"אל תחפרו לתיירים": התלווינו לסדנה שהועברה לשוטרים העירוניים לקראת האירוויזיון

תחת חרדה החלה עיריית תל אביב־יפו לשייף את הכישורים של נותני השירות העירוניים לקראת האירוויזיון. כתבתנו התלוותה לסדנה שהועברה לעובדי השיטור העירוני, שבה הסחבקיות הישראלית נתפסה כאיום אסטרטגי

ראש בראש. סדנה לקראת האירוויזיון של עיריית תל אביב בשיתוף משרד התיירות (צילום: שלומי יוסף)
ראש בראש. סדנה לקראת האירוויזיון של עיריית תל אביב בשיתוף משרד התיירות (צילום: שלומי יוסף)
7 במרץ 2019

רעידות ההתרגשות של תל אביב לקראת אירועי האירוויזיון מורגשות כמעט בכל מקום, ונדמה שהפאסון הולך ונשחק, גם אם באורח טבעי ומובן מאליו – תחרות עיצוב רב קו ייעודי לתקופה, הוספת השפה האנגלית לשילוט בקווי האוטובוסים ובעלי דירות שמתחילים לחשוש שמא השוכרים יחליטו לסבלט את חדרם המתפורר לתיירים, על חשבונם. גם העירייה עצמה מתרגשת, וכבת תשחורת המתביישת בהוריה המביכים עורכת בימים אלה סדנאות הכשרה לנותני שירותים שונים בעיר כדי שאלה יתקשרו עם התיירים בצורה המיטבית; פקחים, מצילים, נציגי שירות במוקד העירוני וסוחרים בשוק הכרמל.

>> מתכננים לסבלט בתקופת האירוויזיון? כך עליכם לנהוג

"הסדנאות שלנו באות להגיד לנותני השירות בתל אביב, 'אתם הרבה יותר מזה, אתם החזית השיווקית של העיר. מפגש שלכם עם התייר יכול להכיר אם הוא יחזור לכאן ויהפוך לשגריר או לא'", אומרת לימור אטד, אחת ממדריכות הסדנה מטעם משרד התיירות, בתום סימולציה שבה השתתפו שני סיירים, אחד מהם משחק תייר ששותה אלכוהול אחרי השעה תשע והשני בתפקיד. "בסוף מה שזוכרים את התקשורת הבין אישית. אם זו פחות תצליח, זה יכול לפעול לרעתנו. המטרה שלנו היא לחזק את האמפתיה, את היכולת להיכנס לנעליים של מישהו אחר. להבהיר את החשיבות בנטיעת ביטחון ולהצליח להבין את הראש של התייר המבולבל".

חוץ מסימולציות מעשיות שנוגעות לכל נותן שירות ותפקידו, מנסה הסדנה להעניק כלים לשיח שלא במילים, למי שאינו דובר את השפה האנגלית. "המטרה היא לתת כלים כיצד לדבר דרך שפת הגוף, שפה בין תרבותית, עם התיירים הזרים", מתארת אטד. "רוכשים יחד כלים של איך לשים לב לניואנסים של תייר איטלקי, גרמני או כל מדינה אחרת ואיך אנחנו כישראלים תופסים את זה, כשמדובר במרחב אישי או איך לא להיות יותר מדי סחבק".

אנשי סל"ע מרותקים. סדנה לקראת האירוויזיון (צילום: שלומי יוסף)
אנשי סל"ע מרותקים. סדנה לקראת האירוויזיון (צילום: שלומי יוסף)

"אל תחפרו לתיירים", מפצירה אטד בפני התלמידים. בפרק זה במצגת שמלווה את הסדנה נכתב תחת הכותרת "הסתחבקות" – "ההבדל בין החום הישראלי לבין פגיעה בפרטיות". בירוק: "אדיבות, הכלה, הסברים", באדום – "סיפור חייך, שאלות אישיות וחפירות". אבל לא צריך להרחיק עד לפנטומימה. בסימולציה האחרונה שנערכה בסדנה, דיבר סייר אחד בשפה זרה עם סייר אחר שלא מבין אותה, ושלף מיד את הטלפון מהכיס בלי להתבלבל וניגש ישירות לגוגל טרנסלייט, כלי שעתיד להישלף לא מעט בזמן האמת.

"אנחנו מתרגשים מאוד לקראת ההגעה של התיירים", מספר דרור, אחד הסיירים שמשתתף בסדנה. "אנחנו נערכים בדרך הכי טובה שיש לדבר הזה ואנחנו באמת רוצים שהתיירים יבינו שהם הגיעו לעיר שבה עוזרים אליהם, מקבלים אותם יפה ונותנים להם תחושת ביטחון". לשאלה לאן הוא ימליץ להם לצאת אמר דרור, "אני חושב שלאחת המסעדות של השפים הגדולים או לאחד המועדונים השווים בעיר". הוא מוסיף כי תל אביב אירחה בעבר אירועים גדולים, אבל מעולם לא דבר בסדר גודל כזה. "זה אירוע לא רגיל, אנחנו נגרום להם להרגיש בבית ואני בטוח שיהיה כיף".

ראש בראש. סדנה לקראת האירוויזיון של עיריית תל אביב בשיתוף משרד התיירות (צילום: שלומי יוסף)
ראש בראש. סדנה לקראת האירוויזיון של עיריית תל אביב בשיתוף משרד התיירות (צילום: שלומי יוסף)

איתן שוורץ, מנכ"ל עיר עולם ותיירות בעירייה, שמנצח על הסדנאות, קובע כי אחד הפלוסים הגדולים של הישראלים בכלל והתל אביבים היא בכלל הוא הסברת הפנים. "אנחנו מאוד נחמדים ומאוד אוהבים תיירים, אבל להתמצא בתל אביב כתייר זה לא פשוט. אנחנו עיר שבה הכל כתוב בשפה שהם לא מזהים. יזמנו את הסדנאות עם עובדים שיש להם ממשק ברור עם התיירים, שרואים את העלייה של הגעתם לארץ בכל שנה, כדי שיידעו להיערך ובכך לקבל את פניהם של התיירים בצורה הטובה ביותר".