמי, כך שניתן יהיה להגיע מכל שכונה אל מוקדי השירות העיקריים".