אתם בחרתם: אלו 15 הבניינים הכי יפים בתל אביב

אנחנו לא עיר של פארקים ירוקים ומרהיבים וגם לא של רחובות מסוגננים. מה שכן יש כאן, ולא מעט, זה בניינים יפים, מכל הסוגים. מגורדי השחקים דרך המלונות האקלקטיים ואפילו כנסייה אחת - אלו הבניינים הכי יפים בעיר

הבניינים הכי יפים בתל אביב
הבניינים הכי יפים בתל אביב
28 במרץ 2018

15. מגדל אלקטרה

איפה? יגאל אלון 98
מתי הוקם? 2011
מי האדריכל? יסקי מור סיון
מה הסיפור? הפייבוריט של הארט דירקטור שלנו הוא גם הנציג שחותם את הרשימה. הוא אמור היה להיות אחד מכוכבי העיר ותוכנן לטפס לגובה של 65 קומות. אלא שאז הוקפא, הופשר ב־ 2007 ואיבד בדרך 20 קומות מגובהו. כשהוא טיפה פחות גבוה ממה שאמור היה להיות המגדל יושב בגדה המזרחית של איילון ומאכלס בין השאר את משרדי WAZE בישראל וגם את משרדי גוגל. גם בגובהו המצומק, ובעיקר הודות לפלטות שנדמה כאילו מוחזקות בידי הקורות החיצוניות, אלקטרה הוא עדיין אחד המגדלים היפים בעיר בעינינו, ואנחנו לא רק אומרים את זה כדי להופיע גבוה בגוגל.

איבד 20 קומות בדרך. מגדל אלקטרה. צילום: Shutterstock
איבד 20 קומות בדרך. מגדל אלקטרה. צילום: Shutterstock

המגדלים שצפויים להיבנות בתל אביב בשנים הקרובות
ה
רחובות הכי יפים בתל אביב

14. בית הסוכנות היהודית

איפה? קפלן 17
מתי הוקם? 1965
מי האדריכל? אריה שרון ובנימין אידלסון
מה הסיפור? המבנה הברוטליסטי, בעל הקווים הישרים, נראה כמו העתק של מבני ציבור רבים שנבנו בעיר בתקופתו – בית ההסתדרות ובניין קופת חולים ברחוב ארלוזורוב ובמידה מסוימת גם בית העירייה באבן גבירול. מבנה פונקציונלי מאוד, שמגייס את העוצמה והרושם מהפשטות שבו. "בית הסוכנות היהודית הוא דוגמא מצוינת לבניה מודרניסטית צנועה ופונקציונאלית, אקלימית מאד ותקפה גם היום", מוסיפה האדריכלית שרון נוימן. גורלו של בית הסוכנות צפוי כנראה להיות כמו זה של בניין בני ברית ששכן מעבר לכביש ונהרס לאחרונה כליל, לאחר שההסתדרות הציונית קיבלה לידיה את הבניין (ששווה 50 מיליון ש"ח) ומתכננת בעתיד לבנות שם – איך לא – מגדלים.

גורלו יהיה כשל בניין בני ברית שנהרס כליל. בית הסוכנות היהודית
גורלו יהיה כשל בניין בני ברית שנהרס כליל. בית הסוכנות היהודית

13. מגדלי עזריאלי

איפה? דרך בגין 132
מתי הוקם? 1999
מי האדריכל? דוד עזריאלי ואלי עטיה
מה הסיפור? רשימה כזאת לא תהיה שלמה בלי השער של תל אביב – קומפלקס הריבוע, המשולש והעיגול. כמה פשוט ונקי, ככה יפה. הבניינים,שהיו בעבר הגבוהים במזרח התיכון (העגול מתנשא לגובה של 49 קומות ונשא בתואר שנתיים תמימות), נבנו בעלות של כמעט חצי מיליארד דולר (של אז). הם כוללים כמובן גם את הקניון שמחבר ביניהם ואת הגשר המתחבר לתחנת רכבת השלום, ומאכלסים בעיקר משרדים אבל גם מלון, מועדון כושר, בית ספר לפסיכומטרי ועוד, ובעיקר, בסופו של דבר, אכסניה לג'ובניקים אוחזי פרישייק מקוצרר בדרכם מהקריה וחזרה.

