בעלי הבאסטות בשוק הפשפשים: "מנסים לגרש אותנו"

הקדמת שעת הסגירה והגבלות נוספות מדאיגות את הרוכלים בשוק הפשפשים, שטוענים כי מדובר בניסיון לסלק אותם מהמקום

שוק הפשפשים. צילום: דנה פרידלנדר
שוק הפשפשים. צילום: דנה פרידלנדר
20 באוגוסט 2014

אוהבים לקפוץ לשוק הפשפשים אחר הצהריים ולקנות פיצ'יפקס שזרוקים על הרצפה במחירי רצפה? באסה לכם. לפני כמה שבועות הורתה העירייה לרוכלים ברחבה המרכזית של השוק, שפורשים מדי יום את מרכולתם על המדרכה, כי מעתה אסור להם להיות שם אחרי 16:00 בימי חול ואחרי 15:30 בימי שישי, הימים הכי חזקים בשוק. לפני כן היו הרוכלים נשארים ברחבה עד 19:00 בימי חול ובשישי ממש עד כניסת השבת. ההנחיה החדשה מחייבת אותם להתחיל לסגור את הבסטה כבר בסביבות 14:00, אם לא לפני, תחת הלחץ של לא לחטוף קנס של 450 ש"ח אם לא יעמדו בזמנים. הפעילות המצומצמת בשעות אלה פוגעת הן בפרנסת הרוכלים והן באפשרות שאנשים עובדים יוכלו לבקר בשוק בימי חול.

ההוראה החדשה ניתנה לרוכלים באמצעות מסמך שחילקה להם החברה העירונית אחוזות חוף, המנהלת את הרחבה (הקרויה גם "שוק עמיעד"). שלט חדש שהוצב סמוך לשוק מבשר על שעות הפעילות החדשות. במסמך פורטו עוד תקנות חדשות, ובהן הזכות של מנהל המקום להחליף את עמדות הרוכלים באופן שרירותי כראות עיניו, איסור על מכירת ציוד קול חדש ועוד. בשבוע שעבר הגישו הרוכלים עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה שהעירייה פוגעת שלא כחוק בזכותם לפרנסה.

צילומים: דנה פרידלנדר
צילומים: דנה פרידלנדר

"החוקים האלה ממש דרקוניים. בעצם אומרים לנו 'אל תעבדו פה'", אומר אחד הבסטיונרים בשוק שחושש להזדהות בשמו, המוכר ספרי תווים, תקליטים ופיצ'יפקס למיניהם. "גם ככה אנחנו במלחמת קיום, למה להקשות עלינו עוד יותר? זו התעמרות באנשים קשי יום שאוספים דברים מהפחים כדי לחיות. גם אני אוסף מהפחים, בא לשוק כל יום, עושה 50, 80, 100 שקל כדי להוציא את המחיה שלי, וגם זה לא טוב להם? בין 15:00 ל־19:00 אני יכול לפעמים להכפיל את היומית שלי, אז מה כואב להם?".

והוא מוסיף: "גם הלקוחות לא מבינים מה קורה וממש מתבאסים כשהם באים ורואים שהכל סגור. יותר אנשים מגיעים אחר הצהריים – יש אור עד מאוחר, פחות חם בחוץ ואפשר לבוא אחרי העבודה עם הילדים – אבל זה כבר בלתי אפשרי. חוץ מזה, מה ההיגיון ברוטציה בעמדות? אני עשר שנים עובד בשוק, אנשים כבר יודעים איפה אני יושב ומה הסחורה שלי, ואוהבים לבוא אליי. אין לזה שום הסבר הגיוני חוץ מזה שמנסים להתעמר בנו כדי לסגור את המקום הזה, כדי שנלך מכאן. לא יודע, אולי רוצים לבנות כאן משהו במקומנו, בטוח יש כאן אינטרסים".

ירון בר, בסטיונר אחר, טוען שהמסמך החדש הוא עוד נדבך במסע התעמרות ארוך: "כבר לא נותנים לנו להקים סוכות ניידות כי טוענים שזה מכער את המקום, ומי שלא עובד מתחת לחלל המקורה, שזה רוב השוק, עובד בשמש כל היום. יש פה אנשים זקנים שצריכים לקפל ולהרים הכל למחסן שלהם בשתיים בצהריים, בשיא השמש, וזו ממש התעללות. המסמך הזה שהם חילקו לנו, אף אחד לא חתום עליו, אז אנחנו לא יודעים עם מי לדבר, לא מסבירים לנו מה הסיבות לדברים האלה. התשובה היחידה שהצלחנו לקבל היא שהשעה המוקדמת היא בגלל חברת הניקיון שלא מוכנה לעבוד עד כל כך מאוחר. נשמע לך הגיוני? חוץ מזה, אם כתוב שהשוק פתוח לציבור עד 16:00 אז היו צריכים לתת לנו להיות פתוחים ולעבוד עד 16:00 ואז לפרק, אחרת זה לא פתוח לציבור, זה בלוף. בפועל זה אומר שכבר מ־14:00 השוק סגור כי כולם כבר אורזים".

שוק הפשפשים. צילום: דנה פרידלנדר

רחבת הרוכלים בשוק פועלת במתכונתה הנוכחית מאז שנת 2000, אז איחדה העירייה בין רוכלי שוק הבוכרים שליד בלומפילד לאלה של שוק הפשפשים ויצרה את שוק עמיעד. מאז כאמור מנהלת את המקום חברת אחוזות חוף. רוב הרוכלים בכ־100 העמדות הפזורות ברחבה הם קבועים, ומשלמים דמי שכירות חודשיים של 450 ש"ח על העמדה שלהם. המעוניינים למכור באופן חד פעמי יכולים לשכור שטח ב־50 ש"ח ליום, ויש גם אפשרות לשכירות שבועית ב־120 ש"ח.

מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "מדובר בשטח ציבורי שקיום היריד בו דורש ניהול מפוקח על ידי גוף ציבורי כדי שלא ייווצרו מטרדים, פלישות וכיוצא בזה. היריד (ולא שוק) מנוהל על ידי חברת אחוזות החוף, והמוכרים בו פועלים על פי היתרים הניתנים להם מטעמה. שעת סגירת השוק היא 16:00 וכך היה גם טרם כניסתו לתוקף של הנוהל שהוסדר לאחרונה. הסיבה שבגינה היריד נסגר בשעה זו נובעת מהכורח לנקות את השטח, שלקראת שעות הערב הופך למתחם בילוי לרווחת הציבור. העתירה התקבלה והעירייה תציג את עמדתה בפני בית המשפט".