דפני ליף חוזרת להילחם על הצדק – והפעם בעזרת אפליקציה חדשה

כבר לא באוהל, אבל עם סמארטפון ביד: חמש שנים אחרי המחאה החברתית, יוזמה חדשה של דפני ליף והתאחדות הסטודנטים מנסה לעשות מהפכה בתחום השכירות

דפני ליף בהשקת פיירי (צילום: בן קלמר)
דפני ליף בהשקת פיירי (צילום: בן קלמר)
16 במאי 2016

הבשורה הגדולה ביותר שיצאה ביום שלישי האחרון ממסיבת העיתונאים של התאחדות הסטודנטים הארצית הייתה כנראה הקייטרינג. לצד מינגלינג של כמה עיתונאים ותיקים המשוועים למעט אוכל חינם, לב האירוע במכללה האקדמית תל אביב־יפו היה השקת אפליקציית Fairi – מיזם פרטי הזוכה לתמיכתה של התאחדות הסטודנטים ושל הפעילה החברתית דפני ליף.

השקת פיירי (צילום: בן קלמר)
השקת פיירי (צילום: בן קלמר)

Fairi, כפי שהוסבר על ידי יו"ר התאחדות הסטודנטים גלעד ארדיטי, מנסה להשליט סדר והגינות בשוק השכירות הפרוץ והמדכא בעזרת הטכנולוגיה הרשתית. האפליקציה מסתמכת על חוכמתם ורצונם הטוב של ההמונים כאשר היא מבקשת ללקט כמה שיותר מידע מהשוכרים על הדירות שבהן יצא להם לשהות. החזון הוא לייצר דירוגים לכמה שיותר דירות בישראל המבוססים על חוות דעת מנומקות, מתוך אמונה שידע יתורגם לכוח במשא ומתן אל מול בעלי הדירות.

"כמי שהייתה מעורבת בהתארגנות האזרחית לקידום חוק השכירות ההוגנת, אני יכולה להגיד שאין גבול לאימפוטנציה של הממשלה בקידום החוק", אומרת ליף. "הוא כבר עבר את ועדת השרים לחקיקה, יש הסכמה על שני שלישים מתוכו, אבל אלוהים יודע למה הוא עדיין תקוע. אז אנחנו משתמשים בכלים טכנולוגיים מתוך ההבנה שהפוליטיקה הישראלית הופכת להיות פחות רלוונטית".

דפני ליף בהשקת פיירי (צילום: בן קלמר)
דפני ליף בהשקת פיירי (צילום: בן קלמר)

הקווים הכללים של הרעיון – המבקשים לתעל את הטכנולוגיות הקיימות ליצירת כוח ממשי לשוכרים – קולעים למטרה. עם זאת האפליקציה (שסובלת מכמה ליקויים טכניים) תידרש להוכיח שהיא מסוגלת להתמודד עם הסולידריות המתפוררת בקרב שוכרי הדירות (מדוע ששוכרים יעידו על מפגעים בדירה שלהם אם הם בעצמם יבקשו לעזוב אותה לפני תום החוזה?) ועם הבעיה המרכזית של ביקוש גבוה והיצע מחפיר. במקרים רבים לא השקיפות עומדת בדרכם של השוכרים, הם מודעים לכך שהדירה שבידיהם מעפנה אך מאריכים את החוזה כי בחוץ מחכות דירות מעפנות לפחות באותה המידה, אם לא יותר.