בלתי מנוצחים. מגדלי עזריאלי. צילום: shutterstock
בלתי מנוצחים. מגדלי עזריאלי. צילום: shutterstock

12. כנסיית פטרוס הקדוש (אבו כביר)

איפה? הרצל 156
מתי הוקם? 1894
מי האדריכל? לא ידוע
מה הסיפור? המוסד הדתי היחיד ברשימה נראה כמו עב"מ בשכונה הקשה שבה הוא יושב, והוא מעורר את פליאתו של כל מי שחוצה את צדו הדרומי של רחוב הרצל. המתחם כולל גם חצר ענקית ומטופחת וחומה בשטח כולל של 23 דונם. הכנסייה צבועה בצבע ורוד ועל ראשה כיפה אדומה, ובצדה המערבי מגדל פעמונים בן חמש קומות. לאחר קום המדינה היא עברה לשליטת הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית האדומה, ובימי המלחמה הקרה אף פעל מהמקום מטה של הק.ג.ב הסובייטי. אתם כנראה תיאלצו להאמין לנו הפעם, כי תיירים מתבקשים לא להיכנס למתחם.

נראית כמו עב"מ בשכונת אבו כביר. צילום: shutterstock
נראית כמו עב"מ בשכונת אבו כביר. צילום: shutterstock

11. מלון דן

איפה? הירקון 99
מתי הוקם? 1964
מי האדריכל? היינץ פנחל; עיצוב החזית הצבעונית: יעקב אגם
מה הסיפור? המבנה הראשון שתיירים זוכרים לספר עליו ומלך האינסטגרם הבלתי מעורער של תל אביב. בניגוד לשאר בתי המלון והמגדלים של רצועת החוף התל אביבית, מלון דן דווקא בנוי לרוחב, אבל הוא מצליח להתבלט יותר מכולם, בעיקר בזכות צבעי הקשת הפוטוגניים שמעטרים את חזיתו. המבנה הוא השלישי שהוקם במקום ומשמש את המלון, והוא כולל כמה מפלסים פנימיים וכן מדרגות היורדות מהכניסה הראשית למלון (ברחוב הירקון), המציגות מראה פנורמי ממוסגר ומרהיב של חוף הים. בין כתליו ישנו, השתזפו והזדיינו כמה מבכירי המוזיקאים בעולם, וזו לבד סיבה להפוך אותו לאייקון מקומי.

מלך האינסטגרם הבלתי מעורער. צילום: shutterstock
מלך האינסטגרם הבלתי מעורער. צילום: shutterstock

10. מלון בן נחום

איפה? אלנבי 118
מתי הוקם? 1921
מי האדריכל? יהודה מגידוביץ'
מה הסיפור? החבר כמעט הכי ותיק בחבורה פיאר את צומת הרחובות אלנבי־רוטשילד עוד כשגורדי השחקים אפילו לא היו בגדר רעיון. הבניין שמשלב מוטיבים מזרחיים וקלאסיים היה מלון הפאר הראשון בתל אביב עוד כשנקרא מלון גינוסר. ב־ 2012 החל תהליך שיקום ושחזור שלו כחלק מהתחייבות יזמים שבנו מגדל ברוטשילד 30. ניצה סמוק, האדריכלית שהייתה אחראית על שיקום הבניין מספרת כי "הקשתות הרנסנסיות בחזית השדרה נחשפו במהלך עבודות השיקום לאחר שהיו קבורות במשך עשרות שנים בתוך גושי בטון, דבר שעד היום לא נמצא לו כפיל במבנים האקלקטיים". שתי החזיתות שלו שונות זו מזו בתכלית – החזית שפונה לשדרות רוטשילד מורכבת ממרפסות מקושתות, ואילו החזית שבאלנבי (זאת שלמרגלותיה הסניף של טוני וספה) מתאפיינת בקווים ישרים – הכי אקלקטי שיש. בנקודת המפגש ביניהן עומד מגדל עגול, ולראשו כיפה בסגנון מזרחי. אה, ולא נשכח את הנוף המרהיב של סניף ג'פניקה.

הכי אקלקטי שיש. מלון בן נחום, רוטשילד פינת אלנבי
הכי אקלקטי שיש. מלון בן נחום, רוטשילד פינת אלנבי

9. היכל התרבות

איפה? כיכר הבימה
מתי הוקם? 1957
מי האדריכל? דב כרמי, זאב רכטר ויעקב רכטר
מה הסיפור? כשנחנך ההיכל מחיאות הכפיים לא פסקו. המדינה הייתה אז בקושי בת עשר, ופתיחת המבנה המרשים הייתה בשורה תרבותית גדולה. 60 שנה מאוחר יותר, אחרי שיפוץ מקיף ששימר את החזיתות הפתוחות לכיכר הבימה וגם שיפר את האקוסטיקה, ההיכל הוא עדיין קלאסיקה תל אביבית וגאווה מקומית. יופיו האמיתי מתגלה דווקא בחשכה, אז המבואה מוארת ומשתקפת מושלם בבריכה שנחפרה מולו. ״הוכחה שניתן לייצר אדריכלות על זמנית לא אופנתית ושמשרתת קודם כל את המשתמשים״, מסביר האדירכל פיצו קדם.

קלאסיקה. היכל התרבות. צילום: shutterstock
קלאסיקה. היכל התרבות. צילום: shutterstock

8. בית אסיה

איפה? ויצמן 4
מתי הוקם? 1979
מי האדריכל? מרדכי בן חורין
מה הסיפור? בניין המשרדים הפוסט מודרניסטי מאופיין בדמיון מבהיל למוזיאון הגוגנהיים בניו יורק, והוא אחד המוכרים בעיר. קירותיו מתעגלים ומתכנסים לתוך עצמם, כך שבאזורים מסוימים הקומות הגבוהות קטנות משמעותית מהתחתונות ולהפך, וכך נוצרים פסי השחור־לבן המוכרים וגם צל מוצלח לדיירים. בפנים שוכנות כמה שגרירויות (לא רק מאסיה, תתפלאו), מכון גתה וגם משרד עורכי הדין הרצוג, פוקס, נאמן ושות' (או, אם תרצו, הצבא העותמני המובס).

7. הוטל מונטיפיורי

איפה? מונטיפיורי 36
מתי הוקם? 1922
מי האדריכל? משה לוברינצקי
מה הסיפור? אפילו כשאנחנו מחכים שם שעה בתור לשולחן בבראנץ', רובנו לא מרימים את הראש לראות שעוד לפני התפריט הטעים, הבניין האקלקטי החום שבו יושבים המלון והמסעדה הוא אחד היפים בעיר. הוא נבנה בסגנון אירופי קלאסי, ברוח המאה ה־19 , אבל שילב מאפיינים אוריינטליים וייחודיים למקום. גם הוא, כמו נורדוי, נהנה מכיפה שמזוהה איתו, וגם מאחת המסעדות האהובות בעיר ומ־12 חדרי אירוח שמאוד קשה להזמין מראש. "זה מקום שעדיין נעים ומוקפד כמו ביום הראשון שנפתח לאחר ששופץ, מתייחס לחזית הרחוב ומטפח אותה באותה תשומת לב שמושקעת בפרטים שבפנים", אומר האדריכל מורן פלמוני. "השילוב בין המלון למסעדה משלים חוויה שתמיד כיף לחזור אליה, בכל יום ובכל שעה".

לא רק אוכל טעים. הוטל מונטיפיורי. צילום: שירן כרמל
לא רק אוכל טעים. הוטל מונטיפיורי. צילום: שירן כרמל

6. מגדל עזריאלי שרונה

איפה? דרך בגין 121
מתי הוקם? 2017
מי האדריכל? משה צור
מה הסיפור? בגזרת גורדי השחקים, זה ללא ספק הבניין החביב עלינו, ומתברר שגם עליכם. הבניין שכרגע מוגדר כגבוה בארץ, מתנשא לגובה 61 קומו ומצליח ליצור אשליה אופטית של בניין מסתובב, הודות לקווים האלכסוניים שיוצרים פיתול מרהיב. "הוא מפתיע מכל זווית, בכל שעה ובכל עונה ומאתגר מחדש את קו הרקיע של תל אביב", אומר האדריכל משה צור. הזווית האהובה עלינו היא דווקא זו שמסתכלת עליו ממערב: בעת השקיעה נוצרת בו השתקפות שלבטח תהפוך לגלויה תל אביבית קבועה. בתוכו מותקנות המעליות המהירות בישראל, שבקצב של 9 מטרים לשנייה יטיסו למעלה ולמטה את עובדי אמאזון, ויקחו להם את התירוץ לעיכוב במשלוח.

אז הוא עקום? מגדל עזריאלי שרונה. צילום: shutterstock
אז הוא עקום? מגדל עזריאלי שרונה. צילום: shutterstock

5. בית הפגודה

איפה? נחמני 20־12
מתי הוקם? 1924
מי האדריכל? אלכסנדר לוי
מה הסיפור? המבנה המרשים נבנה לפני בהזמנתו של מוריס דוד בלוך, סוחר טקסטיל ניו יורקי, שנספה באושוויץ לפני שהושלם. הבית משלב אלמנטים מיוון, מהאסלאם ומהמזרח, מלא בקשתות המעטרות את חלונותיו ובעל גג שנבנה בהשראת פגודה יפנית. הוא היה אטרקציה עירונית כבר מראשיתו, ובמשך השנים שימש כביתם של בתי מלאכה, משרדים ואפילו בית כנסת, עד שב־1997 נרכש על ידי אזרח שבדי שהפך את המקום לביתו. ״עד היום הוא מסמל את החיפוש אחר אדריכלות מקומית״, מסכמת האדריכלית דניאלה פלסנר.

אטרקציה עירונית. בית הפגודה. צילום: shutterstock
אטרקציה עירונית. בית הפגודה. צילום: shutterstock

4. מלון נורדוי

איפה? נחלת בנימין 27
מתי הוקם? 1925
מי האדריכל? יהודה מגידוביץ'
מה הסיפור? 1925 הייתה כנראה שנת השיא של האדריכלות המקומית ביישוב הישן. בניין הפטל – וכן, אנחנו מניחים שהצבע הוא הסיבה שדירגתם אותו כל כך גבוה – בעל הכיפה הכסופה שופץ ונפתח מחדש בשנה שעברה, הוא אחד הבניינים האיקוניים של התקופה – הוא מופיע על גלויות, מככב בתערוכות ואפילו זכה לדגם מוקדם באתר מיני ישראל. מכיוון שלהבדיל מהנורמן הוא פעל כמלון מראשיתו, הוא מחזיק בתואר הנכסף המלון הוותיק בעיר. לא היינו מסרבים ללילה של חלומות ורודים שם.

אחד הבניינים האיקוניים בתל אביב. מלון נורדוי. צילום: אבישי טייכר
אחד הבניינים האיקוניים בתל אביב. מלון נורדוי. צילום: אבישי טייכר

3. מלון נורמן

איפה? נחמני 25־23
מתי הוקם? 1925
מי האדריכל? יואב מסר אדריכלים; אדריכל מקורי:  משה צ'רנר וליאו אדלר
מה הסיפור? יצירתו השנייה בדירוג של צ'רנר היא מלון הבוטיק שקבע סטנדרטים חדשים בעיר, לא רק בתחום המלונאות אלא גם בכל מה שקשור לעיצוב ולשימור. הוא למעשה האחדה של שלושה מבנים היסטוריים: בית שפרן שהיה במקור בניין מגורים שתוכנן למשפחת פרידמן העשירה והוסב בהמשך לבית משרדים, בית רומנוב שתכנן צ'רנר (עם אדלר) לידו, וכן וילה בסגנון הבינלאומי המחברת ביניהם, שבה התגורר רומנוב. כעת מתפקד המבנה המאוחד כמלון שמביא אליו את כל המי ומי לדרינק בלייבררי בר או ללילה יוקרתי (ויקר) בחדרי המלון."עבורנו הוא מעבר למבנה. הוא מרחב תרבותי מרתק הכולל שלושה בניינים, חצרות אחוריות, אגפים מודרניים, אגפים בשימור מחמיר, גג פעיל עיצוב פנים מוקפד ואוסף אומנות מקומית", מספרים האדריכלים שרון נוימן ויפתח חיינר, שהיה האדריכל האחראי על תכנונו במסגרת מסר אדריכלים.

מושך אליו את כל המי ומי. מלון נורמן. צילום: אורן זיו
מושך אליו את כל המי ומי. מלון נורמן. צילום: אורן זיו

2. מוזיאון תל אביב החדש

איפה? שד' שאול המלך 27
מתי הוקם? 2011
מי האדריכל? פרסטון סקוט כהן
מה הסיפור? חוץ מהיותו חזית מושלמת להפקות אופנה היפסטריות, האגף החדש של המוזיאון נחשב לאחד מפרויקטי הבנייה החדשים והיקרים שידעה העיר. שמונה שנות עבודה הכפילו את גודלו של המוזיאון הישן (והאסתטי בפני עצמו) והוסיפו חמישה מפלסים של חללי תצוגה יפהפיים. הגג השקוף מכניס תאורה טבעית לחצר הפנימית ולחללי המוזיאון, וגולת הכותרת של הבניין היא כנראה המסדרונות האלכסוניים והזוויות החדות שהפכו את האגף למבנה חריג בנוף התל אביבי – אבל רק לטובה.

מושלם גם כרקע להפקות אופנה היפסטריות. מוזיאון תל אביב. צילום: Shutterstock
מושלם גם כרקע להפקות אופנה היפסטריות. מוזיאון תל אביב. צילום: Shutterstock

1. בית העיר

איפה? ביאליק 27
מתי הוקם? 1925
מי האדריכל? משה צ'רנר
מה הסיפור? המבנה האקלקטי הוותיק, שזכה ברוב קולות בתואר חביב הקהל של Time Out, תוכנן כמלון, אך במהרה הפך למשכנה של עיריית תל אביב־יפו במשך עשרות שנים. שנים אחדות אחרי מעבר העירייה למשכנה הנוכחי נפתח במקום מוזיאון לתולדות העיר, אך לאחר שנים של מיעוט מבקרים הוא נסגר, רק כדי להיפתח מחדש ב-2009 עם שיפוץ מסיבי והרחבה שלו ושל הכיכר האיקונית שניצבת בפתחו. כעת משמש המבנה כמסע בזמן: לצד הלשכה המקורית של מאיר דיזנגוף ששוחזרה, נמצא במקום גם מרכז מבקרים חדשני. מבחוץ מתאפיין
בית העיר במדרגות סימטריות ופוטוגניות להפליא, בראשן מרפסת עגולה ומזוהה, וברוח הסטטיק והבן אל ששורה בסביבה. אנחנו נניח שלא זו הסיבה שבחרתם בו למקום הראשון, אלא הנהירה ההיסטרית שלכם אחרי בנייה אקלקטית, כפי שניכר גם בשאר הדירוג.

חביב הקהל, בית העיר. צילום: אבישי טייכר
חביב הקהל, בית העיר. צילום: אבישי טייכר